"העתירה הזו היא הדבר הכי טוב שממשלת לבנון הייתה יכולה לבקש", אמר ל"מעריב" גורם מדיני בכיר, שאינו פוליטי, בעקבות הגשת העתירה לבג"ץ בידי "פורום קהלת", כדי שזה יקבע שיש צורך לאשר את תוצאות המו"מ בין ישראל ללבנון על קו הקידוח הימי בים התיכון במשאל עם.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

ההערכה בירושלים היא כי אם בג"ץ אכן יקבע שאישור תוצאות המו"מ (שטרם הושלם) יצריכו משאל עם, תרד ישראל מהדרישה שלה לממשלת לבנון שקו הקידוח שעליו יוסכם יהיה קו הגבול הימי ביניהם. "זה יהיה ניצחון אדיר ללבנונים", אמר ל"מעריב" גורם מדיני הבקיא במהלך המו"מ בשנים האחרונות. "זו הדרישה היחידה של ישראל שמונעת מהלבנונים לסגור את המו"מ כבר עכשיו", הוסיף.


יש לציין כי הדרישה הזו אינה גחמה של ממשלת בנט־לפיד, אלא הועלתה כבר בתחילת המשא ומתן על ידי בנימין נתניהו ויובל שטייניץ. גם הם הבינו את החשיבות בהסכמה על קו גבול ימי עם מדינת אויב שנשלטת על ידי ארגון הטרור הגדול בעולם.

"מאז הסכם השלום עם ירדן לפני כמעט שלושים שנה, לא הסכימה ישראל עם אחת משכנותיה על קו גבול מוסכם וסוף התביעות לגביו", אמר ל"מעריב" גורם מדיני בכיר. "ההסכמה הזו חשובה לישראל מהותית, סימבולית ואסטרטגית. הלבנונים לא רוצים לחתום על שום דבר רשמי מול ישראל בנאקורה. אנחנו כן רוצים, כי זה פשוט חשוב לכל האינטרסים האפשריים: הכלכלי, הבטחוני והמדיני".


צריך להוסיף כי ההסכם לא הושג עדיין, אם כי הצדדים מאוד מעוניינים בהשגתו והפערים ביניהם קלושים. "אין חולק על זה שמאגר כריש בשלמותו נשאר בידינו", אמר ל"מעריב" הגורם המדיני. "הוויכוח הוא על שתי מעלות לכאן או לשם, באשר לקו שיפריד את המים הכלכליים הלבנונים מהמים הכלכליים שלנו. המאגר שהלבנונים מקווים לגלות באזור הזה (מאגר כנא) אמור להיות ממש על הקו הזה, והסיפור הוא שבסופו של דבר חלק ממנו יהיה שייך לישראל וחברת הקידוחים 'תקנה את ישראל' החוצה".

"גם אם נצטרך לוותר על 4% ממאגר כזה בסוף ההתדיינות", אמר הגורם המדיני ל"מעריב", "החשיבות של קיום מאגר לבנוני ואסדת קידוח לבנונית באזור הזה היא עצומה. פירוש הדבר - שקט מוחלט ותעודת ביטוח מטרור ומניסיונות פיגוע, ברגע שלשני הצדדים אינטרס כלכלי מובהק ודרמטי כל כך באזור אחד, שניהם מנוטרלים".


על רקע כל זה, שוקלים כעת גורמים מדיניים לרדת מהדרישה האולטימטיבית מממשלת לבנון להכריז כי קו ההפרדה בין המים הכלכליים ייחשב גם לקו גבול מדיני. לישראל חשוב לסגור את המו"מ בהקדם ולגרום לכך שהלבנונים יקדחו וימצאו גז מהר ככל האפשר, כדי להבטיח את ביטחונו ועתידו של מאגר כריש והאזור כולו. אם הנושא יהיה תחת דיון בבג"ץ, עדיף יהיה לוותר. "אין מקום שבו יחגגו יותר מהוויתור הזה, מאשר ביירות", אמר גורם מדיני בכיר, "זה פשוט חבל".