בצל ההתקדמות במשא ומתן: חיים תומר, לשעבר ראש אגף מודיעין ותבל במוסד, שוחח היום (ראשון) עם אריה אלדד ורון קופמן ב-103FM והתייחס לדבריו של ראש המוסד דודי ברנע בהם תקף את הסכם הגרעין המתגבש מול איראן. 

"טילים שמכסים את כל ישראל": תרחיש האימים של בכיר צה"ל לשעבר

בעשר אצבעותיו ולשונו המתגלגלת: נתניהו הביא את איראן אל סף הגרעין | בן כספית

בפתח דבריו, הבהיר תומר כי יש לראש המוסד מחויבות לומר את דעתו בצורה הכי נחרצת שיכולה להיות, "הוא חש שנעשית פגיעה באחריות הלאומית שלו למנוע מאיראן להשיג פצצה, לכן הוא בוחר כנראה להתבטא באופן חריג מהרגיל".

"לדעתי הוא מודע לאפקטים, הוא כנראה בחר במודע לבטא את עמדתו שהחתימה על הסכם הגרעין אולי תפסיק את הפעילות שתאפשר למנוע או לסכל את ההתקדמות של איראן כי יש הסכם, ומצד שני, תעניק לאיראן תמורות אסטרטגיות שיחזקו אותה עוד יותר במובן האסטרטגי של המילה", הסביר.

כשנשאל האם הוא בחר בדרך הנכונה בקריאת חוצץ כנגד ארצות הברית, טען: "זה עניין של טעם אישי של השומע. אני שייך לאסכולה שגדלה בישראל ואמרה 'אני משכנע בתוך המסדרונות ולא מחוץ למסדרונות, ואם לא הצלחתי, אז לא הצלחתי, אבל אני לא קורא תיגר על היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב שהם הרבה יותר גדולים מרק העיסוק בשאלה של איראן כן או לא, או הסכם כן או לא'". 

עוד טען כי הביטול של ההסכם הקודם היה טעות אסטרטגית קשה של ממשל טראמפ בעידודה של ישראל, "בין התנגדות להסכם לבין הסכמה שבשתיקה והמשך שמירת חופש הפעולה של ישראל, יש הרבה מאוד אלטרנטיבות".

הבכיר לשעבר במוסד הדגיש כי יש אפשרות להגיע למצב של אי התנגשות עם ארה"ב סביב ההסכם, אבל חשוב להשיג שני דברים חשודים: "שמירת חופש הפעולה של ישראל, והגעה לסכמה עם ארה"ב על פרוטוקול ההפרות - מזו הפרה מהותית שתביא למצב שבו האמריקאים מסכימים לצאת עם ישראל לפעולה צבאית לעצירת הגרעין האיראני".  

כשנשאל האם ההצהרה של ראש המוסד מקרבת את ארה"ב לחתימה על הבנות כאלו, השיב: "אני חושב שהלחצים הכביכול לא מערכתיים משפיעים על הממשל האמריקאי, אז יכול להיות שהתזמורת הזאת – למרות שהיא נראית כאילו היא לא מנגנת טוב ואין לה מנצח אחד - מביאה תוצאות". 

"אני מכיר את ראש המוסד, הוא איש מאוד אחראי ואמיץ שמאמין במחויבות של המוסד למנוע מאיראן להתקדם לקראת יכולת צבאית גרעינית, ואני חושב שזה מה שמונח ביסוד הדברים. לפעמים צריך לעמוד אדם בעל תפקיד בכיר ולהגיד 'אני לא חושב שאנחנו הולכים בכיוון הנכון'. אני ראיתי כבר יותר מדי קברניטים מתכופפים בדרך, ובמקרה הזה, צריך גם לכבד את היושרה של ראש המוסד, הגם שבעמדה הספציפית אני חולק עליו, אני לא חושב שההסכם הוא אסון", המשיך. 

עם זאת, ציין כי לדעתו ישראל לא בפוזיציה שהיא יכולה לעצור את האמריקאים מלחתום על ההסכם, "היא כן צריכה להגיע עם הממשל הזה הספציפי להסכמות רחבות יותר, בכל מה שנוגע לפרוטוקול ההפרות ובכל מה שנוגע לתפקידה של איראן באזור שהוא שלילי".  

"איראן לפחות בתקופה הקרובה אחרי הסרת הסנקציות תשחק את התפקיד של הצייתנית. אני חושב שהסיכוי שאיראן תציית באופן מלא ותוותר על ההזדמנות לפצצה הוא קטן מ־50%", סיכם. 

סייע בהכנה לכתבה: אמיתי דואק, 103FM