שר הביטחון בני גנץ נאם הבוקר (חמישי) בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן. בראשית דבריו, גנץ התייחס למצב הביטחוני כעת, והדגיש כי "כל הזירות פעילות ורגישות, בכולן עלול לקרות משהו בבוקר, או אחר הצהריים, והמתח הזה חייב להישמר. היעדים האסטרטגיים שאפשר לכם - משפיעים על חיינו מדי יום".

"אזור הדרום סך הכל שקט וחמאס מורתע ממדינת ישראל.  אבל, אנחנו נפגוש את הזירה הזו בצורה אופרטיבית - אין לי ספק", אמר, "המציאות ביהודה ושומרון יותר מורכבת, ובחודשים האחרונים אנחנו רואים את היקף הטרור שיוצא מהשטח הזה".

בהמשך דבריו, גנץ התייחס לחזית הצפון. "אנחנו צריכים להמשיך ולפעול נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, ונגד גורמי טרור אחרים. בנוסף, ישנה המתיחות מול לבנון - בסוגיית האסדה. אני מאמין בעיני רוחי , שבסופו של דבר יהיו שתי אסדות - אחת בישראל ואחת נוספת בצד הלבנוני, במידה והקידוחים שם יצליחו".

תקיפה בסוריה, פיצוץ בנמל לטקיה (צילום ארכיון: רויטרס)

"השאלה היא אם תהיה הסלמה באמצע או לא, ומדינת ישראל מוכנה להגיע להסכם עם הלבנונים, הסכם שישרת את שתי המדינות", הדגיש, "אנחנו מוכנים להסדרה בנושא - פועלים מול המתווך האמריקאי ונגד על האסדות". הוא שיגר איום לעבר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ואמר: "אם הוא רוצה לפגוע בתהליך - הוא מוזמן. המחיר יהיה לבנון - ואני מקווה בשבילם שהוא לא יעשה זאת".

הוא התייחס גם למתיחות מול הפלסטינים ושיתף בשיחה שקיים עם ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. "היה לי חלום שאבו מאזן לא יהיה פה, ואמרתי לו את זה", ציין, "אמרתי שאני בטוח שהוא חלם אותו דבר עלי".

נושא נוסף שעלה במהלך דברי שר הביטחון הוא הדרישה האמריקאית לבחינת הוראות הפתיחה באש. "צריכה להיות בחינה של הוראות הפתיחה באש, וזה קורה כל הזמן. הרמטכ"ל הוא זה שקובע את הוראות הפתיחה באש בכל הזירות. המדיניות של ישראל מאוד פשוטה - אנחנו עושים את כל המאמצים כדי לצמצם נפגעים בלתי מעורבים מצד אחד, ומחויבים להגן על הלוחמים שלנו במידת האפשר", הדגיש, "לא צריכה להיות התערבות פוליטית בהוראות הפתיחה באש, אלא מדיניות ערכית, קבועה ואסטרטגית שישראל נוהגת בה".