ברקע ההסלמה בשטחי יהודה ושומרון, בנוסף לכניסה בשוגג של אזרחים ישראלים לערים פלסטיניות, סא"ל (מיל') ירון בוסקילה, מזכ"ל "הביטחוניסטים" שוחח על כך היום (חמישי) עם יואב מינץ בתכניתו ב-104.5FM רדיו צפון. 

"אפשר לראות שההסלמה הולכת ומתדרדרת וממשיכה בעיקר בצפון השומרון, ובעיקר מסמלת את אובדן השליטה של הרשות הפלסטינית. את זה אנחנו רואים בג'נין ובשכם, בנוסף למקומות אחרים ביהודה ושומרון", ציין בוסקילה בפתח השיחה. "הזכרת את האירוע של האם ובנותיה וראינו שהרשות הפלסטינית רוצה ומכוונת את הכוחות שלה לפעולה אמתית, היא יודעת לפעול ולהשיג את המטרות שלה במקומות שהיא בוחרת לעשות את זה".

לשאלת המראיין מדוע בכל זאת אזרחים ישראלים "בוחרים להסתכן ולהטריד את צה"ל שממילא עמוס", השיב הסא"ל (מיל') שמדובר בתעלומה. "זו באמת חידה גדולה איך אנשים נכנסים לשטחי A סומכים על זה שפעם היה פה שקט ויכולת לבצע קצת מסחר, הם עדיין נכנסים לנוכח הידיעות והחדשות שבצד השני יש גורמי טרור שרק מחפשים את המתנה הזאת להחזיק באזרחים, ביחוד שאתה רואה אם שנכנסת עם שני הילדים הקטנים שלה", תהה.

עוד הוסיף באותו נושא כי "נראה לי כמו מישהו שיצא מהארץ ולא מחובר ולא היה פה כמה שנים, או שאנשים חיים בהערכת חסר מאד גדולה על הסיכון שיש בכניסה למקומות האלה ולא משנה מה הסיבה, אם לקנות שמלה לילדה או משהו אחר. לא רק שאדם מסכן את החיים שלו, אלא זה עלול להכניס את מדינת ישראל לאירוע מאד מורכב בו נצטרך לקיים איזשהו משא ומתן עם ארגון מחבלים, כדי לשחרר אזרח ישראלי כזה או אחר, ובטח שהתמורה תהיה מאות מחבלים שהיה לנו קשה מאד כדי לבוא ולעצור אותם, כדי לא לבצע פיגועים".

בכל הנוגע להחלטת הרמטכ"ל להשתמש בכלי טיס מאוישים כי לבצע תצפית והכוונה הכוחות, והמשמעות של הדברים, אמר בוסקילה ש"יש פה למעשה, שני סוגים של שימושים. הראשון סיוע בתצפית אווירית, להעביר דרך פעילות מלמעלה ובוודאי שהשימוש חשוב משמעותית. זה לא חדש. השאלה האם לעשות את השימוש השני, זה הסיכול מהאוויר, לבצע ירי מדויק מהאוויר ולחסל מחבלים".

לטענתו, "זה שימוש חשוב מאד, ואסור לבחול בו למרות שלפעמים השימוש בו עלול ליצור סוג של הסלמה בשטח. מכיוון שאתה עובר לשימוש אוויר, הצד השני רואה שאתה משתמש בכלים שעד היום לא השתמשת בהם. אבל זה שימוש ערכי. כל מקום שאתה יכול לחסוך בחיי אדם של לוחמי צה"ל, טוב שתעשה שימוש בכל מה שאפשר ולא לבחול בשום דבר כדי שחייל לא יישרט בפעילות בשטח".

לשאלה מדוע אם כך לא לעשות פשוט שימוש בכטב"מ, הבכיר לשעבר בצה"ל ענה שזה לא משנה האם כלי הטייס מאויש או בלתי מאויש. "השאלה היא מה היכולת של הכלי שנמצא למעלה, להצליח ולפגוע במחבלים שעלולים לפגוע בחיילי צה"ל או באזרחים", אמר. "לא חושב שהסיכון לפגוע במטוסים קיים כמו בעזה וגם שם היכולת מאד מוגבלת, אבל בטח ביהודה ושומרון, אין יכול לפגוע בכלים כאלה. שוב, השאלה היא לא האם הכלי מאויש או לא, אלא מה היכולת שלו, לפגוע בצורה מדויקת במחבלים ולמנוע מהם להשיג איזשהו הישג כלפי אזרחים או כלפי כוחותינו".

בוסקילה התייחס בנוסף לעליית המדרגה בפיגועי הירי לאחרונה, ומה זה אומר לקראת הבאות, ולקראת חג הסוכות: "שאלה טובה. השאלה היא לא רק התרחבות הפיגועים דרומה, אלא גם צפונה ולחצות את קו הגדר ולהיכנס לשטחי עומק מדינת ישראל ולפגוע באזרחים במרכזי הערים וגם ביהודה שומרון. זו נקודת המבחן הגדולה ביותר של הרשות הפלסטינית. האם היא תמשיך לשרוד ולהתקיים כגוף פונקציונאלי שאמור לשמש את הערבים ביהודה ושומרון, או שהאם היא תחליט לא לפעול".

לקראת סיום, הבכיר לשעבר בצה"ל נתן את הערכתו לגבי כוחה של הרשות הפלסטינית, והאם היא מסוגלת לחזור ולהנהיג משילות בחמושים ואחרים: "לדעתי כן. שאלה של החלטה. האם יש להם רצון לרכז מאמץ כנגד החמושים. צריך להבין האנשים שמשרתים במנגנונים, בסופו של דבר חוזרים הביתה ויש להם גם שכנים שחלקם משרתים בארגוני הטרור וחלקם מתנגדים לרשות הפלסטינית מכיוון שהיא הייתה מושחתת לכל אורך השנים. זה לא אתגר פשוט אבל שאלת מבחן מאד גדולה קיומית. אם היא תיקח את עצמה בידיים ותילחם בארגוני הטרור, היא בראש ובראשונה תעזור לעצמה, עוד לפני שבאיזשהי צורה היא תסייע לישראל".