התקשורת לא פוסקת מלדווח על פיגועים ואירועי ירי רבים באזורי השטחים בשבועות האחרונים, ואין סימן כי מצב ההסלמה ישתפר בקרוב. בעקבות התרעות רבות לפיגועים והמקרים שאירעו בימים האחרונים, עולה השאלה: האם הסגר על השטחים יוארך לסוכות? הפרשן הצבאי טל לב רם שוחח היום (חמישי) עם גיא פלג וניסים משעל ב־103fm וסיכם את האירועים הביטחוניים של היממה האחרונה.

מחבל חוסל ושישה נפצעו בעימותים עם כוחות צה"ל סמוך לשכם
שתי נשים ושני ילדים נכנסו לשכם וחולצו על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים

לב רם פתח את שיחתם בהתייחסות למקרה הירי שאירע הלילה: "הדיווח האחרון על אירוע חריג היה לאחר חצות, דיווח על שמיעת ירי לעבר עמדה בגזרה של השומרון. בין הפיגועים, שלצערנו מצליחים, ניתן לראות גם סוג נוסף של פיגועים - ירי שמתבצע ממרחק כמה מאות מטרים, שמאחורי הדברים האלו מסתתר ממון כספי. לא פעם סרטונים של ירי פריפריאלי כאלה עולים לרשתות, כאלה או אחרים מבצעים את הירי, בדרך כלל אותם פעילים של גוב האריות, וחמאס והג'יהאד האסלאמי משלמים כסף על כל סרטון".

"כל ירי כזה גם יכול להרוג", הוא הוסיף. "אני רק אומר שבין התופעות של התקופה האחרונה יש גם את זו, תופעה שבה יוצאים מחבלים כמה מטרים מהכפר, יורים לעבר עמדה, וכאמור, מקבלים על זה כסף לאחר שהדבר הזה עולה ברשתות החברתיות".

"אי אפשר לשים על גוב האריות את היד?", שאלו מגישי התכנית. לב רם השיב כי "הם יותר מחוליה, כאן אולי מסתתרת הבעיה. רואים פה את הוויראליות של אותה התארגנות. זה סוג של רעיון שחלק מההפצה שלו זה דרך הרשתות, לפעמים זה על ידי כאלה שהיו פעילים בגוב האריות. אין לה מפקדות מסודרות או היררכיה פיקודית ברורה".

הוא המשיך: "תראה את הסיפור של מי שביצע את הפיגוע שנלכד אתמול בכפר פלסטיני סמוך לשכם. הוא פעיל חמאס מוכר, שבמשך שנים היה שייך לזרוע הצבאית של חמאס. הוא מבצע את הפיגוע לעבר האוטובוס והמונית שהסתיים במזל בפציעה קלה של נהג המונית, לא רחוק מאלון מורה, ואותה התארגנות גוב האריות גם לוקחת אחריות וכמה דקות לאחר שזה מבוצע גם עולה סרטון לרשת שמתאר את הירי מגג של בית. הסיפור הזה שאתה מסתכל עליו, הרבה פעמים ההשתייכות הארגונית מגיעה אחרי הפיגוע. זאת לא התארגנות דתית, שחונה תחת חמאס או הג'יהאד, אבל הם מזהים את הפוטנציאל".

תיעוד חילופי האש בין צה"ל למחבלים בשכם (רשתות חברתיות ערביות)

הפרשן הצבאי התייחס גם לעמדת צה"ל ואמר: "צה"ל לא תמיד מכיר, וגם לא השב"כ. לעיתים, הפעם הראשונה שמערכת הביטחון נפגשת איתם זה לאחר שהם מבצעים הפיגוע. אנחנו רואים שהתופעה הזו הולכת ומתרחבת. איפה הייתה מערכת הביטחון? בשנים האחרונות מבול הנשקים הגיע להרבה מאוד אזורים, לנער פלסטיני בן 16 קל להגיע ל־M16, זה כמו לקנות צעצוע, והתוצאה של הדבר הזה היא שלמערכת הביטחון יש פער די משמעותי בזיהוי של אותם מבצעי פיגועים לפני שהם מבצעים את הפיגוע".

הוא הסביר: "החשש הוא שהדבר הזה יזלוג גם מעבר לשכם. בתקופה הזו מעריכים פי שתיים וחצי יותר התרעות מאשר בימים רגילים. 85% מההתרעות הן באזור ג'נין-שכם וכל הפריפריות הסמוכות. גם אחרי יום כיפור, אנחנו בתקופה מאוד מתוחה שבה יש הרבה מאוד התרעות. זו תמונת המצב, וזו תמונת מצב שאכן מטרידה. מרבית ההתרעות הם בנושא של פיגועי ירי, כמו שראינו הרבה מאוד לאחרונה. הדבר שהכי מטריד את מערכת הביטחון זה יותר שכם מאשר ג'נין, זה כבר הופך להיות גלישה לעבר צירי התנועה, אזורי החיכוך. זו תקופה שבה כמות ההתרעות גבוה מאוד ביחס לשנים האחרונות, אבל היא בעיקר ממוקדת באזורים האלו, פחות זולגת לאזורים אחרים. בהחלט תקופה מאוד מתוחה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm