אלוף (מיל') איל בן ראובן, סגן מפקד פיקוד הצפון לשעבר, שוחח הבוקר (ראשון) עם יואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM לרגל חילופי המפקדים בפיקוד הצפון, עם כניסתו לתפקיד של אלוף אורי גורדין שיחליף את אלוף אמיר ברעם, והתייחס לאיומים בגבול הצפוני.

"אנחנו מקבלים מפקד פיקוד מעולה. אורי גורדין לוחם מעולה, מפקד סיירת מטכ"ל, חטיבות, אוגדות, מפקד פיקוד העורף, ראש מטה יבשה, איש מאד שקול, מאד ענייני, ביצועיסט. חשוב בהזדמנות הזאת, לומר תודה לאלוף אמיר ברעם שעשה פה כמה שנים מאד מאתגרות, טובות, עם הרבה מאד הישגים מצד אחד, ביניהם מניעת מלחמה שזה אחד האתגרים החשובים בעיני לאלוף פיקוד", פתח בן ראובן את דבריו.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

איל בן ראובן (צילום: דייגו מיטלברג, לשכת דובר עיריית באר-שבע)
איל בן ראובן (צילום: דייגו מיטלברג, לשכת דובר עיריית באר-שבע)

"לגבי האתגרים למפקד החדש, אלוף גורדין מקבל לידיו את הזירה העיקרית שהיא מהווה רפרנס עיקרי לבנין הכוח של צה"ל, שהאתגר הראשוני שלו זה מוכנות של רוב רובן של יחידות צה"ל ללחימה בזירה הצפונית, אם היא פורצת היא הופכת לזירה העיקרית. יש לזה משמעות מאד מאתגר במיוחד בימים אלה כשאנחנו שומעים את האיומים של נסראללה מצד אחד. מצד שני חלק גדול מהכוח עסוק ביהודה ושומרון. מזכיר את 2006 שאחת הבעיות אז, כפי שעלה בתחקירים לאחר מכן, חלק מהיחידות, זמן רב לא התאמנו כי היו עסוקות ביהודה ושומרון. לכן זה אתגר משמעותי. צריך לזכור, שפיקוד הצפון, וזה ייחודי, אחראי לשתי זירות: לבנון וסוריה. שתי מדינות שכל אחת מהן מאד שונה", הוסיף.

"בזירה הסורית אורי יצטרך להתמודד עם מה שאני קורא "שלוחי איראן", שינסו להמשיך ולהקים גרעיני טרור על גבול ישראל כשברור שרמת השליטה של המשטר הסורי לא מאד גבוהה ולכן יש שם הרבה פעילות גם אם על רובה לא מדברים וטוב שכך. כל זה גם ברגישות שיש שם גם רוסים וסורים. לעומת זאת בלבנון, אורי צריך לדאוג למוכנות מיידית גם לאור איומי נסראללה בכלל וגם מול היכולות שנסראללה וחזבאללה בנו לעצמם גם בתחום האש גם בתחום יכולת השתלטות על יעדים במרחב קו המגע. אני מדגיש, שאם נסראללה יחליט לפעול מסיבותיו, הוא ינסה לפעול בדרך של איזושהי הפתעה ואז יש אתגר עצום, למנוע את התוצאה שנסראללה רוצה להשיג. התוצאה הזאת יכולה להיות בין מלחמה ללא מלחמה. אם הצלחת למנוע, אז לא יוצאים למלחמה אבל אם חס וחלילה נפגעים חיילים ואזרחים אז ברור שאנחנו נמצאים במערכה גם אם לא רצינו בה. לכן האתגר הזה של מניעת מלחמה בפיקוד הצפון, הוא מאד משמעותי. אורי צריך לייצר כל הזמן תמונת הרתעה מאד משמעותית, מול חזבאללה מצד אחד ואם יוצאים למלחמה, הוא צריך להיות זה שיחד עם הרמטכ"ל כמובן, דואג להכרעה מהירה מה שלא עשינו בעבר", המשיך בן ראובן.

לבסוף התייחס בן ראובן למצבו של מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה: "אולי אפתיע אותך. זה שמחליפים היום אלופי פיקוד, מייצר הערכת מצב, לדעתי, שבו אין חשש למלחמה מחר בבוקר. אנחנו מכירים מצבים מהעבר, שכוננות מיידית, דחו החלפות מפקדים. אני חושב שצה"ל עושה נכון היום שמחליף מפקדים. כל סיקור הגז, אני לא מתפלא שנסראללה מותח את החבל עד לקצה. נסראללה הוא אדם אומלל. הוא מנהיג שהציבור הלבנוני מאס בו, כולל גם חלק מהשיעים שכבר לא רוצים את האיש הזה יותר. הוא רוצה לבוא ולהגיד: "הנה אני דואג לכם, לכלכלה הלבנונית" שהוא מואשם בקריסת הכלכלה. גם בכל העולם הוא זוכה לאהדה מועה בלשון המעטה. לכן הוא מנסה לעשות קולות של מנהיג.. נכון שדבר כזה יכול להביא אותו למלחמה לכן אנחנו צריכים להיות מוכנים. המילה: "סבירות נמוכה" לבוגרי מלחמת יום כיפור היא מילה קשה.....אני חושב שיש היום המון כוחות בולמים כמו הציבור הלבנוני, כמו איראן שלא רוצה מערכה עכשיו כי היא רוצה חזבאללה חזק בעתיד".