המו"מ על הסכם הגבול הימי עם לבנון: גורם בכיר בממשל לבנון התייחס לאיומיו של שר הביטחון גנץ לאחר הקשחת העמדות הלבנונית, והגדיר את איומיה של ישראל כ״הפחדות״ והעריך כי "ישראל לא תצא להרפתקה צבאית נגד לבנון ותל אביב יודעת היטב כי הסלמה אינה אינטרס בשלב זה״. כך דווח היום (ראשון) בעיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון.

גנץ: "אם חיזבאללה יבקש לפגוע בתשתיות שלנו - לבנון תשלם מחיר כבד"
במערכת הביטחון טוענים: הנחיית גנץ להיערך להסלמה בצפון - מסר מאיים לחיזבאללה

כמו כן, התייחס אותו גורם בכיר למשא ומתן על ההסכם ואמר כי ״ביירות לא נתונה לסחטנות ישראלית. המשא ומתן נמשך ופועל, והכדור נמצא במגרשו של המתווך האמריקאי הוכשטיין״.

כזכור, שר הביטחון גנץ איים השבוע על לבנון מפני פעולות פרובוקציה מצד חיזבאללה ואמר: "בין אם ייחתם ההסכם או לאו, אנו ערוכים להגן על התשתיות שלנו ועל ריבונותנו. אם חיזבאללה יבקש לפגוע בהן – המחיר הצבאי שמדינת לבנון וחיזבאללה ישלמו יהיה כבד מאוד. איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו".

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

בתוך כך, לאחר התקדמות משמעותית במו"מ, לבנון הציבה דרישות נוספות וביניהן בקשה לציין את הביטוי "הקו הכחול" בכל נקודה בהסכם בה מתייחסים לסוגיית הגבולות, ולהדגיש כי לבנון נצמדת לגבולות הבינלאומיים. נקודה נוספת המופיעה בתגובה הלבנונית מתייחסת לחברות שיפעלו בשדה. בטיוטה האמריקאית נכתב כי הן "לא יהיו כפופות לסנקציות אמריקאיות", בעוד שהלבנונים סירבו לנוסח, ודרשו שייכתב "החברות אינן לבנוניות או ישראליות, ואינן נמצאות תחת סנקציות בינלאומיות".

כמו כן, לבנון הדגישה בתגובתה כי היא מתנגדת למונח "פיצוי כספי" באשר לחלק מרווחי שדה 'קאנא', והודגש כי הדבר הצפוי הוא הסדר פיננסי בין ישראל והחברה שתפעל בשדה - והם אינם קשורים לכך. הלבנונים הדגישו בתשובתם כי "לבנון אינה מעוניינת בהסדר זה, וכי העבודות בבלוק 9 יחלו באופן מיידי, גם אם יירשם עיכוב כלשהו בהסדר בין החברה לבין ישראל.