המתיחות הביטחונית מול איראן: ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, השתתף הערב (שני) בכנס השנתי של הג'רוזלם פוסט שהתקיים בניו יורק, בהשתתפות דיפלומטים, יזמים וחדשנים מהמובילים בעולם, לאירוע שבו מציין העיתון 90 שנה להקמתו. במהלך דבריו, התייחס לאיום הצבאי על מתקני הגרעין של איראן וכן ההתמודדות עם האיום בתקופת כהונתו. 

בפתח השיחה, נשאל על החלטתו לתקוף את מתקן הגרעין בסוריה בשנת 2007, למרות ההתנגדות האמריקאית. ראש הממשלה לשעבר השיב כי "יש הבדל דרמטי בין 2007 למה שאנחנו מתמודדים איתו עכשיו עם איראן. אבל בכל הנוגע לעמדת ארה"ב, זה נכון שלא שיתפנו את המידע עם אף אחד והמדינה היחידה שידעה משהו היא ארה"ב. הנשיא במה, שהתברר כשיחת טלפון מאוד דרמטית ומפורסמת, אמר שארה"ב מתנגדת למתקפה ישראלית, אז האפשרות היחידה שהוא תומך היא מאמץ דיפלומטי".

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

אולמטר הוסיף כי "הנשיא אמר שהוא ישלח את קונדליסה רייס לישראל, היא תקיים מסיבת עיתונאים גדולה, תרעיד את הכל העולם, נאחד כוחות יחדיו כדי לסחוט את הסוריםו כדי לעצור את ההכנות לקראת הגרעין. אני מיד, בלי שנייה של המתנה אמרתי, 'אדוני הנשיא אתה לא תעשה את זה, אני אעשה את זה כי האחריות להגנת ישראל היא שלי ולא שלך'".

לאחר מכן נשאל, אם היית ראש הממשלה כיום, כיצד הייתה פועל בנושא האיראני? אולמרט השיב כי "עסקתי באיראן מהיום הראשון, הדבר הראשון שהייתי צריך להתמודד איתו כשהפכתי לראש ממשלה בן לילה כשאריאל שרון התמוטט, תוך שניות הדבר הראשון שעשיתי היה לדון בדבר מסוים בנוגע לאיראן, שהיה דחוף מאוד. אף פעם לא דיברנו על זה במשך כל השנים שהיינו באחריות. עשינו הרבה דברים שלא דיברנו עליהם. האיראנים יודעים. הם יודעים למה עדיין אין להם פצצה גרעינית. זה לא בגלל המחויבויות שלהם, זה בגלל מה שישראלים מאוד חכמים ואמיצים עשו לפני שנים רבות, וזה מה שאנחנו צריכים לעשות במקום לצאת בהצהרות פרובוקטיביות וליצור פחד".

לדבריו, "יש דבר אחד שאנחנו חייבים לזכור. בעיראק ב-1981 כשמנחם בגין החליט לתקוף את הכור האטומי שם, היה כור אחד וברגע שהוא נהרס, התוכניות שלהם נעלמו. כשתקפנו את סוריה, זה היה הרבה יותר מורכב וקשה, כי היו להם למעלה מ-300 טילים ארוכי טווח מכוונים לכל נקודה אסטרטגית בישראל, והיה חשש שהם יתקפו אם נעשה זאת. זה היה מצב מאוד מורכב ועדין ושברירי ולבסוף הצלחנו להרוס אותו. ברגע שעשינו כבר לא הייתה תוכנית גרעין לסוריה. עבור איראן זה שונה בהרבה כי יש כל כך הרבה כורים שחלקם מתחת לאדמה. אין אסטרטגיה צבאית רצינית שיכולה להרוס את כל הכורים הגרעיניים באיראן, אבל ישראל יכולה לעשות זאת. אם נעשה זאת כך, לאיראן לא יהיה כור גרעיני בגלל התושייה והתחכום של הכוחות בפיקודו של ממשלת ישראל".