במשטרת ישראל נערכים לקראת העצמת מספר ההתרעות לפיגועי טרור בתקופת החגים, ולנוכח זאת, הודיעה המשטרה כי תתגבר את האכיפה ותעלה את רמת הכוננות במוצאי שבת לרמה הגבוהה ביותר. כזכור, מספר הפיגועים לאחרונה לא פסק מלעלות, כשאתמול אירע פיגוע דקירה על ידי מחבל תושב ירושלים שפצע שמונה בני אדם, ומוקדם יותר השבוע נרצחה בפיגוע בחולון אישה בת 84.

דריכות שיא במשטרה: עלייה דרמטית בכמות ההתרעות לפיגועים לקראת החגים
פיגוע דקירה סמוך למודיעין: שמונה נפצעו באורח קל

אלוף (מיל') גדי שמני, מפקד פיקוד מרכז לשעבר ואיש תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל", שוחח הבוקר (שישי) עם נורית קנטי בגלי צה"ל והגיב למצב הביטחוני בארץ: "הרשות הפלסטינית אישרה את ההסלמה הזאת. הם עצמו עין במשך תקופה ארוכה. יש זמינות אינסופית של נשק, ומי שבעבר היה יוצא לגנוב רכב - יוצא לפיגוע".

בראשית שיחתם, התייחס שמני לאירוע אתמול בצומת שילת: "כל הפיגועים, או רוב הפיגועים בזמן האחרון, הם פיגועים של אנשים שלוקחים החלטה ספונטנית כחלק מתוך אוירה שקיימת בשטח. לאווירה הזו אחראית גם הרשות הפלסטינית, אני חושב שניתן לומר שהיא אפשרה במודע את ההסלמה".

זירת הפיגוע סמוך למודיעין (צילום: דוברות המשטרה)

הוא הסביר: "הרשות הפלסטינית, מתוך סירוב לקבל את המצב המדיני הקיים וכדי לתזמן איזה קצב אירועים גבוה שיצור תחושה שאנחנו על סף אינתיפאדה סמוך לנאום אבו מאזן באו"ם, עצמה עין כבר תקופה מסוימת, אישרה ירי של חמושים. היו אנשי מנגנונים שלקחו חלק בפיגועים, יש זמינות עצומה ואינסופית של נשק בשטח, יש חיבור בין פלילי לבין פעילות חבלנית עוינת, וגם הסגירה של המכשול יוצרת לחץ על ארגוני פשיעה ועל הציבור. נוצר מצב בו יש אווירה של הסלמה ביטחונית בארץ ואנשים לוקחים נשק ועושים פיגועים".

על האירוע בשכם בו היו חילופי אש בין הרשות הפלסטינית לחמושים פלסטינים הוא אמר כי "זה מראה שהרשות פועלת איפה שהדברים מאיימים עליה. בשכם יש פעילות ואווירה, אז יש חמאס וג'יהאד איראני שמאיים על הרשות. היא פועלת כשנוח לה, מתאמת פעילות עם צהל, תיאום שנוגע בעיקר לחמאס והג'יהאד האיסלמי המאיימים".

"קשה מאוד לומר אם הרשות הפלסטינית תצליח להשתלט על השד הזה שיצא מן הבקבוק", אמר שמני, "אני חושב שזה אפשרי, עדיין לא הגענו למצב שאי אפשר להשתלט על העסק הזה, זה גם תלוי בפעולות של צה"ל ולנקוט במהלכים אזרחיים. זה יהיה קשה כי גם סגר בתקופת החגים ייצר לחץ בשטח", והוסיף: "אירוע כזה כמו של אתמול בצומת שילת הוא בעיה קשה מאוד כי המחבל הוא אזרח ירושלמי".

בהמשך הראיון, התייחס לבכיר לשעבר לנאומו של רה"מ לפיד באו"ם, אשר דיבר על פתרון שתי המדינות: "אני לא חושב שזה יכול להשפיע על השטח. יש חוסר אמון מוחלט בממשלה של ישראל מצד הפלסטינים, הם יותר בוחנים את המעשים ופחות את הדיבורים".

על פתרון למצב הקיים אמר מפקד פיקוד מרכז לשעבר כי "פעילות אזרחית נכונה, שתוציא את מירב האוכלוסייה ממעגל האלימות, בהחלט תסייע. בסופו של דבר, אם לא תהיה פעילות להסדרה בנינו לבין הפלסטינים, אז אנחנו גוזרים על עצמינו המשך של הפיגועים ושל המאבק והאלימות עד אין קץ. ניהול הסכסוך, לא רק שהוא לא פתרון לטווח ארוך – הוא מרשם ברור להתדרדרות והסלמה. אנחנו לאט לאט זוחלים למציאות קשה ולא נעימה".

עוד הוסיף אלוף (מיל) שמני על נאומו של אבו מאזן באו"ם כי "הציבור הפלסטיני לא כל כך מחזיק מאבו מאזן, הוא לא דמות אהודה בקרבם, אך אמירות קיצוניות שלו עלולות לתת לגיטימציה לאנשים שיושבים על הגדר ולא יודעים מה כן ומה לא לעשות".