אלוף (מיל') איל בן ראובן שוחח היום (שלישי) עם יואב מינץ בתוכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM על המצב הביטחוני, הסביר מדוע הסכם הגז עם לבנון לא יביא להסלמה ביטחונית והזהיר: "הסוגיה הפלסטינית במצב המתגלגל היום, היא איום קיומי חמור לא פחות מהאיום האיראני". 

דיווח ערבי: ישראל הציעה לחברי "גוב האריות" בשכם חנינה - הארגון סירב
 
בפתח הדברים נשאל בן ראובן האם אנחנו עלולים להגיע להסלמה ביטחונית בגבול הצפוני בעקבות האירועים האחרונים והשיב: "לא. אני חושב שאלה שבבים כאלה ואחרים, מתחים כאלה ואחרים, אינטרסנטים כאלה ואחרים. נושא הגז, שייך למרחב הביטחון הלאומי של מדינת ישראל כי לנוכח חלק מההערות המאד נמוכות והדיון הנמוך בעיקר ע"י מתנגדי ההסכם.

הוא הוסיף: "הביטחון הלאומי הוא לא רק מי יותר חזק, מי הבריון בשכונה, מי מפחד ממי. זאת שאלה חשובה. עוצמת ההרתעה בהחלט חשובה אבל היא איננה היחידה. ביטחון לאומי נוגע בביטחון, בכלכלה, בחברה במה רוצים להשיג במרחב האזורי, מי הגורמים האינטרסנטים שפועלים פה, בעיקר העולמיים. אני מקווה שמדינת ישראל עדיין מקווה, שהיא איננה חפצת מלחמות ולכן גם שואפת למנוע אותן, דברים כאלה באמצעות פשרות מתוך עמדת כוח וצה"ל חזק.

"שמעתי גם את הטענות שהלכו להסכם הזה כי צה"ל לא מסוגל להתמודד עם חיזבאללה. ממש קשקוש ולכן אני חושב שלהסכם הזה יש משמעות אדירה. הוא מוריד בהמון את אופציית העימות העתידי עם חיזבאללה ועם לבנון כי היא במצב כלכלי נורא וחיזבאללה גם מואשם בכך וזה בעצם מה שדחף אותו להשתמש לצרכים שלו, להציג את עצמו כלוחם וואלי גם ירוויח את זה.

בן ראובן סיכם: "אסדת גז לבנונית, שתוציא גז, תתרום משמעותית לכלכלה הלבנונית ותהווה מרכיב חסר תקדים במניעת מערכה מול לבנון בעתיד כי יש לנו מה להפסיד. היא המפתח לכלכלה לבנונית. הלבנונים מבינים את זה וגם חיזבאללה יבין את זה".

כשנשאל האם לבנון תהיה מסוגלת לנהל את הנושא הזה למרות חיזבאללה השיב: "לבנון זו מדינה מאד קשה, מאד בעייתית ויש אינטרס ישראלי חד משמעי לייצב את המדינה הזאת שתהיה יותר מסודרת שחיזבאללה יהיה פחות משמעותי בה בעיקר בהיבטי הטרור. חיזבאללה מורתע וזה ברור אחרי מלחמת לבנון.הוא לא רק ארגון טרור הוא גם ארגון פוליטי וחשוב לו מאד לשמוע מה אומר הציבור הלבנוני. זאת הסיבה העיקרית שב-15 שנה אחרונות, שהשקט נשמר בגבול הצפוני.

"לכן אסדה כזאת תורמת לכלכלה הלבנונית לציבור הלבנוני וחיזבאללה מקשיב גם להם. ההסכם הזה הוא נכון. לצערי, הדיון בזה הפך לדיון פוליטי שחלק מהגורמים פה לקחו אותו למקום נמוך, "של מי יותר חזק" ולא כך שופטים נושא כזה. גם ממשלת מעבר חייבת היתה לרוץ עם ההסכם הזה. זה הסכם שעובדים עליו כבר שנים, נוצרו תנאים וצריך לדהור לשם".

על גל הטרור: "רואים גורמים פוליטים שדואגים לתדלק את האלימות הזאת"

על גל הטרור בשטחים אמר האלוף כי "אנחנו בעוד מעגל של אלימות שהולך ומתהווה מחדש. המאפיינים שלו זה מערכת פוליטית מאד לא יציבה שאומרת שהסוגייה הפלסטינית איננה בעדיפות לאיתור מהלך מדיני משמעותי. המאפיין השני הוא רשות פלסטינית חלשה, חמאס שמנסה את כוחו ביהודה ושומרון".

על קבוצת "גוב האריות" אמר כי "זהו ארגון שכמאפיין עכשווי, לא ממוסד שכולל צעירים שחלק מהם עבריינים, שמוסתים לפעילות בעיקר ע"י הרשתות החברתיות והוא פועל באזורים שהרשות לא נכנסת לשם בעיקר בג'נין ובשכם".

בן ראובן הוסיף וציין כי "פה חובה להזכיר מאפיין נוסף. זה פעילות רבה מאד של מתנחלים בעיקר במרחב במרחב שכם וחווארה שמנסים לקחת את החוק לידיהם ומנסים לפעול לצד צה"ל ולפעול כנגד אזרחים פלסטינים באזר הם. הם עוקרים עצי זית בתקופת המסיק, זורקים אבנים, יורים ירי חסר אבחנה לעבר פלסטינים שאינם מהווים איום. מול כל אלה צה"ל פועל כל יום. אני מקבל את הדיווחים האלה יומיומי". 

"אני סומך מאד על צה"ל שיתן בסה"כ תשובות סבירות במימד הזמן העכשווי ואם יצטרך הרחיב את הפעילות אם בכוח אם בטכנולוגיות הוא יעשה זה. אני מאד מוטרד מהטרור היהודי. לטרו הזה אין לצה"ל ולשב"כ פתרון ואין גיבוי פוליטי משמעותי לפעולות משמעותיות נגד הטרוריסטים האלה. הדבר הזה משפיע על צה"ל, על החברה הישראלית בכלל. רואים גורמים פוליטים שדואגים לתדלק את האלימות הזאת".

"אנחנו מתגלגלים כרגע לאפשרות של מדינה אחת, שהיא אסון למדינת ישראל. הסוגיה הפלסטינית במצב המתגלגל היום, היא איום קיומי חמור לא פחות מהאיום האיראני. כי לאיום האיראני יש תשובות ברורות מה צריך לעשות. לסוגיה הפלסטינית כמו שהיא מתגלגלת כרגע, יש בעיקר חשש פוליטי בלקבל החלטות ולממש אותן וזאת הסכנה הגדולה. אני סומך על צה"ל אבל הגורמים הפוליטים לא נותנים לו את הגב הנכון וזה מצב בלתי נסבל".