שר הביטחון, בני גנץ, חשף היום (שני) במהלך הכנס השנתי של הג'רוזלם פוסט בניו יורק מפה של יותר מעשה מתקנים של התעשייה הצבאית הסורית המשמשים כמפעלים לייצור אמצעי לחימה מתמקדים עבור איראן. לדבריו, בין המתקנים ניתן למנות את המתקן התת-קרקעי במסיאף, שבמערב סוריה.

"בשנת 2022 אנו רואים עלייה בפעילות החתרנית של איראן, בין היתר באמצעות מתקפות של כטב"מים וטילי קרקע-קרקע, מול אזרחים, ומטרות אזרחיות. איראן מחמשת את שלוחיה באזור בלמעלה ממיליארד דולר בשנה. הסרת הסנקציות מאיראן, תביא להכפלה ואולי אף למעלה מכך של הכספים המוקצים לטרור השלוחים", אמר בפתח דבריו. 

"איראן מבקשת להתבסס באזור בין השאר באמצעות בניית 'תעשיות טרור'. אני מבקש להראות לכם היום את ההשתלטות של איראן על התעשייה הצבאית הסורית. בהובלת קאסם סולימאני, הפכה איראן חלק מהמפעלים של סרס לתשתיות שמייצרות טילים מדויקים ואמצעי לחימה מתקדמים המיועדים לחיזבאללה ולמיליציות פרו איראניות באזור. האתרים שאני חושף בפניכם במפה, ובפרט האתר התת קרקעי במסיאף שבו מיוצרים טילים מדויקים, מהווים איום פוטנציאלי משמעותי לאזור ולישראל. בנוסף, איראן עובדת בכדי לבנות תעשיות מתקדמות של טילים ואמצעי לחימה גם בלבנון ובתימן. את המגמה הזו חייבים לעצור", הוסיף. 

גנץ הוסיף: "לפי המידע שברשותנו, איראן הגדילה את ייצור הצנטריפוגות המתקדמות, והיא מעבירה אותן לאתרים תת קרקעיים בניגוד למחויבותה. להערכתנו במצב הנוכחי איראן הינה בעלת יכולת להגיע לחומר שמספיק ל-3 פצצות בתוך מספר שבועות. במצב שבו אנו נמצאים, נדרש להביא לכך שאם יהיה הסכם גרעין, הצנטריפוגות המתקדמות מושמדות ולא מאוחסנות באופן שיאפשר לאיראנים לחזור ולהעשיר חומר במהירות בתום ההסכם. מול מגמת ההתקדמות של הגרעין האיראני, בין אם יהיה הסכם או לא – חובה להעמיד איום צבאי בינלאומי בהובלה אמריקאית. לצד זאת, עלינו לבנות שותפות מודיעינית בין המדינות המוטרדות מהתקדמותה של איראן."

לבסוף, התייחס גנץ לסוגיית "התיקים הפתוחים", ואמר, כי הוא: "מברך ומעריך את עמידתם הנחושה של האמריקאים והאירופאים שלא להכפיף את סבא"א להחלטות פוליטיות". גנץ הסביר, כי "ישנם שלושה אתרים שנמצאו בהם חומרים גרעיניים למטרות צבאיות. אסור להפוך את הבחינה הזו לעניין פוליטי".

מפת המפעלים הצבאיים בסוריה (צילום: לשכת שר הביטחון)
מפת המפעלים הצבאיים בסוריה (צילום: לשכת שר הביטחון)

 "עלינו להבטיח הרתעה צבאית אמינה נגד איראן"

גנץ הציג בכנס את "צומת הדרכים" בו נמצא המזרח התיכון בעשור הקרוב, שלדבריו יכול להיות עשור של שגשוג, יציבות ושלום או עשור של  התגברות התוקפנות ומלחמות.

"בעולם הגלובלי של היום, כל תזוזה היא אפקט הכפלה. כשאנחנו רואים את המלחמה באוקראינה, שכולנו מקווים שתסתיים בקרוב, כשאנחנו רואים אותה מכפילה את מחירי האנרגיה, המזון, יוקר המחיה, אנחנו מסיקים שהשלום והביטחון במזרח התיכון קריטיים מאי פעם. כפי שאתם יכולים לראות, האזור שלנו מחולק בציר - פיצול הגיאוגרפי של רדיקליות מול קידמה. זה גם משקף את מגמת השלום, אותה אנו חוגגים כשאנו מציינים שנתיים ל'הסכמי אברהם', לעומת מגמת ההקצנה בהנהגת איראן", אמר

"כדי להתמודד עם התוקפנות האיראנית, עלינו להרחיב את שיתוף הפעולה עם שותפים אזוריים. ראשית עלינו לחזק את הקשרים התעשייתיים והכלכליים ולאחר מכן את שיתוף פעולה צבאי תחת מטריית CENTCOM (פיקוד מרכז של ארצות הברית). שנית, כדי להתמודד עם שאיפותיה הגרעיניות של איראן, עלינו להתעקש על ביטחון אזורי וגלובלי. ללא קשר לפתרון דיפלומטי, עלינו להבטיח הרתעה צבאית אמינה", הוסיף.

תקיפה בסוריה (צילום: SANA/Handout via REUTERS)
תקיפה בסוריה (צילום: SANA/Handout via REUTERS)

לדבריו, "בכל תרחיש עתידי, עלינו לבנות גם קואליציית מודיעין איתנה. הקואליציה הזו חשובה כי אם יושג הסכם, זה יחמיר את האכיפה. ואם לא יושג הסכמה, זה יהיה לצורכי ניטור שוטף. איראן מסרבת לשתף פעולה עם חקירה בינלאומית כי יש לה מה להסתיר. מגיע לנו תשובות ואיראן תישא באחריות".

"התרחיש השני שהעליתי הוא עניין של בחירה ומעשה. עניין של הבטחת ביטחון במזרח התיכון, כי רק ביטחון יכול להביא ליציבות. רק ביטחון ויציבות יכולים להוביל לשגשוג כלכלי. ואלה התנאים לקידום קידמה חברתית במזרח התיכון", המשיך גנץ ואמר כי "המזרח התיכון הזה אינו מפוצל על ידי ציר רדיקלי. במקום זאת, זוהי מפה המחוברת על ידי ארכיטקטורה אזורית הבנויה על שיתוף פעולה כלכלי ומדעי. זו יכולה להיות תמונה של משקיע עיראקי ובחריין אשר יושבים בתל אביב, תמונה של צנחנים ישראלים ומרוקאים עומדים כתף אל כתף. זו תמונה של מטוס ישראלי שטס במרחב האווירי הסעודי,  חתימה על הסכמי אברהם ארכיטקטורה אזורית חדשה שכוללת גם את הפלסטינים".

"האלטרנטיבה היא מזרח תיכון בטוח ויציב יותר הדורש מאיתנו להילחם במגמות רדיקליות ולתמוך בקולות מתונים. זה מחייב אותנו לשים קץ למאמציה של איראן לחבל בנו. כי בסופו של יום, זה העתיד המשותף שלנו, עבור האזור ועבור העולם", סיכם.