מחדל גניבת הענק מצה"ל: כמות גדולה של נשק תחמושת צבאית נגנבה בלילה בין שישי לשבת מבסיס צה"ל "צנובר" שברמת הגולן. כ-70 אלף כדורים בקוטר 5.56 וכ-70 רימוני מטול נפיץ נגנבו, ואלוף פיקוד צפון הורה על פתיחת חקירת לנסיבות המקרה. המשטרה האריכה את מעצרם של ששת החשודים במעש שנעצרו. מזכ"ל תנועת "הביטחוניסטים", סא"ל (מיל') ירון בוסקילה, שוחח הבוקר עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM והעביר ביקורת חריפה על מחדל גניבת האמל"ח.

בסיס צה"ל ברמת הגולן נפרץ: לפחות 70 אלף קליעים ו-70 רימונים נגנבו
גניבת התחמושת מבסיס צה"ל: הוארך מעצרם של ששת החשודים

"האירוע מתחיל במחדל וממשיך בשערוריה ומתנהל בחוסר אחריות מהמעלה הראשונה כלפי הציבור שאמור להתמודד עם האמל"ח והתחמושת שנגנבו", הסביר בוסקילה. "אני שם את האצבע בעיקר על הקצונה הבכירה החל מהרמטכ"ל, סגן הרמטכ"ל, אלופי פיקודים וראש חטיבת המבצעים. אני אומר באחריות: רוב בסיסי צה"ל פרוצים. לא יהיה שינוי אם יסתפקו בוועדה שאלוף ממנה אל"מ מפצ"ן שלא יכול להסיק מסקנות נגד האלוף וגם לא יפנה לסגן הרמטכ"ל, אלוף הפיקוד לשעבר. אני קורא לצה"ל למנות ועדה חיצונית לצה"ל שתחקור ותגיש המלצות. אני חושב שמבקר צה"ל לא נכנס לנושא כי אחרת לא היו מאפשרים למחדל הזה להתרחש כפי שהתרחש".

 הוא המשיך: "ברקע הצבאי שלי פיקדתי על שני בסיסים במרחב צאלים והתמודדתי עם המחדל האבטחתי המתמשך שיש לא רק בבסיסי הצפון אלא גם בדרום ובהמשך אסביר לך איפה עובר הקו בין מפקד הבסיס לבין הקצונה הבכירה. כל האירוע הזה מתחיל במחדל ונמשך בשערוריה. המחדל הוא עצם האירוע שהיה בבסיס הזה ובבסיסים אחרים".

"השערוריה מבחינתי היא על עצם מינוי וועדת החקירה", אמר סא"ל (מיל') בוסקילה. "ברוב המקרים אני לא מרבה לבקר ולהעביר ביקורת על צה"ל, כי ברוב המקרים הוא מתנהל באופן מקצועי ויעיל, אבל בכל מה שקשור לאבטחת הבסיסים, צה"ל מבחינתו זה אירוע שמתנהל בחוסר אחריות ציבורית מהמעלה הראשונה. חוסר אחריות כלפי הציבור שבסופו של דבר אמור להתמודד עם האמל"ח והתחמושת שנגנבת מבסיסי צה"ל ונפגשת עם האזרחים. בעיקר, אני שם את האצבע על הקצונה הבכירה. הצבא לא משקיע את האמצעים הסבירים המינימלים על התשתיות. בסוף זה גם על חיילים שנמצאים בבסיס. אם מחבלים ייכנסו פנימה, הם יכולים לפגוע בהם וזה חותך לכל בסיסי צה"ל, למעט אולי בסיסי חיל האוויר או בסיסי חיל החימוש הגדולים".

מזכ"ל תנועת "הביטחוניסטים" טען: "לא יכול להיות שצה"ל, שמופקד על ההגנה על אזרחי ישראל, פועל מצד אחד נגד האוייב, מצד שני משאיר לאויב דלת פתוחה ממש בבסיסי צה"ל ולאפשר לו, אפילו לא רוצה לקרוא לזה לגנוב, לאסוף תחמושת ולאפשר לו להשתמש בה באופן שמסכן אזרחים הן בפח"ע והן באירועים פליליים".

"אמרתי לך שאני שם את האצבע בעיקר על הקצונה הבכירה ואסביר למה: כל מפקד בסיס מנהל את הבסיס כמשק סגור. בכל מה שקשור לאבטחה, תקציב האבטחה מגיע מחטיבת המבצעים והפיקודים המרחביים. כל עוד הם לא מקצים את המשאבים של הבסיסים לחיזוק הגדרות, אמצעי החיווי וההתרעה, הבסיסים פשוט אין להם את האמצעים האלה ואין למפקד הבסיס יכולת להגן בצורה סבירה על הבסיסים", הוא הסביר, וסיכם: "המקום היחיד שצה"ל השקיע בו כסף, זה היה בנשקיות אבל כל מה שקשור לתחמושת ולהגנה ההיקפית של הבסיס והגדרות אני אומר באחריות: רוב בסיסי צה"ל פרוצים, פשוט פרוצים. לא משקיעים את ההגנה הנדרשת".