החשש בישראל מפני כינון הסכם גרעין חדש בין איראן למעצמות הולך וגובר ככל שהולכים ונוקפים הימים. הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות 13', צבי יחזקאלי, שוחח היום (רביעי) עם אראל סג"ל ב-103FM וטען: "זה מונח כאן כבר כמעט שנה וחצי. מאז שביידן עלה לשלטון ידוע שהולכים להסכם וכל פעם ישראל ניסתה לסכל את זה בכל מיני דרכים. זה לא מעניין כלום.  בביקור ביידן אמרתי שהפיל בחדר זה ההסכם, הוא בא להרדים אותנו וישראל נרדמה בשמירה על הסיפור הזה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

באיראן מזהים בהתנהלות של וושינגטון נכונות להגיע להסכם כמעט בכל מחיר | זלמן שובל

בכיר אמריקני: הסכם הגרעין יאריך את הזמן שנחוץ לאיראן להשיג אורניום לפצצה

נקודת זינוק: ההימור שלקחו בטהרן בתחום העשרת האורניום סיפק מבחינתם את הסחורה | טל לב רם

"אני לא יודע אם היא הייתה יכולה לעשות משהו, בסופו של דבר האמריקאים זרקו אותנו, הולכים להסכם שהוא גרוע יותר מההסכם של 2015. הם יקבלו פיצויים, מקבלים הסרת סנקציות כפיצוי. מי ששילם את המחיר זה העם האיראני שגווע ברעב.  יש שתי אסכולות בעולם - האחת אומרת שהסנקציות, הסגירה של השלטון, הביאו את האיראנים להמשיך ולפתח את הפצצה. מצד שני אומרים ההפך, אם תלך איתם להסכם, תפקח עליהם הפצצה תתרחק. האיראנים עובדים עלינו, הם רוצים להגיע לפצצה. הם מאמינים לאיראנים, תראו מה מדינות ערב אומרות לסעודיה? לכו על אלף פעולות אחרות אבל אל תעשו איתם הסכם כי הם לא גלויי לב איתנו ועם העולם. לאיראנים יש חלום והם הולכים על זה, הם היחידים שעושים מו"מ עם האמריקאים ורואים את עצמם, האיראנים, בעליונות", הוסיף.

בהתייחסו לסעיפים הנוגעים למשמרות המהפכה בהסכם, אמר יחזקאלי כי "בכיר אמריקאי אמר שאיראן הגיעה למקומות שאנחנו רוצים, זה סיפור שהאמריקאים מספרים לעצמם בזה שהאיראנים ויתרו על הדרישה להוציא מחוץ לרשימת הטרור את משמרות המהפכה. אתה מבין כמה פירור בתוך הדבר המהותי הזה מוגדר כהישג? משמרות המהפכה הם גוף שראוי לסחור איתו והסנקציות מעליהם יוסרו, אז מה זה משנה איך אתה מגדיר אותם? כסף יעבור אליהם. סעיף שולי מוצג בארה"ב כהישג. איראן עדיין מדינה סף גרעינית והיא תמשיך להיות, רק שהפעם יהיה לה כסף - זה ההבדל בין כן הסכם ללא הסכם".

"תראו איזה שקט יש בגזרות, לבנון, סוריה וזה, למה? הם אומרים 'תרגיעו, הנה הכסף מגיע'. תראו איך איראן אומרת 'נוכל להשמיד את ישראל ללא גרעין', למה הם אומרים את זה? הם רוצים להראות שזה הסעיף שאף פעם לא התעקשו איתם. ההסכם לא מטפל בדבר האמיתי - טרור, טילים בליסטים והשמדת ישראל. זה לא סתם בא שלשום בלילה שהם אומרים 'נשמיד את ישראל', ככה כותבים את ההסכם? זה יהיה בעייתי לנו, אמר.

לדבריו, "אני חושב שהסוגיה האיראנית מראה שהישראלים רואים את זה אחרת מעבר למחלוקות הפוליטיות. הייתה הצעה אחת, ואני חושב שזו התשובה, שהסיפור הוא שרק תקיפה של מתקני הגרעין של איראן תוכל להסיר את האיום מעלינו. כל עוד לא נעשה את זה אנחנו בסוג של בעיה. אם אתה מבין את זה קיומית שכל עוד איראן קיימת אתה באיום אתה יום אחד תתקוף את מתקני הגרעין".

המתקן הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
המתקן הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

"ידיעה מעניינת סעודיה הבוקר על זה שכל הסיפור של ההסכם זה תרגיל הסחה של ישראל וארה"ב לקראת תקיפה, הלוואי וזה נכון. יבוא יום שנצטרך לעשות כזו מתקפה, היה ניסיון שטורפד. התרחיש המיידי הוא שחיזבאללה נכנס בפול ארסנל ואני חושב, אני חושב שפרויקט ההגנה של הטילים ארוכי הטווח שיש לישראל, היכולות וההבנה וקריאת המפה המודיעינית היום של איראן, יהיו המון הפתעות לטובה בהקשר הזה, אני לא חושב שאיראן גדולה כמו שהיא מאיימת", אמר.

כמו כן, אמר יחזקאלי כי "הצבא התקשה להכיר במציאות שזה או הפצצה שלנו או שלהם. קשה לצבא להבין את זה כי זה סיפור גדול עליו. לא יודע אם הם היו תוקפים אז, אני לא יודע אם זה היה המחסום האחרון. לפעמים בתדריכים הם אמרו 'אנחנו מדברים על מתקפה כדי לייצר', לאיים כדי שזה לא יקרה. היינו קרובים לשם מבחינת היכולות והביצוע לתוכנית הגרעין דאז, זה כן משהו שפוספס".

"עוד משהו על ביידן, אנחנו עם ביידן אחרי האפגניסטן, זה מסר לאזור שארה"ב חלשה. זו התמונה. יהיה עימות צפון, עימות איראן, יש לנו חבילה גדולה בעזה עם חמאס וגם בפנים ישראל. תראו מה איראן שמה סביבנו במשך עשור, נסראללה, ג'יהאד, חמאס, חות'ים, עיראקים, יש לנו חגורת טרור מטורפת שהאיראנים בנו מתחת לאף של העולם וגם הזבנג שניתן להם לא ישנה את זה, זה יאט את זה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm