אילן לוטן, לשעבר בכיר בשב"כ, שוחח הערב (ראשון) עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד בתכניתם ב-103FM על המתיחות הביטחונית בצפון הגדה והפיגוע שאירע מוקדם יותר בבקעת הירדן . לוטן אמר בפתח השיחה כי גם הוא, בדומה לפרשנים אחרים, חושב כי מה שמתרחש באזור צפון השומרון קרוב מאוד לאנרכיה.

"המשילות לא קיימת ברשתות הפלסטינית והחמושים שולטים בשטח", הזהיר, "מאז הפיגועים שהיו במרץ, צה"ל ושב"כ פועלים מדי לילה, וזה מגביר את החיכוך". הוא הוסיף כי "רוב רובם של פיגועי הירי זה נגד כוחות צה"ל שנכנסים לשטח. אנחנו מדברים על 1,200 פעילי טרור שנעצרו בארבעה חודשים. זאת המציאות שיש שם, ובהיעדר אופציה אחרת אנחנו נאלצים לעשות את העבודה".

הפיגוע בבקעת הירדן לא הפתיע את ראש מועצת יש"ע: "הכתובת הייתה על הקיר"
הפיגוע בבקעת הירדן: מרדף אחר מחבל נוסף שנמלט מהזירה
הפיגוע בבקעת הירדן: צפו ברגעים הדרמטיים שלפני הירי - וברכב המחבלים עולה באש

לוטן נשאל על התזה לפיה אם תהיה לאנשים יותר פרנסה אז יהיה פחות טרור, כך גם בג'נין שצמחה בעשור האחרון ואנשים בה מתפרנסים בכבוד, אז מדוע זה לא קורה, והשיב כי "ההבדל בין מדעים מדויקים למדעי הרוח, זה שאחד ועוד אחד זה לא תמיד שתיים. חלק ניכר מהאנשים זה מה שהם רוצים, אבל אנחנו לא צריכים הרבה כדי להגיע לסיטואציה הזו. מספיק מספר אלפים, אנשים שכל עניינם, הם חיים ברשתות החברתיות, ויוצאים לנסות לממש את תפיסת עולמם גם אם הם לא יודעים לכתוב את המילה אידיאולוגיה. הרוב הדומם לא תמיד זה שנותן את הטון לצערנו". 

הבכיר לשעבר בשב"כ הסביר שבכל הנוגע לכיצד צריך לפעול עכשיו, "מתחילת השנה סוכלו 200 פיגועי ירי, זה כמעט אחד ליום. פועלים על בסיס מודיעין מדי לילה, לא מדי מספר לילות. מה עוד אפשר לעשות? עושים את המקסימום, לצערנו אין 100 אחוזים. נקווה שהסטטיסטיקה תשמר. היום בפיגוע הזה יצאנו בנס, זה יכל להיות תוצאות הרבה יותר חמורות. יש על מי לסמוך במדינת ישראל, אני מדבר על כוחות הביטחון".

בנושא השתלטות פיזית על השטח, לוטן אמר שבמבצע 'חומת מגן' המציאות הייתה אחרת: "אנחנו לא במציאות של האינתיפאדה השנייה. תקרא לזה איזה שם שאתה רוצה - צה"ל, שב"כ, פועלים באין מפריע על בסיס כל 'פיפס' של מודיעין. ללכת לכבוש את השטח ולשבת שם? זה משמעויות אחרות לגמרי. אני לא חושב שאנחנו במציאות הזו, עדיין לא". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM