בלילה שבין ראשון לשני עצרו כוחות צה"ל 15 מבוקשים החשודים בפעילות טרור, אולם האירוע המשמעותי ביותר התרחש במחנה הפליטים ג'ילזון בגזרת רמאללה, כאשר במהלך פעילות לוחמי אגוז למעצר מבוקשים הבחינו החיילים לפנות בוקר ברכב חשוד שמאיץ לעברם במהירות בנסיעה לאחור. הלוחמים ירו לעבר הרכב, הרגו שניים מהחשודים כמחבלים ופצעו פלסטיני נוסף, שפונה לטיפול רפואי בבית חולים בישראל. אמש בוצע ירי לעבר כוחות צה"ל באזור חווארה, ללא נפגעים.

מהתחקירים הראשונים בשטח עולה כי הרכב נסע באופן חשוד מספר פעמים הלוך וחזור, עד שהאיץ במהירות לעבר הלוחמים, שזיהו אותו כאיום. ההערכה המובילה בצה"ל היא שמדובר בניסיון פיגוע שסוכל והכוחות פעלו נכון תחת המצב שזיהו בשטח, אבל האירוע עדיין מתוחקר מבצעית בפיקוד המרכז. כך או כך, התארגנות הטרור החדשה "גוב האריות", שמרכזה בשכם, לקחה אחריות מהירה על האירוע ובהודעה שפרסמו אנשיה הם בירכו על ניסיון הפיגוע.

העמדה המובילה במערכת הביטחון טוענת כי למרות ההסלמה והעלייה המשמעותית בכמות פיגועי הירי בחודשים האחרונים, עדיין אין מדובר באינתיפאדה בהיבטים של התקוממות עממית. מנגד, מגמת התגברות הטרור צפויה להימשך גם בחודשים הקרובים, כאשר היקף ההתרעות הביטחוניות לפיגועים בתקופה זו מוערך כגבוה פי שניים וחצי מהיקף המוכר בימי שגרה.

כ־85% מכלל ההתרעות הביטחוניות מיוחסות לאזור צפון השומרון, כשהמוקדים הם ג'נין, קבטיה והפריפריה הסמוכה לה ואזור שכם. מדובר במספר התרעות גבוה מאוד, שמסביר היטב את הכוננות הגבוהה במערכת הביטחון במהלך תקופת החגים וגם בחודשים הבאים. מרבית ההתרעות לפיגועים הן בתרחישים של פיגועי ירי נגד לוחמים בעמדות צבאיות וירי לעבר אזרחים לאורך הכבישים ביהודה ושומרון, אבל קיימות גם התרעות לפיגועים בשטחי ישראל.

בחודש אוגוסט האחרון נרשמו 24 פיגועי ירי ובחודש ספטמבר נרשמה עלייה נוספת ל־33 אירועים שונים. רוב האירועים התרחשו בגזרת ג'נין, והם התאפיינו בירי של מחבלים חמושים לעבר לוחמים במהלך פעילות מבצעית או לעבר עמדות צבאיות.

עם זאת, בחודש האחרון התגבר היקף האירועים והפיגועים בגזרה הסובבת את שכם, כשריבוי היישובים הישראליים באזור וצירי התנועה המשותפים הופכים את האזור הזה למטריד עוד יותר את מערכת הביטחון מהמתרחש בג'נין, בשל הפוטנציאל הגבוה לפגיעה באזרחים ישראלים.

מרבית פיגועי הירי האחרונים באזור שכם בוצעו בידי מחבלים שמגדירים את עצמם תחת ההתארגנות החדשה "גוב האריות". לעומת ארגוני טרור ממוסדים ומסורתיים כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי, ההתארגנות החדשה פועלת בעיקר תחת תפיסה של רעיון ויוזמות מקומיות. מרבית המחבלים שביצעו את הפיגועים לא היו מוכרים למערכת הביטחון כעוסקים בטרור לפני ביצוע הפיגוע, נתון המקשה על השגת המודיעין המקדים לסיכול פיגועי הירי.

במערכת הביטחון מזהים כי חמאס והג'יהאד האסלאמי מתקשים מאוד בהקמת מחודשת של תשתיות טרור ממוסדות, לאור הפעילות של השב"כ בהשגת המודיעין ופעילות הסיכול שמבצעות יחידות צה"ל ומג"ב בשטח. לכן ארגוני הטרור הוותיקים מסיטים חלק מכספי הטרור שלהם לאותם צעירים מקומיים באמצעות מענקים למחיה והשגת כלי נשק וציוד נוסף לביצוע פיגועים.

במערכת הביטחון נערכים לעוד חודשים ארוכים של מתיחות, כאשר הכוננות הגבוהה תימשך גם לאחר החגים. זאת בין היתר בגלל תקופת מסיק הזיתים, שבה מספר החיכוכים בין פלסטינים ליהודים גדל משמעותית. תקופה זו מסומנת בצה"ל כתקופת זמן נוספת שעלולה להוביל להסלמה בשטח, על רקע סכסוכי קרקעות ויחסי שכנות רעה בין יהודים לערבים באיו"ש.

פיגועי טרור ביו"ש בחודש האחרון

3.10 - ניסיון דריסה של כוח צה"ל בגזרת בנימין וירי בחווארה
2.10 - ירי לעבר אוטובוס ומונית ליד אלון מורה וירי לעבר מפגינים בכניסה לשכם
1.10 - ירי לעבר בית אל
24.9 - ניסיון דריסה של חיילים סמוך לחוות גלעד בשומרון
22.9 - פיגוע דריסה בחווארה שבשומרון
15.9 - ירי לעבר היישוב כרמל
14.9 - קרב עם חוליה סמוך למעבר ג'למה, שבו נהרג סגן בר פלח ז"ל
9.9 - פיגוע ירי מרכב פלסטיני לעבר רכב ישראלי בכפר חווארה
8.9 - תקיפת לוחם צה"ל בפטיש סמוך לכפר ביתין
4.9 - פיגוע ירי לעבר אוטובוס שהסיע טירונים בבקעת הירדן
2.9 - פיגוע דקירה של לוחם צה"ל סמוך לקריית ארבע