ההכרזה של חמאס לקראת הבוקר על יום שישי כ"יום הזעם" הובילה בתום הערכת מצב שקיימו השר לביטחון הפנים עמר בר־לב, סגנו יואב סגלוביץ', מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן ומפקד מג"ב ניצב אמיר כהן להחלטה שלפיה ארבע פלוגות מג"ב מבין העשר שנדרשו לכוננות יגויסו כבר החל מהבוקר לטובת תגבור הכוחות באזור ירושלים והעוטף.

לאחר המהומות של ערביי מזרח י-ם: פלוגות מג"ב הוכנסו לכוננות
התחדשו העימותים במזרח ירושלים; שניים נפצעו, חמישה חשודים נעצרו  

ההנחיה, שהועברה על ידי ניצב כהן, קיבלה את אישורם של השר לביטחון הפנים ושל המפכ"ל. במקביל, ניתנה הנחיה לרווח את חופש התנועה של תושבי מחנה הפליטים שועפאט, שממנו יצא המחבל עודאי תמימי, שירה למוות בלוחמת מג"ב נועה לזר ז"ל השבוע. וזאת בלי לפגוע בשיקולי הביטחון וביכולת המבצעית של המשטרה.

עוד קודם לכן, נוכח העימותים הקשים והפרות הסדר במחנה הפליטים ובסביבתו במהלך הלילה שבין רביעי לחמישי, ניתנה במג"ב הנחיה לכניסתן של עשר פלוגות מילואים למצב של כוננות גבוהה מחשש להסלמה והתפרצות של אירועים דומים לאלה שהובילו לפני כשנה וחצי ליציאה למבצע שומר החומות.

בהערכת מצב שקיימו בכירי המשטרה עלה גם שמדובר בהתפרעויות נקודתיות שהתרחשו במזרח ירושלים על רקע ההקפדה בבידוק הביטחוני אחרי פיגוע הירי בלזר בכניסה לשועפאט, אולם גם כך לא לוקחים במשטרה סיכונים ומגלים משנה זהירות.

עימותים ביהודה ושומרון (צילום: AHMAD GHARABLI/AFP/Getty Images)
עימותים ביהודה ושומרון (צילום: AHMAD GHARABLI/AFP/Getty Images)


כך או כך, במשטרה מבינים כי מדובר בהסלמה, וההודעה של חמאס מחייבת מבחינתם חישוב מסלול מחדש. "הכל נשען ותלוי על הלילה הזה ואולי הלילות הקרובים עד אחרי החג", אמר אתמול בכיר במשטרה. "המתח עצום - אבל אנחנו ערוכים, כי יש לכוחות בשטח גיבוי מלא. בכל הקשור לסמכות המשטרה, המפכ"ל נתן אור ירוק לבצע ירי במקרים של סיכון חיי אדם. השוטרים והלוחמים יגיבו באש חיה ובמלוא העוצמה. יש לנו את מזרח ירושלים מחדש, ומנגד את העוטף. אנחנו לא מתעלמים מכל שינוי או תזוזה. עוסקים באיסוף המידע ודרוכים עם מלוא העוצמה והכוח. בסופו של יום כולם רוצים להשיב את השקט ולשמור על שלום וביטחון הציבור והלוחמים שבשטח - וזו המשימה שניצבת לנגד עינינו".

במקביל, סבורים במערכת הביטחון כי המשך ההסלמה בשכונות מזרח ירושלים, ובוודאי אם יגלשו האירועים לשער שכם ולהר הבית, עלול להוביל להסלמה ביטחונית נוספת גם בגזרות נוספות. בצה"ל עוקבים בעניין אחר המתרחש ברצועת עזה, שעד עכשיו נותרה שקטה לחלוטין. במערכת הביטחון סבורים כי לסגר שבפועל התרחש בשטח על מחנה הפליטים שועפאט לאחר הפיגוע הקשה במעבר ערב חג סוכות, הייתה השפעה גם על הגורמים שהובילו להסלמה האחרונה.

