שר הביטחון, בני גנץ, הבהיר היום (חמישי) כי הוא לא ישב עם נתניהו בשום תרחיש ולא יקיים איתו משא ומתן. "יש מפלגות מימין ומשמאל, שיש להן אינטרס לרמוז שאני אשב עם נתניהו, משום שהמחנה הממלכתי היא המפלגה היחידה שיכולה לפרק את גוש נתניהו, ולהקים ממשלה רחבה ויציבה. גם יאיר לפיד יודע שאין לו יכולת להרכיב ממשלה אחרי הבחירות".

כמו כן, פנה לחבריו לקואוליציה וביקש: "מצפה מהם להתחייב שינהגו באותו האופן ולא ינהלו משא ומתן עם נתניהו. לא באופן ישיר, ולא באופן עקיף דרך חברים ואנשי עסקים". 

בהמשך, תקף את ח"כ סמוטריץ' ובן גביר וטען כי "מתנהל מסע אלים של פוליטיקאים חסרי אחריות וחסרי ניסיון, ובראשם בן גביר וסמוטריץ', שבהתנהלותם והתנהגותם גורמים להצתת השטח, לעידוד בפועל של פשיעה לאומנית, לתקיפת חיילי צה"ל ואנשי משטרה וכוחות ביטחון, ולפגיעה ברכוש ובתושבים פלסטינים. זהו קו שבר. כשתוקפים את חיילי צה"ל, אין 'אבל' או 'ולצד זאת'. יש תמרור עצור. מי שבהתנהלותו והתבטאותו מחבק את הפורעים, ובאותה היד מכה את חיילי צה"ל, פוגע בביטחון הלאומי".

"הסיבה שהאנשים האלו עלולים להימצא בעמדות מפתח היא צרכיו המשפטיים של בנימין נתניהו. הוא נושא באחריות, הוא פועל להכנסתם לכנסת, הוא פעל לחיבורם הפוליטי, והוא ישא באחריות לתוצאות. אני מבקש להגיד לאזרחי ישראל, אם הדמוקרטיה הישראלית ואתם תכריעו שבראשות ממשלת ישראל יעמוד נתניהו שתלוי באופן מלא בבן גביר, סמוטריץ' ושותפיהם – נכבד זאת. אני אכבד זאת", הוסיף.

גנץ המשיך ואמר כי "ההתנהלות הזו של נתניהו, בצירוף הניסיון שידענו בממשלה הקודמת, והתהליכים המשפטיים שמתנהלים כנגדו, מצביעים על צורך דחוף להביא לסיום דרכו בפוליטיקה הישראלית. יש לו זכויות רבות, אך הגיעה העת לצעוד קדימה".

בהמשך דבריו, התייחס גנץ להסלמה הביטחונית ואמר כי "יש לנו טרור שמאיים על חייהם של המתיישבים ביהודה ושומרון וכל אזרחי ישראל. חיילי צה"ל, שוטרי משטרת ישראל ומג"ב, ביחד עם שב"כ, יוצאים לילה לילה לפעולות נועזות בכדי למנוע אותו. הם עומדים בימים ובלילות בצירים, בצמתים, ובמעברים. אני גאה בהם, כולנו עומדים מאחוריהם. אנחנו נפעל בכל מקום שיידרש – בכל האמצעים שיידרשו, כדי לספק ביטחון לאזרחי ישראל".

כוחות הביטחון ביצעו מאות מעצרים, פגעו וחיסלו טרוריסטים רבים. הם אינם פועלים בשליחות שר הביטחון או הקואליציה אלא בשליחות אזרחי ישראל כולם ולמענם. ביטחון ישראל, חיילי צה"ל, חיי אדם – אינם כלי שרת של אף פוליטיקאי", אמר.

בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)
בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)

"אנחנו בצד של אוקראינה אך עלינו להתבטא ולהתנהל באחריות"

כמו כן, בהצהרה התייחס גנץ למצב המדיני המתוח מול אוקראינה, זאת לאחר שמוקדם יותר היום שר ההגנה האוקראיני ביטל במפתיע שיחה מתוכננת עם גנץ בגלל סירוב ישראל להעביר נשק לאוקראינה.

"ישראל עומדת לצידה של אוקראינה, היא מספקת לה סיוע הומניטארי. קלטנו עולים ופליטים, אנחנו מספקים ציוד הגנתי ונכונים לסייע בהצלת חיי אדם גם באמצעות בניית מערכות התראה אזרחיות. אני גם נכון לשוחח עם שר ההגנה האוקראיני בהקדם, לבחון ולשמוע במה עוד נוכל לסייע, גם דרך מערכת הביטחון אבל לא רק", הבהיר גנץ.

לדבריו, "לצד זאת וללא קשר לעצם היכולת לספק את מערכות אמל"ח המבוקשות – מדינת ישראל לא יכולה להתפשר על שיקוליה האסטרטגיים והביטחוניים ועל שימור חופש הפעולה שלה לנוכח האתגרים העצומים שלה. אנחנו מחויבים לקחת זאת בחשבון למען ביטחון אזרחי ישראל, ולהתבטא ולהתנהל באחריות. אנחנו בצד של המערב, אנחנו תומכים באוקראינה, ועדיין – בראש מעיננו נמצא ביטחון ישראל. את המצב הזה אנחנו משקפים גם לידידותינו, ושוחחתי על כך באופן אישי עם מנהיגים בארה"ב ובעולם כולו, שמברכים על הסיוע הפעיל של ישראל". 

כאמור, בחודש אוגוסט לשכתו של שר ההגנה האוקראיני תיאמה שיחה שהייתה אמורה להתקיים השבוע. אולם, לשכת גנץ ביטלה את השיחה סמוך למועד קיומה בטענה כי היא לא תתאפשר בשל ענייני לו"ז. לאחר מכן, הודיעה אתמול לשכת גנץ כי השיחה תתקיים היום, אך כאמור האוקראינים הודיעו כי היא תתבטל וטרם ברור האם בכלל תתקיים בעתיד.   

שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורנייצ'וק, סיפר לאחרונה כי במדינתו התאכזבו עמוקות מישראל ובפרט משר הביטחון גנץ. "התאכזבנו קשות כאשר לפני יומיים בוטלה השיחה בין שר ההגנה האוקראיני, רזניקוב, לבין שר הביטחון גנץ. על אף שהשיחה נקבעה עוד באוגוסט, הודיעו לנו כי היא לא תתקיים ולא סיפקו הסבר לביטול. לא חושב ששר ההגנה שלנו ידבר עם גנץ בהמשך", אמר השגריר.