להנחיה של שר הביטחון בני גנץ לצה"ל להיערך להסלמה אפשרית מול חיזבאללה בצפון בשל המשבר במשא ומתן מול לבנון על הגבול הימי והמים הכלכליים אין משמעות גדולה כרגע ברמת הפעולות בשטח, כך שבכל מקרה במערכת הביטחון מדגישים כי השגרה בצפון נשמרת לחלוטין ואין חשש מיוחד מהתלקחות מיידית בימים הקרובים.

ההנחיה של שר הביטחון באה על רקע האפשרות שאם לא יהיה הסכם עם לבנון, ישראל תתחיל לשאוב גז טבעי ממאגר כריש כפי שמתוכנן בתקופה הקרובה, כשחיזבאללה ינסה לבצע פרובוקציות ואף פעולות אלימות נגד ישראל. חשוב להדגיש כי, כאמור, בשלב זה אין התרעות ספציפיות על כוונה של חיזבאללה לבצע צעד העלול לגרור את האזור להסלמה בשל תגובה ישראלית חריפה.

עם זאת, כחלק מהערכת המצב במערכת הביטחון, מסומנת הנקודה של תחילת השאיבה ככזו שיש בה פוטנציאל לתגובה של אלימה של נסראללה, ולכך - אומרים גורמים במערכת הביטחון – נועדה האמירה הפומבית של גנץ, המנחה את צה"ל להיערך להסלמה. לדבריהם, מדובר במסר לחיזבאללה וללבנון, שלפיו ישראל לא מתכוונת "להתקפל", ותתחיל בשאיבת גז מכריש ללא קשר להשגת הסכם עם לבנון.

כך או כך צה"ל כבר הגביר בחודשים האחרונים את האבטחה סביב כריש, ונערך לתרחישים שונים של אפשרויות הסלמה מול חיזבאללה. בשלב הזה, צה"ל מתמקד בעיקר בהגנה על האסדה, וביצע תרגילים גדולים סביב האסדה, אסף מודיעין ובחן את התוכניות האופרטיביות, אם יהיה בהן צורך. במערכת הביטחון מחויבים אומנם להיערך להסלמה לאור המתיחות סביב הסוגיה, אבל ההערכה המובילה בשלב הזה במערכת הביטחון היא שהסיכוי להסלמה אינו גבוה, גם אם ההסכם לא יחתם.

גורמים ביטחוניים אומרים ל"מעריב" כי ישראל בכל מקרה תתחיל לשאוב גז ממאגר כריש, ולא תמתין להתקדמות במשא ומתן. מאגר כריש, אומר הגורם, הוא מחוץ לכל ויכוח ובתוך המים הכלכליים של ישראל. לכן ההחלטה על השאיבה ממנו היא טכנית בלבד ותלויה בלוחות הזמנים ובהחלטות של החברה המפעילה את המאגר. ברגע שיינתן אור ירוק מקצועי לתחילת השאיבה, מערכת הביטחון תתמוך בהפעלתו הרגילה. במקרה כזו, הוסיפו הגורמים, אם נסראללה ינסה לבחון את ישראל בפרובוקציות ובפעולות אלימות, הוא ייתקל בתגובה חריפה.

בתוך כך, השר גנץ שוחח במהלך סוף השבוע עם ראשי הרשויות בצפון ועדכן אותם בהתפתחויות האחרונות ובהערכות מערכת הביטחון. השר הדגיש כי בשלב הזה אין הנחיות מיוחדות הנוגעות לעורף האזרחי ולמטיילים הרבים הצפויים לפקוד את אזור הצפון במהלך חג סוכות ובחול המועד.