איתן דהן, מנהל החטיבה לביקורת מערכת הביטחון ממשרד מבקר המדינה, התראיין היום (ראשון) בתוכניתם של ליאת רון ואריה מליניאק ב-103FM, והתייחס לדוח מבקר המדינה על ביקורת הפתע בבסיסי אימונים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן ובמוצב יקיר בשומרון.

מבקר המדינה מתריע: "צה"ל לא ערוך להימשכות הלחימה באיו"ש"

"כחלק ממדיניות מבקר המדינה, החליט לקיים ביקורת פתע ולהגיע לשני בסיסים בצה"ל במטרה לאמוד על הפערים שעולים בעיקר בתחום התשתיות של החיילים ותנאי המחיה", אמר דהן בפתח הריאיון, "ביקרנו בגדוד מילואים, גדוד של לוחמים, כולם יוצאי סיירות, ובמהלך הביקורת הזו ראינו מספר פערים. ביקורת נערכה לפני כחודשיים, נושא ראשון שעלה זה כל סוגיית ההתמודדות של אנשי המילואים מול המעסיקים. הנושא הזה עולה מאנשי המילואים שמקשים עליהם. הנושא הזה הוא ברמה המדינית, הצגנו את זה בכנסת ומקווה מאוד שזה יקבל מענה".

"נושאים נוספים שעלו, שכתוצאה מתיגבורי הסד"כ באיו"ש, ראינו שלא מעט יחידות נכנסו למחנות שהיחידה לא הייתה ערוכה לקלוט אותם בצורה נכונה, היו פערים בציוד", הוסיף, "הצבא עושה תהליכים אבל עדיין אנחנו רואים בנקודות מסוימות, המטבח לא היה ערוך לקלוט סד"כ נוסף, ציוד לא היה מספק, במעלה הדרך חלק מהדברים תוקנו. הייתה ישיבה מבצעית, העלנו את הנושא, ואנחנו יודעים שהצבא דיווח לנו שהוא טיפל".

"בסה"כ בסד"כ המילואים נכון להעריך בצורה טובה יותר את הקליטה שלהם ביו"ש. ביקרנו ביקיר, מוצב באזור יו"ש וגם בחטיבה 900 בבקעה. לא עסקנו בלחימה, אבל ראינו לצד המון תשתיות ששופרו כמו חדר אוכל, אולם ספורט שהוקם, ראינו גם פערים. למשל, אזור הבקעה ידוע כאזור מאוד חם, לא מצאנו קולרים בכלל בבסיס. הסוגייה השניה שראינו זו סוגיית הרפואה, חיילים ממתינים זמן רב לראות רופא", ציין דהן.

לסיום אמר כי "ראינו בעיקר פערים בתשתיות וברפואה, נושא שצריך לקבל מענה בעיקר מרפאת מומחים. זה נושא שצריך באמת לראות איך משפרים אותו. בדרום הצבא עשה מהלך מצוין, הביא מרפאת מומחים ואני מקווה שהדבר הזה ילך למקומות נוספים. בדו"ח הזה גם עלו דברים טובים, החיילים דיווחו שהמפקדים מתייחסים אליהם כמו חלק מהמשפחה שלהם. אבל לצד זה, כן, הבעיות נובעות גם מפערים של כסף. צריך להשקיע כדי לסדר חלק מהדברים, סדרי עדיפויות שצריכים לזוז ימינה ושמאלה, כי צה"ל יודע לעשות גם תשתיות טוב".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM