ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ ושרת האנרגיה קארין אלהרר קיימו הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים בנושא החתימה על ההסכם הימי עם לבנון, ממשרד רה"מ בירושלים. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום הממשלה אישרה את עקרונות ההסכם והוא הונח על שולחן הכנסת הערב.

ראש המל"ל: "ההסכם לא תואם את האינטרסים של איראן בלבנון, זו עובדה ברורה"
הממשלה אישרה ברוב גדול את עקרונות ההסכם עם לבנון; הונח הערב על שולחן הכנסת

מסיבת העיתונאים של לפיד, גנץ ואלהרר, באדיבות וואלה!

ראש הממשלה לפיד: "מדובר בהישג כביר"

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס בפתח דבריו לגל הפיגועים ואמר: "לפני הכול אני רוצה לשלוח את תנחומי כולנו למשפחותיהם של נועה לזר ועידו ברוך זכרם לברכה שנפלו השבוע בעת מילוי תפקידם בהגנה על אזרחי ישראל, לא נשקוט ולא ננוח עד שנשים את ידינו על המרצחים".

הוא המשיך: "אחרי משא ומתן מורכב שנמשך חודשים והגיע לשיאו בימים האחרונים, הצלחנו להגיע להסכם כלכלי ימי עם לבנון על הגבול הימי בין המדינות. סירבנו לדרישות האחרונות של ממשלת לבנון שעלו בשבוע שעבר, הן הוסרו מהנוסח הסופי. מדובר בהסכם כביר למדינת ישראל". 

"ההסכם הוצג היום בפני הקבינט והממשלה, שניהם אישרו ברוב גדול את המשך התהליך. אני מודה לביידן ומקרון על התמיכה הגיבוי והסיוע. זהו הישג כביר למדינת ישראל לביטחון ישראל למדינת ישראל ולכלכלת ישראל".

"ההסכם משמר את ביטחון יישובי הצפון, את חופש הפעולה של צהל ואת השליטה של צהל באזור הקרוב לחוף הקרוי קו המצופים. מערכת הביטחון הבהירה לקבינט ולממשלה שההסכם נותן מענה מיטבי לצורכי הביטחון שלנו, כמו שאמר הרמטכ"ל הוא לא משמר את הביטחון או מחזק את הביטחון".

"ההסכם הזה מרחיק את האפשרות של התלקחות צבאית מול חיזבאללה. ישראל לא חוששת מחיזבאללה, צהל חזק יותר מכל ארגון טרור ואם היינו יוצאים למלחמה היינו מכים אותם מכה קשה, יחד עם זאת תפקידה של ממשלה אחראית הוא למנוע מלחמה".

"לאורך כל הדרך הבהרנו ללבנוניים שאם יהיה הסכם או לא יהיה ישראל לא תעכב אפילו ביום אחד את ההפקה מאסדת כריש, ולא תיכנע לשום איום. מאגר כריש נמצא בשטחנו הריבוני, והתקפה עליו הוא התקפה על מדינת ישראל. לא נהסס לרגע להשתמש בכוח כדי להגן על המאגר. ההסכם משריין את הביטחון האנרגטי של ישראל, ויניב הכנסות של מיליארדים שמהם תהנה כל משפחה בישראל". 

"ישראל תקבל כ-17 אחוזים מהכנסות שדה הגז הלבנוני אם וכאשר יפתחו אותו. בנינו את ההסכם כך שהכסף מהמאגר לא יגיע לחיזבאללה. הממשלה אישרה להניח את ההסכם על שולחן הכנסת. בפני ועדת החוץ והביטחון יונחו כל הפרטים הסודיים, שלא נוכל להביא למליאת הכנסת".

לפיד ציין כי "כשההסכם יונח בפני הציבור כל אחד ואחת יוכלו לראות בעצמם איזה הישג היסטורי יש פה לישראל, ועד כמה התעמולה השקרית והרעילה שהופצה לגביו מנותקת לגמרי מהמציאות ונועדה רק לצרכים פוליטיים. היא נעשתה בעיקר ע"י אנשים שאין להם מושג מה יש בו ומה אין בו".

"הוצאתי היום הזמנה ליו"ר האופוזיציה לעדכון ביטחוני כדי שיכיר את ההסכם ופרטיו. נזמן את כל ראשי מפלגות האופוזיציה, לחשוף אותם בפעם הראשונה לפרטי ההסכם. זהו הסכם שעליו חתומים כל גורמי הביטחון שארצות הברית והקהילה הבינלאומית מברכים עליו. שבמקום מלחמה מביא לאזרחי ישראל הכנסות של מיליארדים וביטחון אנרגטי לשנים ארוכות".

