הטרור נמשך: סמל נועה לזר ז"ל היא הלוחמת שנרצחה אמש בפיגוע הירי במחסום שועפאט. לזר ז"ל בת ה-18 מבת חפר, הייתה לוחמת מעברים בגדוד ארז של המשטרה הצבאית. היא הועלתה מדרגת רב-טוראי לדרגת סמל לאחר מותה.

סמל נועה לזר ז״ל (צילום: דובר צה''ל)
סמל נועה לזר ז״ל (צילום: דובר צה''ל)


לזר פונתה לבית החולים במצב אנוש, שם נקבע מותה. ההודעה נמסרה למשפחת הלוחמת. כמן כן, מאבטח כבן 30 נפצע באורח אנוש מירי בראשו. הוא אושפז בבית החולים הדסה הר הצופים, שם יוצב מצבו, ולאחר מכן הועבר להדסה עין כרם שם יעבור ניתוח. בפיגוע נפצעו גם שני לוחמי מג"ב באורח קל מרסיסים.

בתוך כך, כוחות גדולים של מחוז ירושלים ומג״ב, בשילוב יחידות משטרתיות מיוחדת ומסוק המערך האווירי של המשטרה, עורכים מצוד במחנה הפליטים שועפאט אחר המחבל והמעורבים בפיגוע. מחקירת המשטרה עולה כי בשעה 21:10 הגיע רכב ממחנה הפליטים לכיוון המחסום, ממנו הגיח מחבל חמוש שהסתער וביצע ירי לעבר כוחות הביטחון שפעלו במקום. מיד לאחר מכן, המחבל נמלט מהמקום רגלית לכיוון מחנה הפליטים שועפאט, והרכב המשיך בנסיעה לכיוון ההפוך. לוחמי מג"ב שהיו במעבר ביצעו ירי לעבר המחבל.

המחבל בשנות ה-20 לחייו, זהותו ידועה היטב לשב"כ ולמשטרה, והוא לא מוכר מעבירות ביטחון קודמות. עד כה נעצרו שלושה חשודים במעורבות בפיגוע וסיוע למחבל. מעצרו של הראשון שבהם בוצע לאחר שהסגיר את עצמו למשטרה. כמו כן, הפרות סדר נרשמות בתוך מחנה הפליטים, בעקבות פעילות כוחות הביטחון במקום. כוחות גדולים של משטרת מחוז ירושלים ומג״ב, בשילוב יחידות משטרתיות מיוחדת, שב״כ וכוחות צה״ל, ממשיכים לפעול במצוד אחר המחבל, תוך ביצוע סריקות נרחבות ומגוון רחב של פעולות ופעילות ללכידתו.

מוקדם יותר, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן קיים במחסום הערכת מצב עם כלל מפקדי הכוחות והנחה על המשך הפעילות המבצעית, החקירתית והמודיעינית. "מדובר בפיגוע קשה ולא ננוח עד שנשים ידנו על כל המעורבים", אמר. מנכ"ל מד"א, אלי בין, מסר כי "לצערנו הרב מדובר באירוע קשה. שני פגעים צעירים, אחת מהפצועות במצב אנוש, פצוע נוסף במצב קשה, עם פצעי ירי. ניידות טיפות נמרץ הגיעו לטיפול וביצעו פעולות החייאה תוך נסיעה לבית החולים 'הדסה הר הצופים'. נפגע נוסף שמוגדר גם כן קשה, עושה את דרכו באמבולנס לבית החולים. בנוסף יש מספר פצועי חרדה שמטופלים במקום".

פיגוע הירי במחסום שועפט בירושלים (צילום: פלאש 90)
פיגוע הירי במחסום שועפט בירושלים (צילום: פלאש 90)

חובש רפואת חירום במד"א שמעון זלץ ומנהל מרחב ירושלים במד"א אורי שחם סיפרו: "הגענו במהירות למקום וראינו שני פצועים. העלנו אותם מיד לניידות טיפול נמרץ ופינינו אותם בדחיפות לבית החולים תוך טיפול רפואי מציל חיים כשמצבה של הצעירה בשנות ה-20 קשה מאוד ומצבו של הצעיר, בן 25 - קשה. טיפלנו במקום גם בצעירה במצב קל מאוד שנפצעה מנתז".

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס לפיגוע ואמר: "פיגוע חמור במעבר שועפט. כוחות הביטחון פועלים בשטח כדי לשים ידם על המחבל. ימי חג, כוחות רבים פרוסים בשטח ועושים ימים ולילות בהגנה על אזרחי ישראל. הלב הערב עם הנפגעים ובני משפחותיהם. הטרור לא ינצח אותנו, אנחנו חזקים גם בערב הקשה הזה".

גם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הגיב ואמר: "זהו ערב קשה. משטרת ישראל וכוחות הביטחון מנהלים כעת מצוד אחר המחבל והם יניחו עליו את היד, חי אות מת". יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מסר כי "אני מתפלל לשלום הפצועים בפיגוע הקשה בירושלים ומחזק את ידי כוחות הביטחון שפועלים בשטח".

כוחות משטרה בזירת הפיגוע במחסום שועפט בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה בזירת הפיגוע במחסום שועפט בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

זירת הפיגוע במחסום שועפט בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
זירת הפיגוע במחסום שועפט בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

ארגוני הטרור הביעו שביעות רצות מפיגוע הירי בירושלים וגדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של הפת"ח, נטלו אחריות על ביצוע הפיגוע. ארגון חמאס מסר בתגובה: "מבצע שועפט אל-בראווה מאשר שההתנגדות המזוינת בגדה המערבית ובירושלים ממשיכה ומסלימה, לא משנה עד כמה האויב מעצים את צעדי הדיכוי שלו, ולא משנה מה גודל הקורבנות".

מארגון חמאס נמסר בנוסף כי "פעולה הרואית זו באה במסגרת התגובה הטבעית לפשעי הכיבוש והפרותיו נגד עמנו בירושלים, ההתקפות האכזריות המתמשכות על נשים וילדים וחילול מסגד איברהימי ומסגד אל-אקצא המבורך. הסלמת קצב פעולת ההתנגדות, נאמנות לדמם של השהידים ומצוותיהם, דבקות ברובה ובמאבק המזוין כגישה העיקרית בהתמודדות עם הכובש, וניפוץ כל התיאוריות הצבאיות והביטחוניות הישראליות שאומצו על ידי האויב כדי לעצור את גאות ההתנגדות והסלמתה".

גם בארגון הג'יהאד האסלאמי הגיבו לפיגוע ומסרו כי: "תנועת הג'יהאד האסלאמי בפלסטין מברכת את המבצע ההרואי בעיר שועפט הכבושה בירושלים, ואנו מדגישים כי זהו ביטוי למצבו הפנימי של עמנו המתקומם אל מול הכיבוש. מבצע זה מגיע בזמן ובמקום הנכונים להגיב על הפשעים שביצע הכיבוש נגד השהידים שלנו בגדה המערבית הכבושה. המבצע ההרואי הזה שובר את המערכת הביטחונית, הצבאית והפוליטית של הכיבוש, המנסה להשתמש בכל השיטות הפליליות כדי לחסל את ההתקוממות של עמנו, אך נכשל מול מכות המתנגדים ההרואיים".