חטיפת גופתו של הצעיר טירן פרו, שנהרג בתאונת דרכים בג'נין, עוררה סערה בעדה הדרוזית והובילה להפגנת ענק במהלכה נחסם לתנועה כביש 6. הפרשה הגיעה הבוקר (חמישי) לסיומה, כאשר הגופה הושבה לישראל במהלך הלילה. מזכ"ל "הביטחוניסטים", סא"ל (מיל') ירון בוסקילה, שוחח על הפרשה עם יואב מינץ ב-104.5FM: "המקרה החל כאירוע טקטי והפך מהר למשבר אסטרטגי, כאשר האירוע כולו נוהל על ידי ארגון חללי אקצא, שהסכים לשחרר את הגופה שהחזיק בה, אחרי שחטף אותה בצעדים חייתיים ולא הומניטאריים".

לאחר חטיפת גופת הנער: שלושה צעירים מחברון נחטפו בירכא | צפו
דודו של טירן פרו: "אם לא היינו מקבלים את הגופה, היינו מתעוררים ליום שהמדינה לא ידעה"
"תחזירו או שנעשה זאת בשיטות שלנו": כך הוחזרה גופת טירן פרו מג'נין

"בסופו של דבר, אנחנו יצאנו החלשים בתוך כל הסיפור הזה, והארגון יצא מחוזק", הדגיש במהלך הראיון בתוכנית "קפאין", "השאלה היא, האם היה נכון, והאם צריך להיכנס למבצע צבאי ולחלץ את הגופה, מה המחיר ואם היה נכון גם להשתהות זמן רב". הוא הוסיף. מינץ ציין כי "משפחתו של טירן צוטטה כמבקשת שאף חייל לא ייפגע, למרות שמספר צעירים בדלית אל כרמל הצטלמו רעולי פנים, ואיימו להיכנס לג'נין". בוסקילה השיב: "זו משפחה אצילית מאוד ואף אחד לא רוצה ששום חייל ייפגע".

לדבריו, בסופו של דבר, מי שעומד בראש מערכת הביטחון צריך להסתכל על הדברים גם בצורה עתידית - איך מנהלים אירוע כזה ומוודאים שישראל תצא מחוזקת. "אולי בטווח הקצר אתה לא סופג הפסדים ואובדן חיילים והפסדים טקטיים כאלה ואחרים, אבל בטווח הארוך, כשהארגונים האלה מתחזקים, בוודאי תספוג ארועים שבוודאי תפסיד מהם", הדגיש.

שמענו אתמול ש"כל האופציות היו על השולחן", אתה סבור שישראל היתה יוצאת למבצע צבאי, כבר שמעתי "לכבוש את ג'נין וחלק מהערים....
"שר הביטחון וראש הממשלה אמרו שישראל תעשה כל מה שצריך כדי להחזיר את הגופה. האם מבצע כזה היה יכול לצאת לפועל? יכול להיות, אבל למרכיב הזמן יש חשיבות. תראה את רשימת ההפסדים מהאירוע הזה: ישראל איבדה את ההרתעה, הרשות נותרה חלשה יותר, לישראל יש מדיניות לחזק אותה, הערבים בג'נין נפגעו כי כל הכניסה של ערבים ישראלים מותרת, יש מכסה מסוימת כדי לקיים מסחר ששני הצדדים מרוויחים בו ועכשיו מי יעז להיכנס פנימה כם ערבים שגרים בג'נין גם הם נפגעו בטווח הארוך. גדודי חללי אל אקצא, יצאו מנצחים. ניהלו מו"מ עם ישראל. ארגון קיקיוני קטן מנהל מו"מ עם מעצמה, מדינת ישראל".

אם נסתכל על התמונה כולה, אפשר לומר בצורה ברורה שאנחנו בעיצומה של אינתיפאדה שלישית אחרי ארוע המטענים המשולב בירושלים ולא ברור לאן זה הולך? 
"לא לא. את המילה אינתיפאדה צריך לשים במקום הנכון. אינתיפאדה מדברת על התקוממות עממית רחבה. אנחנו לא במקום הזה של התקוממות עממית, אלא אנחנו נמצאים במקום של הסלמה חדה מאוד, שנובעת מהיחלשות הרשות, מהתעצמות המנגנונים וארגוני הטרור בגלל חוסר נוכחות של צה"ל לאורך זמן, פיגועי השראה שמעצימים והכוונה מסוריה, קטאר וטורקיה".

לדבריו, בהחלט מדובר בהסלמה משמעותית. "התפרצויות עממיות יכולות להיות מעכשיו לעכשיו, וזה לא אומר שלא יכולה להיות כזו בעוד שבוע", הדגיש, "תזכור מה קרה במבצע בשכם לפני כחודש וחצי. כשאנחנו נכנסים בצורה מאד חדה, פגענו בארגון גוב האריות שכמעט הושמד כליל. הוא עדיין מתפקד כי אנחנו מסתכלים עליו מבחוץ ומאפשרים לו. הוא מבין את זה וזה משפיע באופן חד על השטח".

בהמשך הראיון, הוא נשאל כיצד הממשלה המסתמנת, בה שר הביטחון ככל הנראה יהיה יואב גלנט, צריכה לפעול. "כולי תקווה שהיא תפעל באופן שונה לחלוטין, לא רק מהאופן בו התנהלה הממשלה הנוכחית, אלא גם האופן בו הממשלות האחרות פעלו", הסביר, "הכוונה היא לא לתת לארגוני הטרור, ולא לרשות הפלסטינית להמשיך ולהתעצם. אני חושב שצריך לטפל בהם באופן חד ומיידי, ולהפסיק להשליך את האחריות הביטחונית של מדינת ישראל על הרשות".

לדבריו, כל הניסיון להעצים אותה לא התחיל בממשלת לפיד. "זה התחיל בממשלת בנט והרבה קודם לכן", ציין הבכיר לשעבר, "מקווה שתהיה פה רוח אחרת, הרבה יותר התקפית. אני מקווה שהממשלה החדשה תהיה הרבה יותר מושכלת. מזכיר לך שבשנים האחרונות ספגנו בלוני תבערה מרצועת עזה, ירי רקטות ולא בדיוק פעלנו בצורה חדה. אסור לתת למשוואה הזאת לחזור למציאות הקודמת שבה ארגון טרור מנהל איזשהו פינג פונג עם מעצמה כמו מדינת ישראל".

יו''ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יו''ר יש עתיד יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

בסיום השיחה הוא נשאל האם הוא רואה את הטרור הולך ומתרחב, והסביר: "זו שאלה ממש גדולה, הזהות של מי שהוציא את הפיגוע הזה לפועל תעיד על מה שיהיה הלאה. לא מן הנמנע שהוא יצא ממזרח ירושלים שהאחיזה המודיעינית בו כנראה חלשה. ראינו ששני הפיגועים האחרונים בוצעו ע"י מחבל ממזרח ירושלים והוא לא נתפס ע"י כוחות הביטחון. האם יהיו גם פיגועי השראה בהמשך לפיגוע שהיה אתמול? אני מאד מקווה שלו".