בי המשפט ביוהנסבורג האריך היום (שישי) את מעצרו של העבריין הישראלי יניב בן סימון, עד לתאריך ה-21 לנובמבר. בן סימון נעצר אתמול על ידי משטרת יוהנסבורג בחשד לקשירת קשר לביצוע רצח וניסיון רצח. בנוסף, לאחר חיפוש בביתו נמצאו 19 כלי נשק מסוגים שונים, שלושה אופנועים גנובים וכמויות גדולות של סמים מסוג קוקאין. בשיחה עם גיא פלג ברדיו 103, הגיב הבוקר ניצב בדימוס אפרים (קרמשניט) ארליך על עצירו של העבריין, והציג את משתנו בנושא. בנוסף, התייחס למינוי המסתמן של איתמר בן גביר לשר ביטחון הפנים.

תחילה, הוא התייחס למעצרו של יניב בן סימון: "אף אחד לא חובט במערכות אכיפת החוק, כשאני מעביר ביקורת זה במטרה להעיר ולהאיר על דברים שנעשים בצרוה לא ראויה. בוודאי שנגיד כל הכבוד ונחזק את ידי רשויות אכיפת החוק במלחמת חורמה, ובפשיעה, בפושעים ובכל הדברים הבלתי תקינים. מגיע להם כל הכבוד ושאפו, עצרו את הבן אדם זה, יניב בן סימון בדרום אפריקה, לקח קצת יותר מדי זמן אבל זה תהליכים שלוקחים הרבה זמן.

הוא המשיך: "אבל בוא אני אזכיר לך, פרשה 512, תראה שהייתה יכולה להתחיל כמה שנים לפני שהיא באה ונולדה לעולם. אתה יכול לשאול את תת ניצב בדימוס סיימון פרי, שהיה בעניינים שם, אפשר היה להתחיל את הסיפור הזה לפני ויכול להיות שכמה גופות היו נחסכות. יש תהליכים שמבחינת כל נושאי האגו תורמים לכך שדברים לא יתנהלו ויתבצעו בזמן הנכון אלא בזמן שזה מתאים למישהו".

"מעבר לזה, עם כל הכבוד, ובאמת נעשה עבודה אדירה לאורך השנים, בסופו של דבר, זה נתן מכה לפשיעה ברמה המורלית, ברמה שאנשים היום מפחדים אולי שמישהו יפתח עליהם את הפה, כל אחד עומד בתור להיות עד מדינה. ברמה המעשית - תוך כדי ההתנהלות של התיק, התפוצצו פה רכבים, חוסלו אנשים, כך שהפשיעה לא חיסלו את הפשיעה, לא צריך להיות שאננים. זו עבודה יפה אבל יחד עם זה חייבים להמשיך להכות ביתר שאת", אמר.

יצחק אברג'יל בבית המשפט לקראת גזר הדין. (צילום: אבשלום ששוני)

ארליך ציין כי עבר מזמן על תיקו של העבריין, ואמר: :לפני אולי יותר מעשרים שנה. הוא היה גר בבת ים, היה סוחר סמים, עבריין. הוא לא פראייר, היה קשה לעקוב אחריו. אחרי זה הוא חבר לאברג'יל. עם כל הסיפור, הסתבר שמדובר בבן אדם מאוד מסוכן, הוא מתכנן ומבצע מקרי רצח, ראה את שני ניסיונות החיסול של רוזנשטיין ששלושה אזרחים חפים מפשע מצאו את מותם".

לסיכום, אמר ארליך: "אם אנחנו מדברים כבר על מצב הפשיעה בארץ ומצב הביטחון האישי, זה יפה וסקסי לפצח פרשיות, זה כרוך בהמון משאבים, וכל מה שציינתי לפני כן, אני בא ואומר - אולי שווה לשנות את החשיבה. הפשיעה משתוללת? בואו נממש את סעיף שלוש לפקודת המשטרה – תפיסת העבריינים והבאתם לדין".

"איך הצפת הרחובות בשוטרים מקצועיים שימנעו מבעוד מועד, כמו שהשב"כ עוסק בסיכול טרור? שהמשטרה תמנע ביצוע פשעים. בין כה אין מקום בבית הסוהר, אין מקום בבית הסוהר, משחררים אנשים אחרי חצי מהתקופה שדנו אותם למאסר, לפחות שהאזרחים ירוויחו. המצב בטטה. מה יש לדבר פה?", אמר.

על מינויו המסתמן של ראש עוצמה יהודית לשרביטחון הפנים, אמר ארליך: "בן גביר, מה אני אגיד לך. אדון בן גביר, אני מכיר אותו, יש לו אפשרות לקנות את עולמו. בן גביר מכיר את המשטרה מכל הכיוונים, הוא תבע את המשטרה אלף פעמים ובכל התביעות הוא זכה. פעם אחת אפילו הסתלבטתי עליו אמרתי לו 'תשאיר להם כמה ג'ובות בקופה'".

הוא המשיך: "מכיוןן שהוא מכיר את ההתנהלות וזכה בכל, הוא מודע לתרבות השקר. אם הוא יבוא ויגיד 'אני גודע את תרבות השקר', הוא שיחק אותה בענק. בוא נראה אותו לא חותם על מינויים של קצינים לא ראויים כמו קודמיו. לפני שהוא צריך לבקש שקל אחד בשביל להוסיף שוטרים שגם ככה קשה לגייס. בוא נראה את בן גביר".