צה"ל עדכן כי סיכל מנהרת טרור בעלת שתי הסתעפויות של ארגון הטרור חמאס, אשר נחפרה מצפון רצועת עזה לכיוון שטח ישראל. זאת, לאחר איסוף מודיעין על שיקום המנהרה, שהותקפה לראשונה במבצע "שומר החומות". על כך, הפרשן הצבאי של "מעריב", טל לב רם, שוחח הערב (שני) עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM ואמר: "גם כשאתה הורס מנהרות ותוקף אותן מהאוויר, זה לא סוף פסוק בעזה בנושא המנהרות". כמו כן, התייחס גם לחשיפת התארגנויות של ארגון דאע"ש בישראל, על ידי השב"כ.

בפתח השיחה, אמר לב-רם: "למרות שיש מכשול ושעד היום אף מנהרה לא חצתה, חמאס ממשיך לחפור ולשקם מנהרה שהותקפה במבצע שומר החומות. מה שהם מנסים לעשות זה להגיע עד למכשול, עוברים את הגדר הישנה, אבל לא מגיעים על למכשול שנמצא בשטחינו, אבל עברו לשטח ישראל דרך אותה מנהרה ששוקמה. הייתה לה עוד הסתעפות נוספת שאותה לא זיהו במבצע".

סיכול מנהרת טרור ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיכול מנהרת טרור ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

"מנהרות מותקפות מהאוויר אבל ההרס שלהם חלקי, וחמאס, למרות שהוא נכשל לאחרונה לא פעם, ממשיך לנסות לחפור, להשקיע כסף, וצה"ל הרבה מאוד פעמים מצליח לחשוף אותם. חמאס מנסה לחפש את הפעם האחת שצה"ל לא יזהה ואז הוא יעשה פיגוע על הגדר. יכול להיות שיש אסטרטגיות בנושא הזה, כל חשיפה כזה, הצלחה כזו, גורמת לחמאס לחשוב פעמיים אם הוא רוצה להמשיך להשקיע באותן מנהרות. זה לא דומה לתפיסת ההגנה של חמאס שתמשיך להתבסס על מנהרות הגנתיות, לנמרות מה שהיה בשומר החומות ששם תקפו את כל מנהרות המטרו אצלם", הוסיף.

לאחר מכן, נשאל כיצד הורסים את המנהרות לאחר חשיפתן על ידי צה"ל, והשיב: "יש כל מיני חומרים, יש גם שימוש בסוג הזה, אבל זה לא כמו שנראה שאתה אוטם אותה. אני מניח שיש פעולות חשאיות מתחת לאדמה, אבל יש גם חומרים רעילים שיחד עם התנאים מתחת לאדמה יוצרים סביבה מאוד רעילה שמקשה במשך שנים לחזור לאותם אזורים. מה שצה"ל פגע זה מה שסמוך לגדר".

לדבריו, "אם המנהרה יצאה מרצועת עזה, המשיכה להתקדם מעל התק"מ לכיוון הקו האווירי לקיבוץ אלומים, אז צה"ל פוגע בשליש הראשון שלה וגם באמת מזרים בצורה הכי פשוטה כל מיני חומרים כאלה ואחרים, אבל זה לא הורס את המנהרה לחלוטין. היום, במציאות של המכשול שיש, שהוא לא רק טיפש, כשאתה מנסה לשרטט את הגבול החדש ולצייר אותו, למעשה יש טווח כלוא בין הגדר הישנה, הגבול הישן, לבין המכשול".

בהמשך, התייחס למכשול החדש ברצועת עזה, והאם חמאס מסוגל לעבור גם אותו, והעריך: "גם אתה (כספית), וגם אריה, אנשים ותיקים עם הרבה ניסיון וזוכרים הרבה מלחמות של מדינת ישראל. הנחת המוצא חייבת להיות כזו שמתישהו ואיכשהו חמאס יכול להצליח, כך צריכה להסתכל על זה מערכת הביטחון. חמאס ממשיך להשקיע מיליונים, מפסיד לא מעט כסף, חוטף מכות לא קטנות, כל עוד זה נגמר בהצלחה, בשורה משמחת".

סיכול מנהרת טרור ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיכול מנהרת טרור ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בסיום, התייחס לחשיפת התארגנויות של ארגון דאע"ש בישראל. לדבריו, "אף פעם לא היינו שם במקומות שאתה מחפש את האדרנלין של טרור, אבל זה כאילו סיפור רומנטי שאתה מספר לעצמך. פעם זה היהב באזור שלי, ההצטרפות לדעא"ש, הרעיון של המדינה האסלאמית כאן נכשל. אפריקה זה אזור פורח בטרור. שני תושבים מאום אל פחם ועוד פרשה אחרת שלא קשורה לשניים האלו, אבל גם בפזורה הבדואית בחור בן 30 רצה להצטרף".

"שלושתם התאמנו, וקשרו אותם גם לעבירות נשק וזה מה שמאפשר גם להעמיד אותם לדין ולהרשיע אותם לתקופת מאסר. חשוב לומר, כבר הוכח בעבר ולצערי ראינו את זה בשומר החומות שמי שמצטרף לארגון כמו דעא"ש, חולם על להגיע לאפריקה, לעיתים כשיש לו הזדמנות לוקח נשק", סיכם.