הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי שוחח עם מח״ט גבעתי, אל״ם אליעד מואטי, ועם מג״ד צבר, סא״ל אבירן אלפסי לאחר ששפטו את לוחם החטיבה, שקילל פעילי שמאל, לעשרה ימי מחבוש. הרמטכ"ל גיבה את השניים ואמר כי "המפקדים, ורק המפקדים, קובעים את הנורמות ואת אופן הטיפול באירועים ביחידותיהם".

עוד אמר הרמטכ"ל כי "לוחמים ומפקדים בגזרות הלחימה נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים והם ראויים להערכה. ההתמודדות הזו חפה מכל שיקול פוליטי, וגם אם נעשות טעויות הן צריכות להתברר ולהתנהל בתוך הצבא והמסגרות המתאימות. לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג׳נדה פוליטית". 

"התערבות פוליטית בצה״ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו. הכפשות מפקדים על רקע פוליטי היא מדרון חלקלק שאסור לנו כחברה להדרדר בו. החיילים, המפקדים וגם בני משפחותיהם הם בעלי זכויות רבות, והם צריכים להשאר מחוץ לכל שיח פוליטי. אני מחזק את הגדוד, ויודע שהמשימות המורכבות מחייבות שיקול דעת, מקצוענות וערכים, ויש לי אמון מלא ביכולת של הגדוד לבצע אותן בהצלחה", הוסיף.

החייל שקילל מפגין שמאל (צילום: עיסא עמרו, טל שגיא)
החייל שקילל מפגין שמאל (צילום: עיסא עמרו, טל שגיא)

ראש הממשלה המיועד, חבר הכנסת בנימין נתניהו הגיב: "צה״ל הוא צבא העם, אני קורא לכולם, מימין ומשמאל, להשאיר אותו מחוץ לכל ויכוח פוליטי".

השר המיועד לבטחון לאומי ח"כ איתמר בן גביר הגיב גם הוא לדברים: "מכבד מאוד את הרמטכ"ל, אבל נאה דורש נאה מקיים. הייתי מצפה מהרמטכ"ל שבדיוק כפי שהוא דרש מחייל לא להתבטא פוליטית, כך הוא עצמו ימנע מהתבטאויות פוליטיות".

"לא פלא שכאשר שר הביטחון לא מתפקד ואין מי שיקבע את המדיניות נוצר ואקום מנהיגותי. אדגיש: אין לי כוונה להתערב בענישה, אבל המדיניות תהיה חייבת להשתנות", הוסיף.

מוקדם יותר, דובר צה"ל פרסם את התחקיר הפיקודי בעקבות אירוע החיכוך בין חיילי צה"ל לפעילי שמאל באזור חברון, במהלכו תועדו הכוחות כשהם מקללים ומכים את אזרחים. 

מהתחקיר עולות מספר שגיאות. הראשונה בהן היא שהלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, תוך נקיטת אלימות פיזית ומילולית שלא לצורך. כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת והתנהגותו האלימה - פסולה בנוסף, בצה"ל ציינו כי באירועים מסוג זה, נכון שיהיה כוח ייעודי, המתאים להתמודדות כזו, כגון שוטרים או לוחמי משמר הגבול - דבר שלא בוצע. עוד נכתב כי ללוחם אסור להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית.

בנוסף, בעקבות התחקיר, הנחה מפקד חטיבת יהודה לטייב את ההכנה ללוחמים לפני ביצוע משימות, בדגש על ההכנה הערכית הנדרשת למנעד רחב של מקרים ותגובות ותוך ירידה לפרטים, לתרחישים שונים ובהתבסס על מקרים דומים ודוגמאות מן העבר. כמו כן, הנחה כי במוקדים בעלי פוטנציאל חיכוך, תהיה הערכות של כוחות משטרה ומג״ב בהתאם. לצד אלו, הוא הנחה על קידום עבודת מטה "שמטרתה לבחון, לשפר ולהרחיב את ״סל הכלים״ של הלוחמים והמפקדים במקרים דומים".