בצל המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן, הרפובליקה האסלאמית הודיעה היום (ראשון) כי ביצעה ניסוי מוצלח במערכת ההגנה האווירית "בוואר 373". בתוך כך, מפקד חיל האוויר האיראני, עלירזא סבאהיפארד, הצהיר כי "עברנו בהצלחה את הניסוי הסופי של המערכת, כאשר אנו מגדילים את היכולת שלה ליותר מ-300 קילומטרים".

כמו כן, במהלך הטקס במתקן האימונים של ההגנה האווירית באיראן, הדגיש סבאהיפארד, כי "היום אנו מהווים כוח הגנה מוחלט באזור, ויש לנו גם את היכולת לראות מה עושים האויבים שלנו. אנחנו יכולים לפקח עליהם אפילו בבתיהם ובבסיסים שלהם". מפקד חיל האוויר האיראני אמר בנוסף כי "הרפובליקה האסלאמית חוותה מחסור בנשק ומערכות, כאשר היא נלחמה במלחמת עיראק, אך כיום היא מבצעת תמרונים תוך שימוש במיטב אמצעי ההגנה המיוצרים במדינה, שפותחו על פי תקני טכנולוגיה בינלאומיים".

משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
משמרות המהפכה (צילום: IRGC/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

בנוסף, שלח מסר מרומז לעבר ישראל, והצהיר כי "אם האויב לא יתקוף אותנו, זה בגלל הכוח של העם האיראני. עם החזקת מערכות המכ"ם המתקדמות מתוצרת מקומית, אנו מסוגלים לנטר את תנועת האויב במרחק אלפי קילומטרים. האויב לא חושב לתקוף את הרפובליקה האסלאמית, ואם כן, אנו ערוכים לחלוטין לעימות, והתגובה שלנו תגרום לתוקפים לחשוב שוב".

ההצרה של מפקד חיל האוויר על הניסוי של מערכת ההגנה האווירית, באה לאחר שכבר באוגוסט 2017, אמר שר ההגנה האיראני דאז, כי "מערכת ההגנה האווירית בוואר 373 עברה בהצלחה את הניסוי הסופי ותימסר בקרוב לידי הצבא". איראן הכריזה לראשונה על הניסוי המוצלח במערכת כבר בספטמבר 2013, וחשפה אותו באופן רשמי, באוגוסט 2015, בקטס מיוחד, בו השתתף הנשיא לשעבר, חסן רוחאני. גורמים בצבא האיראני מסרו בעבר כי המערכת אמורה להוות תחליף למערכת S-300 הרוסית.