דובר צה"ל פרסם הבוקר (רביעי) את התחקיר הפיקודי בעקבות אירוע החיכוך בין חיילי צה"ל לפעילי שמאל באזור חברון, במהלכו תועדו הכוחות כשהם מקללים ומכים את אזרחים. 

טל לב רם על התקרית בחברון: "יש הרבה מאוד שרלטנות באירוע הזה"
בן גביר על התקרית בחברון: "במקום הרמטכ"ל, הייתי סופר עד עשר"

מהתחקיר עולות מספר שגיאות. הראשונה בהן היא שהלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, תוך נקיטת אלימות פיזית ומילולית שלא לצורך. כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת והתנהגותו האלימה - פסולה בנוסף, בצה"ל ציינו כי באירועים מסוג זה, נכון שיהיה כוח ייעודי, המתאים להתמודדות כזו, כגון שוטרים או לוחמי משמר הגבול - דבר שלא בוצע. עוד נכתב כי ללוחם אסור להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בנוסף, בעקבות התחקיר, הנחה מפקד חטיבת יהודה לטייב את ההכנה ללוחמים לפני ביצוע משימות, בדגש על ההכנה הערכית הנדרשת למנעד רחב של מקרים ותגובות ותוך ירידה לפרטים, לתרחישים שונים ובהתבסס על מקרים דומים ודוגמאות מן העבר. כמו כן, הנחה כי במוקדים בעלי פוטנציאל חיכוך, תהיה הערכות של כוחות משטרה ומג״ב בהתאם. לצד אלו, הוא הנחה על קידום עבודת מטה "שמטרתה לבחון, לשפר ולהרחיב את ״סל הכלים״ של הלוחמים והמפקדים במקרים דומים".

עימות בין חיילי צה"ל ופעילי שמאל בחברון (צילום: עיסא עמרו, טל שגיא)

כאמור, בצה"ל ציינו כי הלוחם שהתבטא בצורה שאינה הולמת הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום התחקיר. לאחר שהודה במעשיו, הורשע במסגרת ההליך המשמעתי ונגזרו עליו עשרה ימי מחבוש. אתמול, הגיש הלוחם ערר על תוצאות ההליך. במקביל, בעקבות פגם שנפל בהליך המשמעתי, הוחלט להורות על העמדתו לדין מחדש בפני מפקד חטיבת גבעתי, אשר הרשיע את הלוחם וגזר עליו עשרה ימי מחבוש בבסיס הכליאה הצבאי.

בזמן העמדתו לדין, הודה הלוחם במעשיו, הביע חרטה, ציין כי הוא מבין את חומרת המעשים וקיבל על עצמו את האחריות לביצוע העבירה. המח"ט הסביר ללוחם כי באפשרותו להגיש בקשת המתקה, במסגרתה יישקלו כלל השיקולים. מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, שוחח עם המג״ד וגיבה אותו ואת הגדוד כולו. האלוף שיבח את הלוחמים בעשייתם המבצעית המבורכת והמסורה.

בעקבות אירוע האלימות נפתחה חקירה משותפת של המשטרה הצבאית והמשטרה. עם סיום החקירה יועברו הממצאים בעניינו של הלוחם לבחינת הפרקליטות הצבאית וייבחן המשך הטיפול בו.

"ננקוט בצעדים ברורים"

לאחר ממצאי התחקיר, מסר הרמטכ"ל אביב כוכבי: "ערכי צה"ל ופקודות המפקדים הם, ורק הם, המכתיבים את משימות היחידה, את דרכי פעולתה, את התנהגות חייליה ואת אופייה. האחריות לרמה המקצועית והערכית של היחידה מוטלת רק על מפקדי צה״ל. חיילי צה"ל ולוחמי 'צבר' מבצעים פעילותם בתנאים מורכבים, באופן הראוי לכל הערכה. האירוע המדובר הינו חריג, מטופל על-ידי המפקדים ואני מגבה את מפקד הגדוד באופן מלא וסומך עליו".

עימות בין חיילי צה"ל ופעילי שמאל בחברון (צילום: עיסא עמרו, טל שגיא)

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס הוסיף: "הרוב המוחלט של הלוחמים פועל כמצופה במאות מפגשים דומים במהלך התעסוקה. אני מצפה מלוחמיי לנהוג כראוי חרף לחץ והתגרות. אלימות פיזית או מילולית שלא לצורך - זו לא דרכנו. דרכנו להגן במקצועיות ובקור רוח, לאפשר אורח חיים תקין ולעמוד במשימותינו באופן ראוי ומקצועי.  התנהגות הלוחמים הינה מקרה חריג וחמור, אסור ללוחם לנהוג ולהתבטא באופן שסותר את ערכי צה״ל בדגש על ערך הממלכתיות וטוהר הנשק. אני מגבה את לוחמי צה"ל, בכל הפעלת כוח הנדרשת על מנת להסיר איום, לצד זאת לא נקבל מקרים בהם לוחמים יחרגו וינצלו את כוחם וסמכותם שלא לצורך".

"ננקוט בצעדים ברורים באשר לאלו אשר יחרגו וינצלו את סמכותם וכוחם שלא לצורך ובכל מי שלא יפעל במקצועיות הנדרשת זאת לצד חניכה צמודה וליווי של כלל הלוחמים", מסר מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה אליעד מואטי.

מפקד חטיבת יהודה, אלוף-משנה ישי רוזיליו ציין: "לחטיבה יש אחריות גדולה בהכרות והעמקה בגזרה המבצעית וביכולת 'לעטוף' את הגדוד ולגרום לו להצליח גם במקומית הרגישים ביותר. אני מכיר היטב את האתגרים הקיימים בגזרת חברון ומתוקף אחריותנו כמפקדים, אנו מחוייבים לתת ללוחמנו ׳סל כלים׳ ערכי ומקצועי רחב ככל הניתן להתמודד עם מקרים שכאלו ולהכין אותם בצורה הטובה ביותר על מנת למנוע הישנות מקרים מסוג זה״.