בסיום הדברים השיב לפיד לשאלות עיתונאים והבהיר: "אנחנו שומעים בימים האחרונים ביקורת מהאופוזיציה על אי האישור בכנסת, גם מתוך הקואליציה והיועצת המשפטית לממשלה. מי שאחראי על הסכמים בינלאומיים זו הממשלה, ומי שאחראי על ביטחון ישראל זה אני וגנץ. אנחנו לא נתחמק מהאחריות שלנו, אנחנו אלה שעושים הסכמים בינלאומיים ואחראיים על התוצאות שלהם".

לפיד הבהיר: "זה לא שהבאנו הסכם לפני בחירות, עבדנו עליו ואז נכנסו בחירות בהפתעה. יש פה חלון הזדמנויות שהם אלו שגרמו לנו ללכת על ההחלטה הזאת. ב-30 באוקטובר נשיא לבנון כבר לא יהיה בתפקיד. לא רואה מצב שבשנים הקרובות נוכל לכנס את שלושת המנהיגים הסוני השיעי והלבנוני לחתום על הסכם. זה משהו שקורה פעם בהרבה זמן. אנחנו נפיק מכריש, אנחנו לא מבקשים רשות מאף אחד, אבל אנחנו גם לא מעמידים פנים שזה לא מייצר סיכון למערכה. אנחנו רוצים למנוע זאת".  

לפיד הוסיף: "הייתי מעדיף לא לעשות את זה בתקופה של בחירות, אבל בהינתן שזו התקופה נעשה זאת עכשיו. ועקבות ההתנהגות המופקרת של האופוזיציה החלטנו שזו העת הנכונה". 

כשנשאל מה מונע מאיראן להיות שותפה בשאיבת הגז השיב: "מכתב הערבויות האמריקאי מבטיח את זה. אני בעד חוק משאל העם, הוא עסק ברמת הגולן ובירושלים, מטרתו הייתה למנוע מסירת שטחים בלי משאל עם. פה מדובר באזור ימי שישראל מעולם לא הכריזה עליו ריבונות. זה לא שטח ריבוני של ישראל, הכילו פה דבר על דבר שלא קשור אליו".

כשנשאל על מידת מעורבותו של נשיא צרפת עמנואל מקרון בהשגת ההסכם סיפר לפיד כי "הצרפתים והנשיא עצמו היו כוח מכריע בהסכם הזה. יותר מפעם אחת הוא נחלץ לעזור ברגעים שההסכם נתקע. הוא עשה עבודה יוצאת מן הכלל, אנחנו מלאי הכרת תודה לסיוע שלו".

בסיום מסיבת העיתונאים נשאל לפיד על המצב הביטחוני והאם יש כוונה להרחיב את הפעילות המבצעית ביהודה ושומרון והשיב: אין קשר בין בחירות לניהול של ביטחון ישראל. בלי שום שיקול פוליטי. אנחנו עושים מאמץ מתמשך. אנחנו עשינו מאמץ בתקופה הזאת שהחיים ימשכו כסדרם. כוחות הביטחון עשו כל מאמץ למען זאת. מאז קום המדינה אנחנו נאבקים בטרור. אנחנו מלאי הערכה לכוחות הביטחון ומגבים אותם. מקיימים הערכות מצב דחופות". 

גנץ (צילום: לע''מ)
גנץ (צילום: לע''מ)

שר הביטחון גנץ: "ההסכם משרת את האינטרסים העמוקים ביותר של ישראל"

גם שר הביטחון בני גנץ פתח את דבריו בהתייחסות למצב הביטחוני ואמר: ״ראשית, אני מבקש להשתתף בצער משפחותיהן של סמל נועה לזר וסמ"ר עידו ברוך ז"ל. אנחנו מרחיבים את הפעילות מול הטרור באיו"ש. נשים את ידינו על המחבלים ושולחיהם, ונפרק את קיני הטרור. אנחנו נחושים יותר מהטרור ואנחנו נביס אותו".

הוא המשיך: ״מדינת ישראל עומדת מול מגוון אתגרים ביטחוניים מורכבים – מהאיום האיראני ושלוחותיו, דרך המאבק ההכרחי בטרור, והמציאות האופרטיבית בצפון ובדרום. אנחנו נידרש להמשיך להתמודד איתם, גם בתקופה הקרובה".

"אסור לשכוח לרגע - על גבולנו הצפוני ניצב ארגון טרור רצחני, שנתמך על ידי איראן, ומחזיק בעשרות אלפי טילים. צה"ל וכל כוחות הביטחון ימשיכו לעמוד על המשמר. לא נאפשר התבססות איראנית והעברה של אמל"ח מתקדם לסוריה וללבנון, ונעשה כל מה שנדרש בכדי לספק ביטחון לאזרחי ישראל".

