"צה"ל לא ערוך דיו, לוגיסטית, להימשכות הלחימה באיו"ש" - כך מתריע היום (ראשון) מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שערך ביקורת פתע בבסיסי אימונים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן ובמוצב יקיר בשומרון.

למרות ההסלמה: צה”ל אינו מתכוון להרחיב את המבצע ביהודה ושומרון

"בשבועות האחרונים, צה"ל מבצע לחימה חשובה באיו"ש. נקודת ההנחה צריכה להיות למבצע מתגלגל שעשוי להימשך זמן רב. אנחנו מקיימים השנה ביקורת על תנאי המחיה של חיילים בסדיר ובמילואים ובמסגרתה ערכתי את ביקורי הפתע", הסביר אנגלמן והתריע: "הממצאים דורשים טיפול ותיקון מיידי, ולכן החלטתי לפרסם דו"ח מיוחד".

לדבריו, על צה"ל לטייב את המעטפת הלוגיסטית ללוחמים בסדיר ובמילואים באיו"ש: "אין סיבה שחיילי המילואים לא יקבלו מזון כנדרש בשבוע הראשון של התעסוקה שלהם בצל עיכובי כוחות המבצע. לא ייתכן שבשעה שלוחמי המילואים מוסרים נפשם למען הגנת המדינה, הם צריכים להיות מודאגים מיחס מעסיקיהם. על צה"ל ומשרד הביטחון לטפל בסוגיה החשובה הזו, כיצד להוקיר את לוחמי המילואים ולשמור על המוטיבציה שלהם. שם שומרים עלינו ומחובתנו לשמור עליהם".

אנגלמן קובע כי נמצאו ליקויים בתנאי המחיה של הטירונים בבסיס הטיורנים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן: "המתגייסים ליחידות הלוחמות צריכים לדעת שמדינת ישראל עומדת מאחוריהם. לא ניתן לקבל מציאות שבחום של למעלה מ-40 מעלות בבקעה, לוחמים לא יקבלו את המענה הבסיסי של מי שתיה שאינם בטמפרטורה רותחת ויאלצו להסתפק במזגנים לא אפקטיביים, אשר חלקם אינם מתוקנים בשל חוסר בתקציב".

עוד קובע אנגלמן כי גם המענה הרפואי טעון שיפור: "מציאות של לוחמים שאינם זוכים למפגש עם רופא במשך חודשים אינה מקובלת", הוא מדגיש. בדו"ח המיוחד צויין, כי מהסיור של מבקר המדינה וצוות הביקורת בתשתיות הבסיס כפיר, עלו ליקויים, בעיקר בתנאי השירותים, במקלחות ובמטבח של מחנה פלס. עוד נטען, כי מהשיחה של מבקר המדינה עם הלוחמים עלו בעיות רבות הנוגעות לתנאי המחיה והתשתיות, בדגש עלמחסור במתחמים מוצללים ותקלות במזגנים במגורים.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (צילום: מארק ישראל סלם)
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (צילום: מארק ישראל סלם)

בהיבטי הרפואה עלה בשיחה שקיים המבקר עם הלוחמים, כי המענה לחייל בתחום הרפואה אינו משביע רצון. הלוחמים התלוננו כי לעיתים חולפים שבועות עד שהם פוגשים רופא, ובנוסף, מרגע קבלת ההפנייה לרופאה מומחה ועד למפגש עימו ומתן המענה לבעייתם הרפואית, חולפים לעיים חודשים רבים. הוא הם ציינו, כי המענה בתחום רפואת השיניים ניתן לאחר שבועות רבים.

עוד נכתב בדו"ח המיוחד, כי לוחמים ציינו בפני מבקר המדינה, כי מנת הבשר היומית מוגבלת ולפיכך, חסרה מנה בשרית בכמות מספקת. עקב כך הם אינהם מקבלים לטענתם את כמות המזון הנדרשת להם כדי להיות בכושר ולהתמודד עם האתגרים הפיזיים בהכשרה. עוד ציינו הלוחמים, כי השמירה על ההיגיינה האישית ועל היגיינת המזון אינה מספקת ולעיתים, הדבר פוגע בבריאותם של חיילים וכפועל יוצא מכך בהכשרתם.

במהלך הסיור בבא"ח כפיר, עלה כי במתחם הפלוגות לא מוצבים מתקנים למי שתייה קרים ובעקבות כך הלוחמים מרבים לקנות משקאות קרים ממכונות השתייה, מסתפקים בשתיית מים חמים מהברזים, או נאלצים להביא לשטחי האימון ציידנית עם קרח מהמטבח המרוחק משטחים אלו.

בדו"ח נכתב עוד, כי בנושא הכשרת הלוחם, ציינו לוחמים, כי אומנם ההכשרה נמשכת שמונה חודשים, אולם מיצוי הזמן בהכשרה לוקה בחסר והיבטים לוגיסטיים ממלאים חלק לא מבוטל מהזמן. לטענתם, שירותי התחזוקה אינם משביעי רצון. כך למשל, מוקצה רק טכנאי מזגנים אחד לכל הגזרה ולכן, תקלה תתוקן לאחר שבעה-עשרה ימים וכלל המזגנים אינם מצליחים לקרר את המגורים בשעות החום ופעילותם אף מושהית פעמים רבות בשעות הלילה.

