ישראל ולבנון קרובות לחתימה על הסכם שיסדיר את עניין הגז הטבעי ואת פעילותה של אסדת כריש. כך דווח בעיתון "אל־אח'באר" הלבנוני מפיהם של גורמים העוסקים במשא ומתן בין הצדדים. על פי הדיווח, ההסכם שיושג בעזרת המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין ימלא אחר בקשותיהן של לבנון ושל ישראל. אם כך אכן יהיה, צפויה המתיחות בין המדינות לרדת.

ראש הממשלה יאיר לפיד מעל אסדת כריש (צילום: עומר מירון, לע"מ)

הוכשטיין נפגש שלשום בביירות עם נשיא לבנון מישל עאון ודן עמו בפרטי המשא ומתן, יום לאחר שנפגש בתל אביב עם היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. על פי דיווחים לבנוניים, הביקור של הוכשטיין נועד בעיקר להרגיע את המתח בין ישראל ללבנון לנוכח איום ההסלמה בצפון.

סוכנות הידיעות הלבנונית "נהרנט" דיווחה מוקדם יותר בשבוע שעבר כי חיזבאללה, שאיים לתקוף את ישראל אם האסדה תפעל ללא הסכם, לא יעשה זאת אם לבנון תקבל את התשובה הישראלית. לפי מקורות, הוכשטיין נועד לפחות שלוש פעמים עם בכירים בישראל בנוגע לפרטי ההסכם, נוסף על פגישות שנעשו מרחוק באמצעות זום. הוכשטיין נפגש ודן בנושא גם עם היועץ לביטחון לאומי של נשיא צרפת עמנואל מקרון.

חברת אנרג'יאן הבריטית הבהירה כי הפקת הגז באסדת כריש תחל בשבועות הקרובים. ביום חמישי אמרה שרת האנרגיה קארין אלהרר בראיון לרדיו 103FM: "יש לנו אינטרס גדול שההפקה תחל כמה שיותר מהר. האסדה הגיעה ביולי, ומאז נעשות פעולות של חיבור הצינורות - מה שבאופן טבעי נתקל בתקלות בשטח, ולכן נגרם עיכוב. אין קשר למשא ומתן. המשק הישראלי ממתין לגז הזה, וגם יש לנו מחויבות בינלאומית למדינות אחרות".

שלשום אמר שר החוץ של לבנון עבדאללה בן חביב, שהשתתף בפגישה של המתווך הוכשטיין עם נשיא לבנון עאון, כי לפי מידע שיש בידיו, מארה"ב ומהאו"ם, 95% מהסכם סימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון כבר הושלמו.

בן חביב הוסיף לעיתון "א־נהאר" כי ישראל מפריחה "בלוני ניסוי" כדי לבחון את תגובות הציבור, כשברקע הבחירות הקרבות. לדבריו, לשני הצדדים יש אינטרס משותף להשלים בקרוב את ההסכם. הוא ציין כי זה הזמן הנכון לחתום על ההסכם, משום שלדעתו בנובמבר הסיכויים לכך יירדו. לפיו, אם בנימין נתניהו ייבחר לראשות הממשלה, הוא עלול לפוצץ את ההסכם, וגם בלבנון, שבה יסיים עאון את תפקידו בסוף החודש הבא, עשוי להתמנות נשיא חדש בעל השקפה אחרת בנוגע לנושא.

ברקע עמדו גם הידיעות שלפיהן וושינגטון מפעילה מכבש לחצים כבד על ישראל להגיע להסכם. זאת בעקבות מידע שהגיע לידיה על כך שחיזבאללה שינה את פריסת הכוחות בעשרת הימים האחרונים והוא נערך לפעולה צבאית. הנשיא ג'ו ביידן אף שוחח עם ראש הממשלה יאיר לפיד ודרש להאיץ את המשא ומתן. על פי מקורות, האמריקאים קיבלו מישראל אישור, שהם מכנים "פיקדון לפיד", הכולל בין היתר הסכמה להגדיר את שטח הים המכונה "שדה קנא" כשטח לבנוני.