העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח היום (שבת) כי רופא סורי שפעל עבור המוסד, נעצר בשדה התעופה הבינלאומי בביירות. על פי הדיווח, כוחות הביטחון עצרו אותו במהלך חודש אוגוסט האחרון, לאחר שמנגנוני הביטחון עקבו אחר החשבונות שלו ברשתות החברתיות, שבהם ניהל שיחות עם קצינים מהמודיעין הישראלי. עוד דווח כי הרופא, שנולד בלטקיה בשנת 1969, הגיע לביירות משוודיה, ולאחר מכן עבר רגלית לשטח סוריה.

כמו כן, העיתון הלבנוני דיווח כי ישראל גייסה את הרופא הסורי, שעבד בשוודיה, באמצעות חברה פיקטיבית, בטענה כי היא רוצה לפעול לטיהור רשת המים בסוריה. בתוך כך, על הרופא הוטל להשיג מפות של רשתות המים והביוב, וכן לאסוף מודיעין בעל נפח ביטחוני. בנוסף, העיתון מסר כי הרופא מילא את תפקיד המתווך כדי לגייס גם את אביו ושני אחיו, קצינים בצבא הסורי, לעבוד איתו עבור המוסד ולאסוף מידע ביטחוני בתמורה לאלפי אירו.

דמשק, סוריה (צילום: רויטרס)
דמשק, סוריה (צילום: רויטרס)

על פי הדיווח, העצור סיפר לחוקרים כי הוא רופא פנימי ונפרולוג, העומד בראש המחלקה בבית החולים בשטוקהולם, ונוסע לחו"ל לעיתים דחופות. בחקירה עלה, כי אדם פנה אליו באמצעות הודעה בדואר האלקטרוני בשנת 2018, והודיע לו כי שמו "כריסטופר", העובד בחברות העוסקות בסביבה וטיהור מים, והציע לו סיוע בפרויקט טיהור מים בסוריה. לאחר מכן, הרופא הודיע על הסכמתו לשיחת טלפון ביניהם, לפני שנפגשו כחודש לאחר מכן במלון שרתון בשטוקהולם, שם שוחחו על הפרויקט.

הרופא ציין בחקירתו, כי יצר קשר עם מספר רופאים סורים וביקש שיספקו לו את שמות האזורים הזקוקים לטיהור מים, ובחר בעיירה השוכנת באזור הכפרי של דמשק. בפגישה השנייה השתתף "כריסטופר" עם אדם נוסף שהכיר לרופא כמומחה לטיהור מים. בתום הפגישה, ביקשו מהרופא להביא מפגה גיאוגרפית של תפוצת רשת המים בעיירה שבחר. באשר לפגישה השלישית, הרופא מסר כי היא התקיימה בפראג, בשולי כנס שבו השתתף, שם נפגש עם מנהל הפרויקט לטיהור המים, לכאורה, שאמר לו כי שמו הוא "פול" והוא יווני שמתגורר בשוויץ. הפגישה התקיימה במסעדה לבנונית, כך שהרופא סיפק לשני הגברים מפות ותמונות.

שריפה בנמל לטקיה בסוריה בעקבות תקיפה שיוחסה לישראל (צילום: SANA/Handout via REUTERS)
שריפה בנמל לטקיה בסוריה בעקבות תקיפה שיוחסה לישראל (צילום: SANA/Handout via REUTERS)

לאחר מכן, הרופא העיד כי התקשורת עם "מנהל הפרויקט" נמשכה דרך אפליקציית הווטסאפ, והשיחות גלשו במהרה לשיחות על החיים האישיים ועל פוליטיקה. הפגישה הרביעית התקיימה ב-2019 באיטליה, לאחר ש"מנהל הפרויקט" ביקש ממנו לנסוע למילאנו על חשבונו ולפגוש גורם רשמי באיחוד האירופי. במהלך הפגישה, דובר על הסנקציות על סוריה וכיצד נמנעו מהסנקציות בזכות פרויקט הצדקה. בפגישה זו, הציע הרופא לפקיד שעמו נפגש, לממן את מפעל המלט בבעלות אביו, ובתום הפגישה קיבל ליוד 550 יורו. הפגישה עם "מנהל הפרויקט" נמשכה בקצב של פעם בשבוע, כשהחל לתקשר עם אביו ושני אחיו.

במקביל, מהחקירה עלה כי הפגישות בין הרופא ל"מנהל הפרויקט" נקטעו מתחילת 2020 עקב מגיפת הקורונה, ואז קצב ההתקשרות החל לרדת. ביוני 2020, התגברה התקשורת, כך ש"מנהל הפרויקט" ביקש מהרופא להקים עבור אחיו משרד בסוריה לניהול העבודות, בתנאי שיישא בעלויות ההשכרה והאבזור של המשרד. הרופא סיפר בחקירתו כי עד ליולי 2020, כל הפגישות התמקדו בפרויקט טיהור המים, אך מחודש אוגוסט, החל המהפך, והרופא הבין את מהות השיחות הן ביטחוניות. עוד העיד כי "מנהל הפרויקט, ביקש ממנו להוריד תוכנה ייעודית להצפנה כדי שיוכל לתקשר עם אחיו, קצין בצבא הסורי. בסיום, הרופא העיד כי עם הגעתו לסוריה, נפגש עם אביו ושני אחיו, והודיע להם שאין הצדקה לפרויקט, ושהאדם עמו הם שוחחו הוא קצין במוסד הישראלי.