בדו"ח הובהר, כי בתגובה, ציין צה"ל כי תנאי המחיה והתשתיות היו במקום נמוך ברשימת סדרי העדיפויות שלו במסגרת התוכנית הרב שנתית "תנופה" וכי ככלל, תשתיות באח"י כפיר מיושנות ומתוכנן טיפול יסודי בתחום התשתיות בשנת העבודה 2023. לעומת זאת, בדו"ח צויין לחיוב, כי הלוחמים בבסיס כפיר ציינו לטובה את היחס של סגל המפקדים בבסיסים, על היותם משמשים דוגמא אישית, וכן את גורמי הת"ש המטפלים במהירות וביעילות בבקשותיהם.

פעילות צה''ל ביהודה ושומרון  (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)

משיחה שקיים מבקר המדינה על מפקדים וחיילי מילואים במוצב יקיר עלה, כי יש בגדוד מחסור בציוד המשמש לפעילותו, בעיקר באמצעי לחימה מסויימים ורכבים ייעודיים. עוד עלה מהשיחה, כי ניהול הנשקייה טעון שיפור, בדגש על ניהול ממוכן של הרישומים. בדו"ח צויין עוד, כי בשיחה עלה מדברי המג"ד, כי בעיתות חירום מיועד הגדוד לפעול במתאי הצפוני ועתה הוא מתאמן במתאר שונה לחלוטין והוא חושש שאימוניו של הגדוד לא יכשירו אותו במידת הצורך למערכה הצפונית העתידית. עוד עולה מהשיחה, כי קיים בגדוד מחסור ניכר בכלי רכב, שכן רבים מהם תקולים ובנוסף, בנשקים קלים רבים יש מעצורים.

בהיבטי מוכנות עלה, כי מערכת התרעה מסויימת שהותקנה בגזרה תקולה ואינה פועלת לפחות מאז תחילת תעסוקת הגדוד בגזרה. בעקבות העלאת הנושא מול גורמי צה"ל, המערכת תוקנה. המג"ד וחיילי המילואים טענו עוד, כי לדעתם הבעיה העיקרית הנוגעת למזון היא בשמירה על תנאי היגיינה.

בנוסף, בשל תגבור גזרת האיו"ש בגדודי סדיר ומילואים שהחל באפריל 2022, במסגרת מבצע "שובר גלים" ועדין נמשך, המטבח במוצב משרת שני גדודי מילואים, במקום גדוד אחד בעיתות שגרה לפני התגבור. הדבר יוצר עומס רק על המטבח ופוגע ביכולת לתת מענה מייטבי למשרתים במוצב. בדו"ח הובהר, כי בתגובתו ציין צה"ל, כי בגזרת פיקוד מרכז בוצע תגבור סד"כ משמעותי. כמו כן, ציין כי אחד מהצעדים אשר ינקטו להגדלת יכולת ייצור המזון יהיה תגבור המטבח של מוצב יקיר.

אנגלמן ציין, כי על צה"ל לבחון את כלל הממצאים שעלו בביקור הפתע שערך ובהתאם לבחינתו עליו לפעול לתיקונם. עוד הוא ציין בסיכום דו"ח הביקורת המיוחד, כי לנוכח טענותיהם של חיילי המילואים בסוגיות הנוגעות להיעדר מעטפת תומכת למשרתים במילואים, כגון התמודדות עם מעסיקיהם בעת יציאתם לשירות מילואים, הוא ממליץ שצה"ל יפעל באמצעות משרד הביטחון ובשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים לטיפול בסוגיות אלה, כדי להוקיר את חיילי המילואים ולשמור על המוטיבאציה שלהם לשרת. ולתרום למדינה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל תגבר במהלך החודשים האחרונים את גזרת יהודה ושומרון בגדודים לוחמים בכמות גדולה, אמצעים טכנולוגיים ויכולות מתקדמות כחלק ממבצע "שובר גלים" לסיכול ולמניעת טרור. צה"ל אינו מחזיק תשתיות גיבוי לכל סוגי הכוננויות וזאת בשל העלויות הגבוהות. יחד עם זאת, במקרים בהם נדרש תגבור נרחב, ישנו זמן התארגנות מוגדר לקליטת הכוחות המתגברים. בסיס האימונים של חטיבת כפיר החל תהליך שיפור ושיפוץ בשנה החולפת אשר יימשך גם בשנה הבאה, כפי שהוגדר עוד טרם ביקור המבקר בבסיס. צה"ל משקיע תקציבים ומשאבים רבים לשיפור התשתיות ותנאי המחייה של חיילי צה"ל, בדגש על תשתיות הדרכה, מחנות אימונים, בסיסים ומוצבים. רמת הכשירות והמוכנות של צה"ל ללחימה בכלל הגזרות גבוהה. בשני הבסיסים בהם התקיים הביקור, הליקויים שנמצאו אינם פוגעים בכשירות המבצעית ומוכנות הכוחות ללחימה. חלק מממצאי הדו"ח טופלו מיד לאחר הביקור, והיתר מצויים בטיפול".