"אני מבקש לדבר היום בתור מי שהחל את רוב השירות הצבאי הקרבי למען מדינת ישראל בלבנון לפני למעלה מ- 40 שנה, מכיר את המציאות הביטחונית, את מחיר המלחמה, ואם יורשה לי גם את העם הלבנוני. ההסכם שאנו דנים בו היום הוא הסכם חשוב ונכון, והוא משרת את האינטרסים העמוקים ביותר של מדינת ישראל". 

גנץ הדגיש כי "ההסכם מבטיח את המשך חופש הפעולה באזור הסמוך לחוף ובכל מקום שיידרש, קובע משוואה ביטחונית חדשה בכל הנוגע לים ולנכסים האסטרטגים של מדינת ישראל, ויש לו פוטנציאל להקטין את ההשפעה של איראן על לבנון. אני מבקש להדגיש שלא ויתרנו על מילימטר אחד של ביטחון". 
     
"לצד הפן הביטחוני, ההסכם מבטא גם הסכמה כלכלית חשובה, ונותן מענה לשני הצדדים ובכך יתרונו המובהק. ההסכם טוב גם לאזרחי לבנון, ומסייע לחיזוק היציבות באזור כולו", הוסיף. 

גנץ הודה כי "אכן, מועד הבשלת ההסכם סמוך לבחירות אינו רצוי – אך הכרחי ולכן נכון לקבלו ולקיימו משום שאנו בחלון הזדמנויות שעלול להיסגר - זהו האינטרס של אזרחי ישראל". עם זאת, הוא לא חסך בביקורת ותקף את נתניהו: "לצערי, אנחנו נתקלים בביקורת פוליטית ולא עניינית מצד יו"ר האופוזיציה נתניהו, שיש בה בכדי לפגוע באינטרסים של ישראל עבור נזיד עדשים פוליטי".

"ההתנגדות של נתניהו מצערת, ומצביעה על השיקולים שלו בעת הזו. טוב היה עושה אם היה נוהג באחריות, משפיע על ההסכם, ומסייע להביאו בקונצנזוס פוליטי, בדיוק כפי שנהגתי אני בהסכמי אברהם ובכל פעם שנושא חשוב לאזרחי ישראל הגיע לפתחי". 

"אני מבקש להודות לשותפינו האמריקאים, למנהיגים ממדינות נוספות באזור שהייתה להם תרומה, וכמובן לראש המל"ל, לאנשי משרד האנרגיה, לצה"ל ומשרד הביטחון שפעלו באינטנסיביות בחודשים האחרונים. אני מודה גם לראש הממשלה שמוביל ומנהל ביחד איתי, עם שרת האנרגיה והקבינט את הנושא החשוב הזה".

נתניהו בתגובה למסיבת העיתונאים: "זה לא הסכם היסטורי, זאת כניעה היסטורית"

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו פרסם תגובה למסיבת העיתונאים וטען כי "ההסכם שפורסם היום מוכיח ששגריר ארה״ב לשעבר צדק. מדובר בהסכם כניעה מביש של לפיד וגנץ לנסראללה. לבנון קיבלה 100%, ישראל קיבלה 0. זה לא הסכם היסטורי, זאת כניעה היסטורית". 

"לפיד וגנץ נתנו לחיזבאללה את המים הטריטוריאליים שלנו, שטח ריבוני שלנו, גז שלנו, ובסוף עוד נכנעו לעוד תביעה של חיזבאללה לאפשר לאיראן לקדוח גז ליד חופי ישראל. הם מביאים את איראן צמוד לגבולנו הצפוני. זה הסכם כניעה של ראש ממשלת מעבר חלש וחובבני שנכנע לכל הדרישות של חיזבאללה". 

"הדבר החמור ביותר הוא שלפיד וגנץ יצרו תקדים מסוכן מאוד - הטרור מאיים וישראל מתקפלת. זאת פגיעה קשה מאוד בכוח ההרתעה שלנו. לא בכדי ארגון ״הביטחוניסטים״ שמאגד בתוכו 6000 קצינים בכירים ומפקדים הגדיר את ההסכם הזה כסיכון ביטחוני עצום למדינת ישראל". 

"אני שואל עוד שאלה: איך בכלל מאפשרים להסכם כזה להיחתם על ידי ממשלת מעבר כמה ימים לפני הבחירות? אני מזכיר לכם שלממשלת המעבר בראשותנו לא נתנו לתת תוספת מענקים לאזרחים ועסקים שנאנקו תחת הקורונה, ופה נותנים לגנץ ולפיד לתת מענק ענק לחיזבאללה. שלא יהיו שום טעויות - הכסף הזה עובר מלבנון ישר לידיים של נסראללה". 

"ב-1 בנובמבר אנחנו נביא לישראל הנהגה חזקה ומנוסה שתטפל באתגר הזה באותה אחריות ובאותה נחישות ותבונה, כפי שטיפלנו בהסכמים גרועים אחרים שירשנו מממשלות השמאל בעבר".