כלב הימ"מ זילי בן ה־9 נהרג אתמול מירי חמושים פלסטינים במהלך חיסולו של המבוקש פעיל הג'יהאד איברהים אל־נבולסי בשכם. גבע צין, מאלף כלבים וכלבן לשעבר ביחידת עוקץ, שוחח הערב (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והגיב לבשורה העצובה. 

"זה גיל מבוגר, אבל כמו שיש חיילים שיש להם יכולות מרשימות והם מושכים עוד קצת את הקריירה, אז יש כלבים שהם באמת נולדו לתפקיד ואם הם יכולים לתת עוד קצת מהיכולות הנפלאות שלהם, אז שווה למשוך את התפקיד. כנראה שהעבר שלו גרם לו להישאר עוד ועוד בתפקיד עד שלצערנו הוא סיים את תפקידו כגיבור", סיפר.

לדבריו, כלבים מתחילים את השירות בערך בגיל שנתיים, ויוצאים ממנו בגיל שבע. "רוב הכלבים מגיעים לתפקידים הביטחוניים מהולנד, בגיל שנתיים הם מתחילים, כל אחד לפי היכולות שלו. יש כלבים כמו זילי שהם כנראה מאוד מאוד מתאימים לתפקיד, שיודעים מתי להסתתר ומתי לא לנבוח".

כשנשאל איזו כלבים מתאימים לתפקיד, השיב: "אני לא חושב שגזע מסוים מתאים אבל המלינואה הוכיח את עצמו, הוא כלב עם יצר מאוד חזק, הוא מאוד נאמן לבעליו, מאוד יודע את המשימה, ראייה לכך שמעט מאוד כלבים נפלו במסגרת מילוי תפקידם למרות שהם ראשונים בכוח".

בהמשך, סיפר צין על הקשר המיוחד של הלוחמים והכלבים: "הפעילות של הכלבן והכלב זו לא פעילות קמיקזה, לא מדובר בפעילות של התאבדות. הכלב יודע את המשימה, רוב הכלבים חוזרים בשלום בלי אפילו שריטה. הכלבן יודע מתי להכניס את הכלב, וברוב המקרים, הכלבן הוא ממש עם 10 מטרים, 20 מטרים מהכלב. הרבה חשבו שהפעילות היא התאבדותית, שמנצלים את הכלבים - זה ממש לא".

הקבר של הכלב זילי (צילום: דוברות המשטרה)
הקבר של הכלב זילי (צילום: דוברות המשטרה)

"ב־90% מהמקרים, הכלב חוזר יחד עם הכלבן, וברוב המקרים המשימה מצליחה. הקשר הוא קשר של ממש כמו חבר הכי טוב, כמו שאתה יודע שאתה יוצא למשימה ולא בטוח אם חבר שלך או אפילו אתה בעצמך תחזור ממשימה, גם הכלב, אתה יודע שיכול להיות שיקרה לו משהו, אבל שימו לב כמה שהסיפור הזה תפס תאוצה כי מעט מאוד כלבים לוחמים מוצאים את מותם, זאת אומרת שזה עובד מוכח", סיכם.

סייע בהכנה לכתבה: אמיתי דואק, 103FM