השאלה הגדולה כמובן היא אם מדובר בהסלמה נקודתית ואלימה במיוחד, או במגמה שתימשך במשך עוד מספר ימים ותערער את היציבות הביטחונית. בצה"ל ובמערכת הביטחון עוקבים אחר המתרחש במזרח ירושלים, שנמצאת תחת האחריות הביטחונית של המשטרה. לנוכח המתיחות, פריסת כוחות הביטחון והיקפם - מצה"ל ביהודה ושומרון ועד משטרת ישראל ומג"ב בגזרת ירושלים - הם מהגדולים ביותר שהיו בשנים האחרונות בשטח. במערכת הביטחון מעריכים כי ניתן לעצור את מגמת ההסלמה בירושלים, אבל נערכים כי במידה שתימשך תוביל להסלמה נוספת בשטח.

 העימותים בשכונת ראס אל-עמוד בירושלים:

במג"ב עוטף ירושלים נערכים ל"יום הזעם"

במג"ב עומדים על תוכנית "פנינו לאן" ומציינים כי גיוס ארבע פלוגות המילואים הוא תולדה של ההסלמה במצב הביטחוני בירושלים, במיוחד לאחר שחמאס הכריז כי היום הוא "יום הזעם". "אנחנו ערוכים להכל – בין אם רגיעה ובין אם הסלמה", אומרים במג"ב ומוסיפים "לכל אירוע שיתרחש נגיב בהתאם ובמלוא העוצמה".

ביחידות מג"ב השונות צוברים כרגע כוחות, מפעילים אמצעים טכנולוגיים, אמצעי איסוף מודיעין ויחידות מיוחדות במטרה להכיל את האירועים, באם יתעצמו. ההיערכות גבוהה וההנחיות ברורות לגבי שימוש בירי. "באירוע שנעשה בו שימוש בנשק כמו שלשום בלילה בשועפאט", מוסיפים במג"ב. "מפקדים עמדו בכל מקום והנחו להגיב בירי וביד קשה. אנחנו מבינים שמדובר בהסלמה. שעות אחדות לאחר הפרות הסדר הקשות כבר ביצענו מעצרים של תשעה מעורבים וסגרנו מעגל עם חלק מהפורעים".

רפ"ק רביע קורדב, מפקד פלוגה נ"ד של מג"ב עוטף ירושלים, נמצא בשטח ובודק כל פעם מחדש את המתרחש בדריכות ובמסירות אין קץ. "קודם כל אני מבקש למסור את תנחומיי למשפחת הלוחמת נועה לזר בשמי ובשם לוחמי מג"ב", אומר רפ"ק קורדב ומוסיף: "אנחנו יום־יום בטיפול בהפרות סדר. אכן יש עליית מדרגה, ומדובר באירועים יותר אלימים, למשל זריקות מטענים ובקת"בים. לאן פנינו מועדות לא ניתן לדעת. אנחנו נפעל בכל מצב בנחישות ובמקצועיות עם כל האמצעים, כולל הפעלת יחידות מיוחדות, של מג"ב ומשטרת ישראל מחד לטיפול בהפרות סדר - ומאידך לאיתור ומעצרו של המחבל תמימי שהרג את לזר".

רפ''ק רביע קורדב (צילום: משטרת ישראל)
רפ''ק רביע קורדב (צילום: משטרת ישראל)

לגבי השימוש באש חיה, מסביר רפ"ק קורדב: "בסופו של דבר אנחנו עובדים על פי חוק ופועלים על פי סמכויות פתיחה באש. ביצענו מספר מעצרים לאחרונה, כולל שימוש באמצעים טכנולוגיים וירי. צריך להבין שאם אנחנו מרגישים איום ממשי, בסוף אנחנו מבצעים ירי ומנטרלים את האיום. אם יש סכנת חיים שמאיימת על הכוחות במקרים של זריקת מטען או השלכת בקת"בים - אנחנו מבצעים ירי. יש לנו על מי לסמוך. יש לנו גיבוי מלא מהמפקדים - אם זה המפכ"ל, ואם זה מפקד מג"ב שנפגש איתי.

"אנחנו ערוכים גם בכוחות ובתגבור משמעותי", הוא מוסיף. "ניתן את המענה ככל שצריך על מנת למנוע פגיעה באזרחי המדינה. יש קבוצות של פורעים שמנסות להשפיע, אבל לא כולם מושפעים. נוספו מספר מפירי סדר אלימים, אבל זה לא בקנה מידה משמעותי. היום למשל ניסו לחסום בשעות הבוקר את צירי היציאה לעבודה עבור מספר פועלים, במטרה לעורר תסיסה. אז הבאנו שופלים ופינינו את החסימות כדי להחזיר את מרקם החיים התקין".