על רק המתיחות ביהודה ושומרון, על פי הנתונים שבידי צה"ל, בחודשיים האחרונים סיכלו כוחות הביטחון 550 פיגועים במאפיינים שונים. בכירי הצבא סבורים כי למרות הפיגועים האחרונים והאירועים הרבים בצפון השומרון, גל הטרור שאותו שואפים חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני להגביר לא מתממש באופן כזה שמשנה את תמונת המצב מקצה לקצה. 

את הפעילות המבצעית המתבצעת באיו"ש מדי לילה, מגדירים עדיין בצה"ל תחת הכותרות של מבצע "שובר גלים", וכך גם צפוי להימשך בחודשים הקרובים, כאשר בשלב הזה, מבצע נרחב בצפון השומרון אומנם נמצא על הפרק מבחינת התכנון, אך נכון לעכשיו אינו עומד על הפרק כהחלטה לביצוע. במערכת הביטחון סבורים כי חולשת הרשות הפלסטינית באה לידי ביטוי בעיקר בצפון השומרון, שם כבר הפכה לבעיית משילות, אלא גם באזורים נוספים ניכרת חולשתה של הרשות הפלסטינית, כאשר חמאס והג'יהאד האסלאמי עושים מאמצים רבים להגביר את המגמה ולממן טרור.

לצד המתיחות באיו"ש, במערכת הביטחון עסוקים גם בסוגיות הקשורות למתיחות סביב הפעלת מאגר "כריש" והאיומים המופנים לעבר ישראל מחיזבאללה. בצה"ל סבורים כי חיזבאללה מנהלים אירוע תקשורתי ומהשלב הראשון ההסכמות שהושגו לא דרשו כל מערובות של חיזבאללה. על פי העמדה הזו כל ההתנהלות של חיזבאללה קשורה לצורכי פנים, כאשר במערכת הביטחון מקווים שכבר בקרו ייחתם ההסכם, אבל במקביל גם נערכים למצב שבו תהיה הדרדרות ביטחונית.

בכל הנוגע לזירה מול סוריה, במערכת הביטחון סבורים כי האירנים רחוקים מאוד מהיכולות שהם ביקשו להשיג. על פי עמדת הצבא, הרעיון של איראן ומשמרות המהפכה, בהובלה של קסאם סולימאני שחוסל על די האמריקאים היה להקים בסיסים, תשתיות צבאיות, בסיסי טילי נ"מ והקמת כוחות גדולים בדומה לחיזבאללה, גם בסוריה. בצה"ל סבורים כי הפעילות של ישראל, הנמשכת כבר עשור, הקטינה מאוד את מגמת ההתבססות של איראן בסוריה והיא בהיקפים קטנים הרבה יותר ממה שרצו להשיג.

אימון חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)
אימון חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)

בצה"ל מזהים בימים האחרונים יותר כוחות של האירנים, מיליציות ואנשי חיזבאללה שעוזבים את סוריה. לצד הזירה הביטחונית, בצה"ל סיכמו היום את שבוע החדשנות הבינלאומי בתצוגת תכלית של לחימה ותחנות תצוגה באירוע אליו הגיעו גם 10 רמטכ"לים, בהם של צבאות ארה"ב ומרוקו ועשרות קצינים זרים מרחבי העולם ולמעלה מ-2000 קצינים בצה"ל.

השבוע הסתיים היום בשטח האימונים של בסיס צאלים בדרום, בתצוגות תכלית של מטוסי קרב, מל"טים ורחפנים, והפעלת חימושים מדויקים מסוגים שונים. כחלק מתרגולת משולבת, לצד כלי המלחמה המוכרים, הציג צה"ל בתצוגת התכלית גם הפעלה של לוחמה אלקטרונית וסייבר בשדה הקרב.