בערב החג פעלו כוחות הביטחון בשכם ועצרו מבוקש פלסטיני החשוד במעורבות בטרור תחת התארגנות גוב האריות, המובילה את ההסלמה האחרונה סביב שכם והאזור.

במהלך הפעילות נשמעו קולות ירי שכנראה בוצע ממרחק רב ולא סיכן את הכוחות, ואלה יצאו באופן מהיר לאחר שעצרו את המבוקש, וזה הועבר לחקירת שב"כ. במערכת הביטחון ציינו כי מעצרו בוצע אחרי שעלתה התרעה מודיעינית על פיגוע מתוכנן.

במערכת הביטחון סבורים כי מחסומי הבידוק שהוצבו בכניסות וביציאות וסגירת כניסות צדדיות לשכם בתלוליות עפר ובמכשולים הם הגורמים המרכזיים שהובילו לבלימת היקף הפיגועים באזור בימים האחרונים. זאת במקביל ללחץ אפקטיבי ומשמעותי יותר שנוקטים מנגנוני הביטחון הפלסטיני נגד גוב האריות בשל האינטרסים שלהם וחשש מאיבוד היציבות בעיר.

לצד זאת, מזהים בצה"ל לחץ המופעל מצד אנשי עסקים וגורמים אזרחיים נוספים, שקוראים לבלימת מגמת ההסלמה בגלל הנזק שנגרם למסחר ולכלכלה בעקבות החודש האחרון הסוער.

ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ וצמרת מערכת הביטחון ערכו בערב החג דיון ביטחוני חריג שדן בנושא.

למרות המגמה בירידה בהיקף הפיגועים סביב שכם, שלשום בצהריים התרחש פיגוע נוסף, כאשר מרכב פלסטיני נזרק מטען לעבר כוח צבאי בפאתי שכם. לוחמי צה"ל השיבו בירי לעבר הרכב. אולם, המחבלים נטשו את הרכב ונמלטו רגלית חזרה לשטח הפלסטיני. בחיפוש בכלי הרכב הנטוש נמצא מטען נפץ נוסף.

במהלך סריקות שהתבצעו אחר החשודים באזור הכפר עיראק בורין נשמעו יריות. כוחות צה"ל השיבו באש לעבר מקור הירי. הפלסטינים לא דיווחו על נפגעים באירוע, ובצה"ל עדיין מחפשים את המחבלים שביצוע את פיגוע השלכת מטעני החבלה.

חוץ מהתרעות רבות שעדיין קיימות, במערכת הביטחון מקווים כי מגמת הירידה בהיקף הפיגועים תימשך.

לצד שביעות הרצון היחסית מהאופן שבו עבר החג אל מול איומי הטרור בגזרה, במערכת הביטחון מאוד מוטרדים מהאלימות המחריפה בין יהודים ופלסטינים בשומרון, כאשר במוקד העימותים הכפר חווארה.

גורם ביטחוני אמר ל"מעריב" כי תפקיד הצבא לאבטח את הציר ולמנוע זריקת אבנים ואף איומים משמעותיים יותר. עם זאת, לא ייתכן כי קבוצת קיצונים מקרב המתנחלים תיקח את החוק לידיים, תפעל באלימות נגד פלסטינים ותשחית פעם אחר פעם רכוש פלסטיני בפעולות נקמה, שרק מחריפות עוד יותר את המצב לאורך הכביש בכפר.

התנחלות הר ברכה ממשיכה להוביל את הקו המתנגד לאלימות בחווארה. בעדכון לתושבים נכתב כי פנו עם ראש המועצה לרשויות האכיפה והצבא, כדי שיטפלו בכנופייה האלימה, לדבריהם.

"בעקבות התפרעות של כמה פורעים יהודים בחווארה נוצרה התלקחות בכפר והיו זריקות אבנים רבות", נכתב. "להבנתנו, מדובר בקבוצת שוליים של פורעי חוק שעושים נזק חמור להתיישבות. ההתפרעות שלהם מדרדרת את המצב המורכב מאוד שבו אנו נמצאים והופכת את הנסיעה בכביש לבלתי נסבלת".

באירוע אחר הועלה ברשתות הערביות סרטון מיום שישי, שבו מתועד חייל צה"ל יורה לעבר מבנים בחווארה. האירוע התרחש לאחר שאבנים נזרקו לעבר רכבו, בשעה שהיה בדרכו לחטיבה המרחבית שבה הוא משרת. עקב זריקת האבנים הרכב נפגע והחייל יצא ופתח באש לעבר הכפר. התנהלות החייל והשאלה אם היא תואמת את הנהלים ואת הפקודות במצב כזה ייבחנו בחקירת מצ"ח.

בתוך כך, נמשכת פעילות צה"ל בשטחים במסגרת מבצע שובר גלים. שישה מבוקשים החשודים בביצוע פעולות נעצרו שלשום לפנות בוקר במסגרת פעילות משותפת של לוחמי מג"ב, כוחות צה"ל והכוונת השב"כ.

הכוחות פעלו בחברון ובכפר יטא, ושם נעצרו שלושה מבוקשים ואותרו נשק מסוג M16 ותחמושת. שני מבוקשים נוספים נעצרו בבית לחם, ובטובאס נעצר מבוקש נוסף. באירוע נוסף נורה מבוקש שניסה לחטוף נשק מחייל. המבוקשים שנעצרו ואמצעי הלחימה שהוחרמו הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון.