לאחר הלילה המתוח: ראש הממשלה יאיר לפיד קיים היום (חמישי) הערכת מצב ביטחונית בעקבות האירועים האלימים במזרח ירושלים והמשך ההיערכות למהלך ימי החג. רה"מ הצהיר כי "אנו נחושים לאפשר את שגרת החג לצד יד קשה ובלתי מתפשרת כלפי הטרור והפרות הסדר האלימות. כוחות הביטחון לא יעצרו עד שישיגו את המחבלים ושולחיהם". במקביל, המשטרה עדכנה כי אלפי משתתפי "צעדת ירושלים" הגיעו אל מתחם התחנה וכלל הרחובות שנחסמו, נפתחו לתנועה סדירה.

"יש שם אלפי נשקים, קשה לחסלם": כך הפך "גוב האריות" לכאב ראש של ישראל | האזינו
הפרות סדר אלימות במזרח ירושלים, משפחה יהודית ניצלה מלינץ'
אב המשפחה שהותקפה בירושלים: "עברנו את זה בנס, לא ידענו מה יקרה"

במהלך הערכת המצב, קיבל רה"מ לפיד סקירה ביטחונית ומודיעינית מפורטת בנוגע לפעילות כוחות הביטחון. בדיון נבחנו גם צעדים נוספים לחיזוק הכוחות בשטח באמצעות תקציבים ייעודיים וקידום תוכניות משמעותיות להתעצמות המשטרה. ראש הממשלה הדגיש את חשיבות הגברת מאמצי ההסברה והתודעה בכדי לבלום ולעצור את פעילות הטרור, והוסיף כי עלינו להיות ערניים ולא לתת יד לפרסומי "פייק ניוז" שמטעים ומשפיעים על הלך הרוח הציבורי. 

בתוך כך, לפיד העביר כעת תדריך ביטחוני ליו״ר מרצ זהבה גלאון בנושא הסכם הגז מול לבנון. בסיום התדרוך גלאון הביעה את תמיכתה מפלגת מרצ בהסכם. ״דרך השלום והדיפלומטיה תמיד עדיפה על מלחמה. זהו הסכם חשוב מבחינה ביטחונית, הוא מביא יציבות אזורית מול לבנון ויאפשר שקט מול חיזבאללה. הישג חשוב מאוד של רה״מ לפיד, בעל חשיבות אסטרטגית עצומה למדינת ישראל. מרצ תתמוך בהסכם ההיסטורי בממשלה".

הכנות בירושלים בצל המתיחות הביטחונית (צילום: דוברות המשטרה)
הכנות בירושלים בצל המתיחות הביטחונית (צילום: דוברות המשטרה)

מוקדם יותר, בתום הערכת מצב במטה מחוז ירושלים של המשטרה, הנחה השר לביטחון פנים, עמר בר-לב על גיוס מיידי של ארבע פלוגות מילואים לטובת תגבור הכוחות באזור, לצד ריווח חופש התנועה של תושבי מחנה הפליטים שועפאט.

לאחר הערכת המצב, אמר השר בר-לב כי "אנו מתמודדים גם עם מקרים רבים של הסתה ברשת והפצה של פייק ניוז בדבר מעשים שמדינת ישראל עושה כביכול באזור - אלו כאמור שקרים שאין כל קשר בינם לבין המציאות. אני מבקש להודות לשוטרי ושוטרות משטרת ישראל, בפיקודם של המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים. הם פועלים בנחישות גדולה, באומץ לב ובמסירות, לעיתים תוך סיכון חייהם, וראויים להוקרה על האחריות ושיקול הדעת שהם מפגינים", הוסיף. 

העימותים במזרח ירושלים. צילום: דוברות המשטרה

בינתיים, המתיחות ביו"ש ובמזרח ירושלים נמשכת, כאשר בשעות הצהריים התעמתו מתנחלים ופלסטינים בחווארה, מה שהוביל ליידוי אבנים ולהתערבות כוחות צה"ל שנכנסו למקום והשליטו סדר, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. במקביל, פלוגות מג"ב הוכנסו לכוננות ונמשך המצוד אחר שני המחבלים שביצעו את פיגועי הירי הקטלניים בהם נפלו החיילים נעה לזר ועידו ברוך. 

גם שר הביטחון בני גנץ קיים גם הוא הערכת מצב, בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי, ראש אמ"ץ, ראש אמ"ן ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. בסיכום הערכת המצב הדגיש את הצורך "הצורך להגביר את מאמצי ההתקפה וההגנה וכן את מאמץ ההסברה לאוכלוסייה הפלסטינית ואת הפעילות למניעת הסתה לטרור ברשתות, נוכח האירועים האחרונים". הוא הוסיף כי "יש חשיבות של היערכות נכונה ומוגברת של הכוחות בכלל מוקדי החיכוך בין השאר על בסיס עשר פלוגות מג"ב במילואים שגיוסן אושר היום".