ההיתקלות בין מחבלים לבין כוח צה"ל, בה נהרג הלילה (בין שלישי לרביעי) רב סרן בר פלח ממשיכה להתבהר. ככל הנראה, פער של יותר משעה הפריד בין שני נוהלי הפתיחה באש שביצעו לוחמי צה"ל, מה שגרם למחבלים להבין כי נחשפו והוביל אותם לפתוח באש ראשונים.

בפעם הראשונה היו אלה לוחמי גדוד החילוץ שהיו בעמדה הסמוכה עשרות מטרים בלבד ממיקום המחבלים ששכבו. צעקות לעברם , ירי באוויר וזריקת רימוני הלם שפגעו במקום המרבץ של המחבלים לא גרמו לדבר. אם עד לנקודה הזו החשד הסביר היה שמדובר בשב"חים, מכיוון שלא זוהה נשק. בנקודה הזו נראה מהפרטים הראשונים שהאפשרות כי מדובר גם באירוע ביטחוני התחזקה. ירי של תאורות, מל"ט באוויר מפקד חטיבה וכח איכותי של סיירת נח"ל כבר נמצאים בנקודה.

מח"ט מנשה החליט כי הכוח של סיירת נח"ל יגיע באיגוף לעבר החשודים והוא עצמו יחד עם החפ"ק שלו מצטרף גם כן. הנסיון להפתיע את המחבלים בהגעה באיגוף, איבד ממשמעותו לאחר שכח הנח"ל מבצע נוהל מעצר חשוד ויורה באוויר. לאחר ששוב לא מתרחש דבר, כח הנח"ל קם וממשיך בסריקה עד שנפתחת האש לעברם.

בסבירות גבוהה ניתן להניח כי שני המחבלים הבינו שנחשפו בפעם הראשונה שבוצע לעברם נוהל מעצר חשוד הראשון, כי לא זוהו כמחבלים חמושים, נתון אותו ניצלו לטובתם בפתיחה באש ראשונים לעבר הכח. האיגוף המקדים שביצע הכוח איבד מהמשמעות שלו.

סיטואציות מבצעיות הן מורכבות וכך גם הדילמות, קבלת החלטות בשטח אינה סטרילית או חפה מטעויות. המפקדים הבכירים בהם גם המח"ט חתרו למגע ועל אומץ ליבם הם ראויים מאוד, אבל תחקיר מבצעי מהותו בבחינת קבלת החלטות והתאמת דרך הפעולה על מנת להפיק לקחים. השילוב שבוצע בשטח בתנועה מבצעית לילית בנסיון להגיע לחשודים בצורה מפתיעה ומנגד להפעיל נוהל מעצר חשוד שחושף את הכוח למרות שכבר בוצע נוהל מקדים שהגביר את החשד לאירוע חבלני ולא פלילי יעמוד במרכז התחקיר, במיוחד כאשר התנועה מבוצעת בלילה, כאשר המחבלים באותו שלב חשודים מוכתרים.

סוגיות נוספות צפויות לבחון נקודות מקצועיות חשובות כמו מיקום המפקד: המתח הקבוע שבין דוגמה אישית וחתירה למגע לבין המיקום שבו מפקד החטיבה היה יכול להשפיע באופן המיטבי על התגלגלות האירוע.

"מאוד קשה לקחת החלטות בגלל המורכבות בשטח"

בתוך כך, הפרשן הצבאי של מעריב טל לב רם שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על הפרטים. במהלך השיחה, סיפר על הדקות בהן כוחותינו החליטו לבצע נוהל מעצר חשוד: "כשהחשודים זורקים, המרחק של העמדה נמצא מטרים בודדים, עשרות מטרים בודדים. ז"א עד כדיי כך שרימוני ההלם שנזרקים לנקודה נופלים באותו מקום שהמחבלים נמצאים על המקבץ שלהם. אם הם לא בורחים או מרימים ידיים באוויר - החשד מתחיל לזוז לכיוון זה שאולי יש פה גם אירוע בטחוני. במצב הזה כבר יש תאורות וכאן יש אפילו מזל"ט באוויר, אפילו מפקדים בכירים שמגיעים ומח"ט שמגיע לנקודה. וכאן בעצם צריך לקבל את החלטה".

"אם אתה מוציא תמרון קרקעי בתוך שטח שחשוד כשטח שבו יכול להיות שיהיה מדובר באירוע חבלני או באפשרות פוטנציאל לקרב, יכולה להיווצר בעיה. מצד אחד אתה רוצה לעשות איגוף, לייצר הפתעה, ומצד שני אתה גומר אותו בפעם השנייה בנוהל מעצר חשוד. ז"א שאירוע שהיה בשליטתך, שהיה תחת זה שאתה הכוח שיודע איפה נמצאים המחבלים הופך להיות זה שהוא לרעתך ברגע שחשפת את עצמך ונראה לי שהנקודה הזאת, זה הסיפור המרכזי שיצטרכו לבדוק. ז"א יוצאים פעולה קרקעית שכן מסכנת את הכוחות ומצד שני מסיימים אותו בירי באוויר. ואז למעשה המחבלים הם אלה שיודעים איפה הכוח נמצא ויורים מטרים בודדים ברגע שהכוח מתחיל להתקדם", שיתף.

על סטטוס נוהל מעצר חשוד, הדגיש: "אני לא בטוח שבאירוע הזה, למרות שכמובן אצלנו זה תמיד הולך לשם, נוהל מעצר חשוד שהם ביצעו זה העניין המרכזי. לפי הנוהל יש עניין מהות, אתה לא רוצה להרוג בקו התפר מי שהוא לא מחבל, כשיש מחבל שאתה רוצה להרוג אותו, כשאין מחבל, יש איזה שהוא גבר אישה או ילד שהוא עבריין במקרה הזה אבל הוא לא מחבל אבל אתה לא רוצה להרוג אותו. היום המציאות ברצועת עזה, ההפרדה בין אזרח למחבל היא קצת יותר ברורה, גם ברצועת עזה לא ממהרים לירות בכל מי שמתקרב לגדר, וההבחנה שבין אזרח למחבל בקו התפר היא קצת יותר מורכבת ולא לגמרי ברורה".

עוד, הבהיר טל לב רם: "זה אירוע אחר ולכן אני אומר שבפעם הראשונה, הסוגייה של נוהל מעצר חשוד היא החלטה סבירה, בפעם השנייה, נדמה לי שכבר הערבוב שבין חתירה למגע לבין זה שאתה מסיים בנוהל מעצר חשוד כבר הכניס את הלוחמים עצמם לתוך סכנה. ברצוני להגיד גם בעניין הזה משהו, אם אתה מוגן, אם החיילים גם נמצאים תחת מחסות והאירוע בשליטתך המלאה, לא הייתה להם יכולת לעשות כלום במצב שנוצר בשטח. אם אתה לא יודע לקבוע אם הם מחבלים או חמושים, לא דרדרת אמצעים נוספים ולא השתמשת בירי אגרסיבי יותר וגם את זה היה אפשר לעשות בעזרת אמצעים אחרים כדי לגרום להם לצאת, אז תחכה לבוקר".