שני לוחמים ומפקדים הושעו היום (שבת) מפעילות לאחר אירוע תקיפת פעילי השמאל בחברון. זאת, לאחר שפעילי השמאל הגיעו לעיר ל"ביקור סולידריות" כהגדרתם, עם משפחות פלסטיניות, בעקבות העימותים האלימים שהתרחשו במקום בשבוע שעבר בשבת "חיי שרה".

בתוך כך, הרמטכ"ל, תת-אלוף אביב כוכבי, שלח אגרת לחיילים וכתב: "צה״ל מממש יום יום את ייעודו כצבא ההגנה לישראל ומונע פיגועים רבים באמצעות הפעלת כוח צבאי באופן מקצועי וערכי גם יחד. יחידות צה״ל הפועלות במבצע ׳שובר גלים׳ ראויות לכל הערכה, בייחוד בשל האתגרים המורכבים הניצבים בפניהן, ובראשם הפעילות המבצעית במרחב מאוכלס".

"למרבה הצער, בשונה מהפעלת הכוח הנהוגה בצה״ל אשר מתבצעת באופן מקצועי, חוקי וערכי, אירעו לאחרונה, וגם בסוף השבוע האחרון, מקרים אחדים של הפעלת כוח אלימה ולא מוצדקת, הן כלפי ישראלים והן כלפי פלסטינים, והם כללו אלימות מילולית ואלימות פיזית קשה. צה״ל אינו פועל באלימות. חיילי צה״ל רשאים להפעיל כוח על פי עקרונות וחוקים מוגדרים, ויש להם הסמכויות והכלים הנדרשים לכך. עם זאת, חל עליהם איסור מוחלט להשתמש בכוח שלא לצורך: שלא לצורך ביצוע המשימה, שלא לצורך הגנה עצמית, וּודאי שלא בשל איבוד עשתונות או לשם נקמה. כל אירוע מסוג זה הוא חמור, פסול, לא ערכי ולא חוקי".

כוחות צה''ל בחברון (צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90)
כוחות צה''ל בחברון (צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90)

"אירועים שכאלה מכתימים את שמה של היחידה שבה החייל משרת, את צה״ל ואת מדינת ישראל. אני ער למציאות המורכבת שאתם פועלים בה ומבין את האתגר שאיתו עליכם להתמודד. זה אכן מורכב, אך האיזון הראוי בין הפעלת הכוח לריסון הכוח הוא חלק מהמקצועיות ומהערכים של לוחם ומפקד. הרוב המכריע של חיילי צה״ל לא נוהג כך, נהפוך הוא, והתנהגות חריגה מסוג זה מחייבת הוקעה וענישה חמורה".

"בסוף השבוע האחרון היינו גם עדים לחייל צה״ל שלא רק שלא נהג על פי ערכי צה״ל וניבל את פיו כלפי אזרחים, אלא גם התבטא באופן פוליטי ופגע בערך הממלכתיות. צה״ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית או למעשים הנובעים משיקולים פוליטיים".

"עקרון הממלכתיות, שהוגדר ונקבע לאחרונה כחלק מרוח צה״ל, קובע: ״צה״ל הוא צבא העם, צבא ממלכתי, הנתון למרות החוק והממשלה. חיילי צה״ל יפעלו כשרק המשימה, ערכי צה״ל וביטחון המדינה ראשונים לנגד עיניהם, ויעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות״. לחייל בצה״ל אסור להביע עמדה פוליטית באופן ישיר או מרומז, וּודאי שאסור לו לנהוג ולפעול מתוך נטייתו הפוליטית (ראו גם 'מצפן בכף היד' 23׳ ו־47׳)".

חבר הכנסת איתמר בן גביר הגיב: ""אני מכיר את אנשי השמאל הקיצוני שמגיעים לחברון, הם מתעללים בחיילים, מבזים אותם, מקללים  אותם, והרבה מאוד פעמים תוקפים אותם. אני קורא למשטרה לבדוק האם במקרה הזה אנשי השמאל הקיצוני לא התגרו בחיילים ופגעו בהם".

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יחד עם זאת אמר ח"כ בן גביר: "אין מקום לפגיעה באנשי שמאל קיצוני על רקע דעותיהם זה ברור, אך מאידך גיסא יותר מידי פעמים שאנשי שמאל מצלמים רק חלק אחד של העימות. קורא למשטרה למצות את החקירה ולבדוק וככל שיתסתבר שאנשי שמאל פגעו ותקפו חיילים יש לעצור אותם מייד".

שר הביטחון בני גנץ השיב לביקורת של בן גביר ופרסם בתגובה הודעת תמיכה ברמטכ"ל, בה מסר כי "ההגנה על מדינת ישראל ואזרחיה היא ייעודו של צה"ל והוא עומד בייעוד זה לאורך שנים רבות מול מגוון רחב של אתגרים.  רוח צה"ל וערכי צה"ל הם אבן יסוד ביכולת הפעולה הנכונה של צה"ל והם נדבך משמעותי בביטחון הלאומי שלנו. אני מגבה את צה"ל בראשות הרמטכ"ל על מילוי משימותיו בכל הגזרות וגם על אופן הטיפול באירוע החמור בחברון. אני סומך על המפקדים שיטפלו בכל חריגה וימנעו כל כניסה של פוליטיקה לצה"ל ולשיקולים המבצעיים. אסור לאפשר לפילוג ולוויכוח הפנימי בעם להיכנס לתוך צה"ל".

הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיב לאירועים ואמר כי "האירועים חמורים ביותר ומנוגדים לערכי צה״ל ולפקודותיו. מפקדי צה״ל וחייליו נדרשים לבצע את המשימות בנחישות ובאופן מיטבי תוך שמירה על ערך כבוד האדם וממלכתיות. מקור עוצמתו של צה"ל הוא בהיותו צבא מקצועי ומשימתי, ערכי וממלכתי".

משוברים שתיקה נמסר בתגובה להודעת בן גביר על האירוע בחברון: ״אנחנו לא מתרשמים מהמניפולציות העלובות של סוכן הכאוס והשנאה בן גביר. אנחנו מכירים אותו, את הכהניזם והגזענות שלו ובתגובה שלו הוא נותן קריאת כיוון ברורה לרוח המפקד החדש שהיא מתן לגיטימציה לאלימות חסרת מעצורים בשטח".

חברת הכנסת לימור סון הר-מלך אמרה בתגובה להשעיית לוחמי גבעתי בחברון: "מחזקת הערב את ידיהם של לוחמי גבעתי האהובים, שבמסירות נפש ואהבת ישראל עושים לילות כימים כדי להגן על חייהם של אזרחי ישראל. מי שאשם במקרים הללו, הוא מי ששם את חיילנו במשך חודשים ארוכים בסיטואציות בלתי אפשריות, אל מול פרובוקציות של פעילי שמאל אנרכיסטי שבאים לשבש את פעילות צה"ל. טוב יעשו כולם אם יפעלו לסילוק פעילי השמאל האנרכיסטי הממומנים מכסף אירופי ופוגעים בחיילנו, במקום לגנות ולהפקיר את מיטב בנינו".

כזכור, באחד התיעודים נראים חיילים כשהם מכים פעיל, כשהוא שרוע על הרצפה. בתיעוד השני, נראה חייל כשהוא צועק לעבר אחד הפעילם: "בן גביר יעשה פה סדר, נגמר הבית זונ**". מארגון שוברים שתיקה נמסר: ״את ההשפעות של המינוי הקרוב של בן גביר כבר רואים בשטח".