צביקה יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות 13', שוחח עם הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל בתכניתו ב-103FM, על רקע הדיווחים כי הרשות הפלסטינית מנסה להשפיע על הבחירות בישראל דרך הרשימה המשותפת. "לא חדש בכלל. הידיעה יפה אבל אני לא מבין למה כולם מתלהבים, אבו מאזן וקודמו תמיד התערבו בבחירות, בפוליטיקה של ערביי ישראל וההפך", הסביר יחזקאלי בפתח הריאיון.

"אמר את האמת על פשעי ישראל": כך הגיבו בחמאס ובג'יהאד לדבריו של אבו מאזן
דיווח: כך הרשות הפלסטינית מנסה להשפיע על הבחירות בישראל דרך הרשימה המשותפת

עוד ציין כי "זה לגיטימי, זה בסדר מבחינתי, הרי איך ערביי ישראל קוראים לעצמם? הפלסטינים בעומק. הם אותה חזית, אותו עם פלסטיני והם רואים את עצמם כקשורים להנהגה יותר בלב מאשר למדינת ישראל. מההתחלה, מאז שישראל יצרה את הישות הזו - הרשות הפלסטינית, עלו לרגל ח"כים ערבים לערפאת. אני זוכר את ערפאת מתערב בבחירות. תמיד היה להם רצון, אינטרסים".

לטענה כי מדובר במיליוני אנשים שאין להם זכות בחירה, אז הציפייה היא שהם ינסו להתערב, המשיך יחזקאלי באותו קו: "אני אחדד - זה לגיטימי בעיניהם ואני מספר לכם את זה. אגב, באמת אני אומר את זה - זה דבר מאוד טבעי. חברי כנסת ערביים תמיד היו בני בית במוקטעה. הזיקה בין ערביי ישראל לרשות תמיד הייתה קיימת, יותר אפילו מאז שחמאס השתלטו על רצועת עזה".

הפרשן המשיך ופירט כי "ערביי ישראל מתפלגים פוליטית בדיוק כמו בשטחים, ואבו מאזן הוא מהצד הלאומי, יש לו המון תמיכה בערביי ישראל, הם מתערבים בבחירות. בכל בחירות יש התערבויות, מה החידוש פה? אני אומר שבואו נפקח עיניים. אחר כך תעשו את המסקנות. כולם מתערבים עד שעוצרים אותם, ישראל אף פעם לא נתנה את דעתה לקשר הזה". יחזקאלי הסכים כי גם אצל השב"כ יש תפיסה פוליטית, וזה לא נראה בעייתי. 

לשאלתו של סג"ל, האם הפרשן מסכים כי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הוא רע לרעיון הפלסטיני, השיב המרואיין ש"בכל שנותיי במוקטעה ביבי תמיד היה ברירת המחדל האנטי, היו מוכנים להמר רק שהוא לא יהיה. יש Bad Guy אחד וקוראים לו ביבי, לכן גם אז על בנט, לפני שהם ידעו שבנט יהיה טוב להם, הם אמרו שעדיף על נתניהו". 

יחזקאלי הציג את דעתו, בכל הנוגע לדחייה של הפלסטינים מנתניהו: "אני אגיד לך איך אני מפענח את הדחייה מנתניהו - הוא פשוט מנהיג חזק. מזרח התיכון זה שבט, וכשהם רואים בעל בית, לא משנה מאיפה, ראש שבט, מישהו חזק, יש להם שתי אפשרויות - להילחם או להיות בצד שלו". 

לסיום, הדגיש יחזקאלי ש"גם את שרון בתקופתו אחרי שהוא נפטר' מישהו אמר 'הלוואי והיה לנו אחד כזה'. הקרנת כוח עושה רושם על הערבים. בהקשר של להשפיע או לא, את ביבי אהבו לשנוא כי יש לו פז"ם שם. בנוסף, כל הזמן ניסו להשפיע על משהו לטובתם שלהם, לא של ערביי ישראל". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm