התקשורת הממלכתית באיראן פרסמה היום (שלישי) כי הרפובליקה האסלאמית שיגרה לחלל גרר לוויינים המסוגל להניע לוויינים בין מסלולים שונים. עוד דווח כי הגרר ששמו "סאמאן" נבנה על ידי מרכז החקר והחלל של המדינה ושוגר על ידי משרד ההגנה.

בתוך כך, ראש סוכנות החלל של הרפובליקה האסלאמית מסר כי "אנו מקווים להשתמש ולבדוק את הגרר בעתיד הקרוב". זאת, על רקע המסרים של גורמים באיראן כי היא מנהלת את תוכניות החלל שברשותה, "למטרות שלום בלבד". עוד מסרו גורמים במדינה כי "לאיראן יש תוכניות חלל בפן הצבאי וגם האזרחי. ארה"ב חוששת שאנו יכולים להשתמש בסוכנות לקידום תוכנית הטילים הבליסטיים שלנו".

כזכור, בחודש אוגוסט האחרון, סוכנות החלל הרוסית שיגרה לוויין תצפית איראני בשם "ח'יאם" באמצעות רקטת סויוז מבסיס החלל בבייקונור בקזחסטן. הלוויין יהיה תחילה באחריות רוסית ואמור לסייע באיסוף מידע בלחימה באוקראינה, אולם בהמשך הוא אמור לשמש כלי ריגול חשוב בידי איראן מול ישראל, ולפי מומחים מערביים שצוטטו ב"וושינגטון פוסט" ישפר את יכולתה לרגל אחר מטרות צבאיות בכל המזרח התיכון ולבנות "בנק מטרות".

בהודעת סוכנות החלל הרוסית נכתב כי הלוויין פותח ונבנה ברוסיה. לפי איראן, הפעלת הלוויין תיעשה מבסיסים השייכים למשרד התקשורת והמידע הטכנולוגי של איראן, והמידע שיושג דרכו לא יועבר לאף מדינה אחרת. בטהרן טענו כי לא ייעשה בלוויין שימוש צבאי וכי הוא ישמש רק למשימות אזרחיות שונות, כמו ניטור משאבי טבע או סיוע באסונות.