האלוף (במיל') איתן בן אליהו, לשעבר מפקד חיל האוויר, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג בעקבות התרגיל המשותף שקיימו צה"ל וצבא ארצות הברית המדמה תקיפה באיראן.

"קודם כל, זה נעשה באיחור של בערך שבע-שמונה שנים. בכל מו"מ אתה צריך שיהיה לך מנוף על הצד השני, המנוף על הצד השני כשמדובר באיראן הוא האפשרות שנפעיל את הכוח. הדבר הזה היה מאוד רלוונטי ערב ההסכם ב־2015. לדעתי היום יש לו פחות משמעות בהינתן המצב, הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים, שכל הסיפור נמצא בין האיראנים לאמריקאים", פתח בן אליהו את דבריו. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"היום חיילות אוויר פועלים במשולב, אנחנו בשנים האחרונות עושים הרבה תרגילים עם חילות אוויר אירופאים, הזירות גדולות וחייב להיות שילוב בין חיילות האוויר. לכן מבחינה טכנית זה הכרחי. פה יש דבר אחר מעניין, הוא משתקף בהערה של ראש הממשלה כשהוא צפה בתרגיל אמש, אני חושב שיש גם כוונה נסתרת אמריקאית. 'אנחנו נפגין שאנחנו איתכם אבל כתוצאה מזה נגביר את השליטה שאתם לא תלכו לבד', לכן עם כל היתרון שיש בדבר הזה, גם המדיני וגם המבצעי, יש פה כוונה נסתרת - אנחנו פה ואתם לא יכולים לעשות את זה לבד", הוסיף.

כשנשאל האם קיום התרגיל מסמל את העובדה שחידוש הסכם הגרעין ירד מהפרק, השיב בן אליהו: "אני מסכים איתך. אתה ממשיך את מה שאני אמרתי. אנחנו לא תוקפים בלי האמריקאים, לכן מה שנותר זה לדבר ולא מדברים. לכן מה שנוצר זה החלופה הכי ריאלית, שכמו שזה נמשך קרוב ל־30 שנה".

כשנשאל האם הוא בעד תקיפה ישראלית באיראן, השיב: "לא. אנחנו יודעים ויכולים לתקוף שם, לחיל האוויר יש יכולת להגיע לשם, חימוש מתאים, מודיעין מתאים, הוא יכול לעשות פעולה צבאית מוצלחת. אתה צריך לשאול שאלה פשוטה - מה ההישג הנדרש? נגיד הצבת לך שש מטרות, וחיל האוויר עשה פעולה יוצאת מן הכלל, תתעורר מחר בבוקר, האם השגת את ההישג? תוכנית הגרעין האיראנית חוסלה? היא נדחית כבר 30 שנה והיא נדחית עוד 10 גם בלי התקיפה הזו. אתה צריך להציב לעצמך, האם יש את התנאים לתקוף? כן. ההישג הצפוי הוא לפחות כמו ההישג הנדרש? ואז את השאלה השלישית - האם ההישג התוצאתי של המציאות החדשה כתוצאה מהתקיפה אתה תשיג? אתה צריך לשאול את שלוש השאלות האלה". 

"זה לא עניין של ישראל יכולה לתקוף או לא, צריך לעשות מבצע עד שהם ירימו ידיים ויגידו 'אנחנו מתקפלים מהתוכנית'. יש עוד אפשרות, האפשרות השנייה שנעשה תקיפה, לא תקיפה מחסלת, אבל היא משולבת באמריקאים ללא כל ספק. אחרי זה אתה מתיישב סביב השולחן איתם 'בואו נדבר'", סיים בן אליהו את דבריו. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm