בתדרוך לתקשורת הבינלאומית, אמר ראש הממשלה יאיר לפיד כי במידה וייחתם הסכם הגרעין האיראני, הוא יקנה לאיראן סכום לא מבוטל של 100 מיליארדי דולרים לשנה. אלוף (מיל') יעקב עמידרור, עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון וראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, שוחח הערב (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לדברים.

צבי יחזקאלי מזהיר: "האמריקאים זרקו אותנו, יהיה עימות עם איראן"

"התפקיד שלנו זה לדאוג למה שטוב לישראל. בנושאים אסטרטגיים, די לפעול כשהחרב עדיין רחוקה מהצוואר. סברתי שלא צריך לחכות לרגע האחרון", הבהיר בפתח דבריו.

לטענתו, לא היה בעבר רוב בקבינט כדי לעשות את מה שנכון היה לעשות ולהפעיל כוח באיראן, "אני חושב שמדינת ישראל צריכה לעשות כל מה שהיא יכולה כדי שלטהרן לא יהיה גרעין. היה ברור מתוך הישיבות האלה שאין רוב בקבינט אז לא היה טעם לכנס".

"ההסכם נותן לגיטימציה לאיראן לעשות דברים שלא הייתה לה לגיטימציה לעשות אותם עד היום, לחיות בעולם שבו יש לגיטימציה בינלאומית לדברים שאיראן עושה - הרבה יותר חמור לישראל. נאבד את אחד מכלי הנשק החשובים שיש לנו, לא תהיה לנו ברירה אלא להשתמש בכוח", הדגיש. 

כשנשאל האם אנחנו מתכוננים לאפשרות של לחיות בצל גרעין איראני, השיב: "זה כמעט טיפשות לא לעשות את זה. אנחנו בצבא חונכנו להתכונן תמיד לאפשרות הגרועה ביותר, אנחנו צריכים לומר שאנחנו נעשה הכול כדי שזה לא יקרה אבל אנחנו צריכים להיות מוכנים לאפשרות שלא נצליח".

"זה טריוויאלי בכל תיכנון אסטרטגי. אני חושב שעדיף לנסות ולא להצליח מאשר לא לנסות. צריך להתכונן לאפשרות, חינוך מינימלי של כוח חשיבה אסטרטגי להכין את תוכנית ב'", הוסיף. עוד ציין כי הוא "בעד הגישה שאומרת לעשות משהו ואם נגזר עלינו שתהיה פצצה אז שתהיה יותר מאוחר, אבל אולי היא תמנע את זה. אני זוכר את הוויכוחים לפני התקיפה בעיראק שאמרו לנו שזה רק לחמש שנים".

בסיום, התייחס לשאלה האם יש אופציה לתקיפה כשברשות איראן נשק גרעיני, ענה: "אסור להגיע לשם, צריך להיות מוכנים למלחמה גדולה כדי לא להגיע לשם. אם זה יקרה? בסוף אסור להגיע לשם ולכן אין ברירה, נצטרך לתקוף".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM