ישראל העבירה מסר מאיים לממשלת לבנון ולפיו היא תתקוף את נמל התעופה בבירות אם ייעשה בו שימוש להברחת נשק איראני, כך דווח היום (שבת) בעיתון הסעודי א-שרק-אל אווסט מפי מקורות ישראלים בכירים. 

דיווח בסעודיה: משלוחי נשק מאיראן הותקפו בשדה התעופה של דמשק

מרכז איסוף מידע איראני: פרטים חדשים על התקיפה המיוחסת לישראל בסוריה

על פי הדיווח, המקורות אמרו כי הם מודעים לכך שאיראן מנסה להשתמש "במסדרון הברחה חדש" דרך ביירות לאחר כישלון בדמשק, ובמקביל בירושלים עוקבים אחר הניסיון של טהראן להבריח נשק באמצעות טיסות אזרחיות במטוסים איראניים לנמל התעופה של ביירות. המקורות אישרו כי ההתקפות האוויריות המתמשכות על סוריה בשנים האחרונות הוכיחו את ערכן וסיכלו את רוב פעולות הברחת הנשק האיראניות למיליציות  שלה בסוריה ולחיזבאללה בלבנון.

נמל התעופה בביירות, לבנון  (צילום:  REUTERS/Mohamed Azakir)
נמל התעופה בביירות, לבנון (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

"היה צפוי שאיראן תחפש דרכים אחרות, אך ישראל לא תתמודד בסלחנות עם העברת הנשק האיראני דרך נמל התעופה של ביירות", ציינו המקורות וטענו כי ישראל העבירה באמצעות צד שלישי מסר כי היא תבצע תקיפות צבאיות משמעותיות נגד שדה התעופה במקרה שנשק, תחמושת או ציוד צבאי איראני יגיע אליו.

אתמול דווח כי מזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה חסן נסראללה ערך ביקור מפתיע לפני כשבועיים בדמשק ונועד עם הנשיא הסורי, בשאר אסד. במקביל, רשת אל-ערביה הסעודית דיווחה כי  חברת תעופה איראנית מעראג', המקורבת למשמרות המהפכה, החלה בחודש נובמבר להפעיל קו טיסות ישירות בין טהרן לביירות. על פי הדיווח, בישראל הביעו חשש שקו זה יהפוך  לנתיב סמוי להברחת הנשק מאיראן ללבנון.

על פי דיווחים זרים, בחודש אוקטובר ישראל פגעה במחסנים המשמשים לאחסון ולהעברת "חומרים רגישים" מאיראן ללבנון. לפי הדיווחים, המחסנים משמשים את יחידה מספר 4400 האחראית על העברת נשק לארגון הטרור חיזבאללה. בתקיפה הושמד ציוד לוגיסטי צבאי ששימש להרכבת מל"טים מתוצרת איראן באזור נמל התעופה הצבאי אל-דימאס במערב דמשק. 

בינואר 2022 המרכז הסורי לזכויות אדם דיווח כי משלוחי נשק, תחמושת וחלקים עבור ייצור מל"טים הגיעו לנמל התעופה הצבאי של דימאס, שנמצא כמעט לחלוטין בשליטת איראן והמיליציות שלה. באותה תקופה בוצעו באזור חפירות לצורך בניית מקלטים ובנוסף נחסמו אזורים בשדה התעופה ובסביבתו כדי לאחסן נשק אסטרטגי שאיראן העבירה לאזור הסמוך לגבול סוריה-לבנון. מקורות מהמרכז הסורי לזכויות אדם ציינו כי בשדה התעופה דימאס יש מומחים מצבא "משמרות המהפכה" האיראני ומספר מומחים אשר מזוהים עם ארגון "חיזבאללה" הלבנוני.

בחודש שעבר דווח בעיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל עומדת מאחורי תקיפה בגבול עיראק-סוריה, שמטרתה הייתה שיירת כלי רכב.  על פי הדיווח, עשרה בני אדם נהרגו בתקיפה, כולל מספר לא ידוע של איראנים וחברי מיליציה עיראקית. כמו כן, דווח כי התקיפה נעשתה באל-בוכמאל, עיירה סורית השוכנת בסמוך לגבול עם עיראק, ומשמשת לעיתים קרובות כנקודת העברה על ידי מיליציות הקשורות למשמרות המהפכה של הרפובליקה האסלאמית. 

התקיפה בגבול עיראק-סוריה. צילום: רשתות ערביות

בחדשות Sabreen שמזוהות עם צבא "משמרות המהפכה" האיראני דווח, כי המטרות היו מכליות נפט שנסעו מאיראן ללבנון. מוקדם יותר הכחיש פקיד צבאי אמריקאי כי ארצות הברית הייתה מעורבת בתקיפה.