המתיחות בבירה בשיאה: חמישה מתפרעים ערבים נעצרו הערב (חמישי) על ידי משטרת מחוז ירושלים לאחר שיידו אבנים בשכונת שייח ג'ראח בצפון-מזרח הבירה. בתוך כך, שני בני אדם, בהם נער בן 17, נפצעו באורח בינוני וקל ופונו לקבלת טיפול רפואי. כמן כן, פרצו גם הפרות סדר אלימות בשכונת ראס אל-עמוד בירושלים שכללו גם השלכות בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה שפעלו באזור.

מוקדם יותר, שלושה חשודים נעצרו לאחר שירו זיקוקין והתכוונו ליידות אבנים באזור בית חנינא בבירה. מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, ערך הערב הערכת מצב והצהיר כי "אנחנו פרוסים בכל הגזרות במחוז בכוחות מתוגברים לשמירת הביטחון והסדר, באזור מזרח ירושלים ובכל רחבי העיר, ופועלים במספר מאמצים במקביל".

ניצב תורג'מן הוסיף כי "לצד המשך הפעילות לאבטחת המבקרים הרבים המגיעים למוקדי הבילוי והקניות, והמתפללים המגיעים בהמוניהם למקומות הקדושים, אנחנו נדרשים לקשב משמעותי גם לנעשה במזרח ירושלים לטיפול נחוש ובלתי מתפשר בהפרות סדר ואלימות מכל סוג שהיא. ההיערכות המבצעית המוגברת בסופ״ש הקרוב תימשך ועלינו לפעול בכל הכלים והאמצעים שברשותנו בכדי לטפל באופן נחוש וממוקד בכל מי שינסה להפר את שגרת החיים בעיר ולהפר את הסדר בימי חג הסוכות".

יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר הגיע לשכנות שמעון הצדיק, לאחר ששני יהודים נפצעו מיידוי אבנים. במהלך שהותו במקום, יידו לעברו אבנים, והוא בתגובה שלף את נשקו האישי. בן גביר מסר כי "הדרג המדיני כובל את הידיים של השוטרים שלנו. לא ייתכן שערבים זורקים אבנים ליד השוטרים והשוטרים לא מגיבים בירי. הגיע הזמן לעצור את ההפקרות".

עימותים באזור רמאללה:

חמאס מאיים לקראת "יום הזעם" מחר

ארגון חמאס קרא היום "להתגייסות הפלסטינים לבוא מחר למסגד אל-אקצא המבורך, כחלק מיום הזעם מול הכיבוש". עוד נמסר מהארגון כי "מחר זהו יום של הסלמה, עימותים והתנגשויות עם הכיבוש".

כמו כן, ארגון הטרור הביע שביעות רצון מהעימותים האלימים במזרח ירושלים והצהיר כי "אנו קוראים לעמנו ולאומה שלנו להתגייס ולפעול נגד כל מעשי הטרור של הכיבוש. ירושלים התעוררה יחד עם בני החורין שנמצאים מול הכובשים שהגבירו את התוקפנות והפשיעה שלהם במסגד אל-אקצא. ההתנגדות הגיבה בתוקפנות בירושלים ובשכם, על ידי 'גוב האריות'. הכובש גילה מהר מאוד שהגיבור שביצע את הירי במחסום שועפאט אינו מקרה בודד, אלא רוח ההתנגדות הפטריוטית השוכנת בלב עמנו בירושלים וסביבתה".

מתפרעים פלסטינים במחנה הפליטים שועפאט (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
מתפרעים פלסטינים במחנה הפליטים שועפאט (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

עוד נמסר מהארגון כי "ההתנגדות קמה בדחייה על העוול, הטרור והצעדים השרירותיים נגד עמנו במחנה שועפאט, הנתון לעונשים קולקטיביים. התנועה הביאה את הגאווה שלה בגיבורים של המחנה, ששוברים את המצור שהטיל עליהם הכיבוש, ויוצר משוואה חדשה, שבה לכיבוש אין ריבונות בירושלים".

במקביל, ראש מועצה אזורית גוש עציון ויו״ר מועצת יש״ע שלמה נאמן שוחח הערב עם הרמטכ״ל רא״ל אביב כוכבי. בשיחה עודכן נאמן על פעולות הצבא באזור ועל הפעילות הנרחבת לסיכול חוליות הטרור ואירועי האלימות הערבית. נאמן ביקש מהרמטכ״ל לתת דגש בפעולות הצבא על זריקות האבנים והבקת״בים. כמו כן, הודה נאמן לרמטכ״ל על הקשר האדוק וביקש להודות בשם כל תושבי האזור למפקדים ולחיילי צה״ל על מסירותם ופעילותם במרחב.

עימותים במחנה הפליטים שועפאט (צילום: פלאש 90)
עימותים במחנה הפליטים שועפאט (צילום: פלאש 90)

כאמור, אתמול, החל משעות הערב המאוחרות, הפרו ערבים ממזרח ירושלים את הסדר ולקחו חלק בהתפרעויות אלימות במוקדים רבים במזרח ובצפון העיר. בין היתר, נרשמו יידוי בקבוקי תבערה ואבנים, ירי זיקוקין, שריפות פחים, חסימות צירים וניסיונות לפגוע בכוחות הביטחון. במקביל, הפעילות המשטרתית נמשכת במקביל בגזרת שועפאט. 

מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן סיכם את אירועי הלילה ואמר: "לוחמי ולוחמות משמר הגבול ימשיכו לפעול בנחישות נגד מפרי הסדר האלימים בכדי לשמור על ביטחון הציבור. אנחנו עם כוחות מתוגברים ומיומנים בגזרת ירושלים ויהודה ושומרון בכדי לטפל באירועים בעוצמה ומקצועיות".