גורם מדיני בכיר התייחס היום (שני) למאמצים לכינון הסכם גרעין מחודש עם איראן ואמר כי "כולם שואלים מה הצעד הבא אם אין הסכם, לאמריקאים יש הרבה הסתייגויות לגבי ההסכם. חלקם קיבלו את התירוץ, יש טוענים כי ארה"ב החמירו את דרישותיהם בעקבות השיח עם ישראל. כולם מדברים על הסכם ארוך, מקיף, חזק יותר. הגיע הזמן להתחיל דיאלוג מהסוג הזה, אבל הדבר היחיד ששלח את האיראנים לשם זה איום צבאי ממשי. זה מה שקרה עם אובמה, הוא פרסם מידע על הפצצות שחודרות בונקרים". 

גורם מדיני בביקורת על ארה"ב: "היצמדותם לחזרה להסכם הגרעין הקודם - טעות"

שעון מתקתק: כך ישראל תוכל להביא לשיפור הסכם הגרעין לטובתה | דעה 

"כל הנסיעות שלנו לארה"ב והמידע שנתנו להם שמעיד כי הם מרמים ואנו אומרים אמת. נוסף על כך העובדה שכל הסנקציות שהוטלו על רוסיה, ייעלמו דרך איראן - כל זה ייצר חבילה שהובילה להכחשת העמדות מול איראן .ישראל תמיד נתנה מידע מוצלב ובדוק, זה יצר אמון במה שאנו טוענים. לאחרונה ייצגנו למערב מידע חדש, זה השפיע. לפיד ונתניהו מסכימים בעמדה כי ההסכם אינו טוב", הוסיף.

מתקן הגרעין באיספהאן, איראן  (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)

עוד אמר הגורם כי "אין שיחות כרגע, אין אף אחד בווינה. יהיה רגע שבו לו"ז מחייב להגיד שנגמר כי ב-2024 הסנקציות מתחילות לפוג. המאמץ שלנו : לגרום להם להתחיל לחשוב על האלטרנטיבות. לישראל תמיד יש אופציה צבאית על השולחן, איננו חייבים להודיע מראש לאף אחד. אמרתי את זה לאמריקאים, אומר גם לאירופאים. אנחנו רוצים הסכם טוב, האופציה השניה היא סנקציות קשוחות, האופציה השלישית זה הסכם רע. וחייבת להיות אופציה צבאית אמינה".

"ארגוני טרור לא יכתיבו לנו מדיניות"

על המשא ומתן הימי בין ישראל ללבנון אמר הגורם כי "שני הצדדים די קרובים אבל כדרכם של משאים ומתנים זה יכול להסתבך והסתבכות  עלולה להביא למיסקלקולציה מול חיזבאללה. אין מניעה שבסוף יעמדו שתי אסדות אחת לשנייה- קאנה וכריש. זה מייצר מאזן שנוח לנו כלכלית, יציבות לבנון לא דבר רע עבורנו. נפיק מכריש ברגע שאפשר ואם חיזבאללה ישחק איתנו משחקים הוא יחטוף. לא נזיז את כריש ולא נעצור הפקת גז. ארגוני טרור לא יכתיבו לנו מדיניות. 

בהמשך, התייחס גם להסלמה ביהודה ושומרון וליחסים מול הרשות הפלסטינית ואמר כי "הרשות חייבת לעשות יותר לריסון האלימות בעיקר בג'נין ושכם. ראש הממשלה בעד חיזוק הרשות ולא החלשתה. לפיד זהיר לדבר במונחי שת"פ, אבל הרשות לא יכולה להגיד שזה לא ענייני כי אז אנו נכנסים ויש מעגל אכזרי".

פעילות כוחות צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, התייחס ליחסי ירושלים-מוסקבה ואמר כי " יש הנחה שיחסי ישראל-רוסיה מבודדים מיחסי רוסיה עם כל העולם, זו טעות.  לרוסיה יש בעיה עם כל העולם המערבי. אירופה בעימות גלוי עם רוסיה, גם ארה"ב. רוסיה קושרת את עצמה לאיראן. הפלישה לאוקראינה הייתה בלתי מוצדקת. ב-19.09 יש דיון בבית המשפט על הסוכנות היהודית. יש צוות משפטי שמנהל את זה.  גילינו באיחור שהבעיה עם הסוכנות נוצרה לפני אוקראינה  הרוסים לא אוהבים פעילויות עצמאיות מדי בשטחו".

"גילינו באיחור שהבעיה עם הסוכנות נוצרה לפני אוקראינה. הרוסים לא אוהבים פעילויות עצמאיות מדי בשטחו. הסוכנות לא חלקה את הבעיה עם הממשלה, כעת מטפלים", אמר הגורם.