חשיפת "מעריב" אתמול לגבי גניבת שלושה כלי נשק במהלך תרגיל של חיל התותחנים מבסיס שבטה, על פי החשד בידי בדואים תושבי הסביבה, הובילה למאות תגובות, ובהן גם של הורים ללוחמים באותו קורס סמלים, שזועקים את חששם של ילדיהם וקוראים לצבא ולרשויות האכיפה לטפל באופן מסיבי בהפקרות ובתופעת גניבות הנשקים על ידי בדואים בנגב.

מבירור פרטי האירוע עולה כי במהלך נסיעה של שיירת תומ"תים (תותח מתנייע) זינקו הגנבים על אחד מהם, ועם הגעתו לכביש פתחו את דלתו האחורית וגנבו את הנשקים. חשוב לציין כי על פי הנוהלים בחיל, לחיילים אסור לשאת את הנשק על גופם במהלך הנסיעה, אלא להניח אותו על ידם. במהלך הנסיעה החיילים נרדמו, שכן אין איסור על כך בחיל.

חשוב להבין כי החיילים אומנם הוזהרו מגניבות, אך לא הוסבר להם כיצד עליהם לפעול אל מול האיומים. "אנחנו מגדלים את ילדינו לערכים ולחברה טובה יותר, ובסוף מה שקורה הוא שהמדינה נכשלת במדיניות שלה ומאשימים את הילדים", אמרו הורים לחיילים באותו קורס סמלים. "זה להאשים את הש"ג".

בעקבות האירוע החמור הוחלט להדיח את שלושת הלוחמים מהקורס, להדיח את מפקד הצוות הרלוונטי ולנזוף במפקד הפלוגה. "מדובר באירוע חמור ביותר החושף כשל מהותי של הצבא", סיפרו גורמים המעורים בפרטי הפרשה. "הגנבים הרי הגיעו למקום שבו ישנים חניכי הקורס".

גורמים המקורבים ללוחמים בקורס טענו בתגובה להחלטה על הדחתם: "איפה האבטחה בבסיס? איך נכנסים גנבים בקלות כזאת? המחדל הוא לא רק של הלוחמים, אלא של גורמים רבים נוספים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בגין האירוע נפתחה חקירת מצ״ח ועם סיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית".