לאחר מספר ימים של מהומות בשכם ובגדה המערבית ומעצר של בכיר חמאס הלילה על ידי הרשות הפלסטינית, התכנסו אתמול הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה לישיבת חירום וקראו לרשות לשחרר את פעיל הטרור. האלוף במיל' תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS וראש אמ"ן לשעבר התייחס הבוקר (רביעי) לדברים בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM.

הרחוב הפלסטיני סוער: הפלגים ברצועת עזה קיימו ישיבת חירום
שר הביטחון חשף: "בחודשים האחרונים עצרנו ופגענו במעל לאלף טרוריסטים"

"זו מגמת הסלמה איטית שרוכבת על ההתלכדות שבין התסכול של צעירים פלסטינים מכל רחבי הפלגים, עם השנאה שיש להם כלפי כוחות הביטחון הפלסטיניים ומשבר המנהיגות ברשות הפלסטינית. אני לא חושב שצריך להפחית את הפעילות של צה"ל, אלא להשתמש במילה 'לדייק' וגם להוסיף את המושג 'הפוגות' - זה דבר שמוכר לנו מהעבר, מהתקופה של האינתיפאדה השנייה", אמר הימן בפתח הראיון.

"אנו צריכים למקד את המאמץ המבצעי מול המפגעים ולא אל מול ההיבטים הנלווים לפעילות של עצמנו", הסביר. "בכל פעם שאתה נכנס לפעילות, אתה מייצר חיכוך בתוך השטח ואתה נותן לציבור של מפגעים לתקוף אותך. לכן, אם אנחנו רוצים לדכא את גל הטרור, מפעם לפעם צריך ליצור את ההפוגה ולתת לשטח להתקרר טיפה. זה מינון של הפוגה ומודיעין מכווין".

אלוף במיל' תמיר הימן (צילום: דובר צה''ל)
אלוף במיל' תמיר הימן (צילום: דובר צה''ל)

על הפיגוע בחולון אמר: "יכול להיות שאנו רואים פה הצצה אל העתיד, אל משמעות הקרב המכוער על הירושה בתקופה שאחרי אבו מאזן, כאשר מי שירצה לקבל את ההגמוניה יפנה אל השכבות האלימות ביותר. אפשר לראות תופעה כזאת. מה שקרה בשכם זה היה מעצר של פעילי חמאס. זה אירוע מקומי, הוא ייגמר, אך הוא מאפשר לנו להסתכל לעתיד ולומר שזה פוטנציאל האלימות הקיים מתחת בפני השטח. מה שמטריד אותי אלו לא הגלים המקומיים, מערכת הביטחון תטפל בהם, אלא ההתלכדות הרחבה יותר של התהליכים ושל משבר המנהיגות ברשות הפלסטינית. זהו מצב מסוכן שצריך לטפל בו עכשיו". 

כשנשאל על השפעת הבחירות על הפעילויות של צה"ל, ועל השיקולים ששרי הממשלה הנוכחית מפעילים לקראת ה-1 בנובמבר, הבהיר הימן כי "אני לא חושב שיש קשר, אני מכיר היטב את המערכת הביטחונית, הייתי בתוכה במספר סבבים של בחירות וכאשר יש צורך מבצעי ואיום על חיי אדם - כל השיקולים נדחקים הצידה והדעה המקצועית של ראשי מערכת הביטחון גוברת. אם יידרש מהלך מכריע, לא תהיה בעיה לקיים אותו גם בתקופת בחירות".   

על ההתקדמות במשא ומתן עם לבנון על הגבול הימי ועל האיומים של נסראללה אמר: "צריך להמשיך בלוח הזמנים, אסור לדחות ולהיכנע לאיומים. אסור לייצר לו איזושהי תודעת ניצחון והישג אדיר. הרי כולם יודעים, כולל נסראללה, שכריש הוא לא חלק מהמחלוקת על הגבול הימי, שהוא נמצא במים הכלכליים של ישראל".

לסיום התייחס למהומות הסוערות של מתנגדי המשטר באיראן על רקע הריגתה של מהסה אמיני שחשפה את שערה, ואמר כי "זה חשוב משום שעכשיו, לאחר שאני לא רואה חתימה על הסכם הגרעין, הדבר היחידי שיכול להביא לפתרון למצב המורכב מאוד זו הפלת המשטר. קיים איום פנימי, אבל זה תהליך ארוך - אנו לא יכולים להניח את כל האסטרטגיה שלנו בכך שהמשטר ייפול בעקבות הפגנות".   

 סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103fm