בסוריה דווח אתמול כי צה"ל תקף מתקנים של חיזבאללה בתוך בסיס צבאי סורי באזור סווידא, סמוך לגבול ברמת הגולן. על פי הערכות, באזור ישנם גם מכ"מים של הצבא הסורי. בהמשך דווח כי צה"ל פיזר כרוזים מהאוויר באזור קוניטרה, שבהם הזהיר את אנשי הצבא הסורי שנותנים חסות לפעילות חיזבאללה באזור הגבול.

"לא נהסס לתקוף": ישראל העבירה מסר מאיים לממשלת לבנון
מחשש לתקיפה ישראלית: הצעד החריג של חיזבאללה

סגן מפקד פיקוד הצפון לשעבר, אלוף (מיל') איל בן ראובן, שוחח הבוקר (שני) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM והתייחס לפירסומים: "ברור שאנחנו פועלים שם וזה גם מדינת ישראל אומרת לאורך זמן. זאת מערכה שנמשכת. הדבר המענין הפעם זה אותן מודעות, באזור סוווידא, שאני מכיר אותו לא רע".

"התקיפה היא לנקודה מסויימת עם הודעות לסורים: 'תקשיבו חברים! אתם אחראים למה שקורה אצלכם ואתם מבינים שהאיראנים משחקים בכם. האחראים וחזבאללה הפכו אתכם למגרש משחקים ואתם חוטפים בראש ותמשיכו לחטוף בראש עד שתעשו מעשה ותעיפו את האיראנים משם. מה שהסורים היו מאד רוצים אבל אין להם את הכוח לדבר הזה", הוסיף.

לדבריו, "המערכה בסוריה היא מערכה שנמשכת בכלים כאלה ואחרים. אנחנו גם רואים שחזבאללה מנסה לברוח מהדברים האלה ובתוך סוריה לשנות מיקומים כאלה ואחרים. אני חושב שאפשר לציין כאן את המודיעין המאד חזק.  כל עוד המערכה היא בסוריה, באופן אישי, אני פחות מוטרד לגבי מערכה פה בפנים. כל הצדדים לא רוצים מערכה גדולה היום. לא הסורים, לא האיראנים ולא אנחנו".

"נקודה שכן מטרידה היא שאם האיראנים יתחילו לנסות להעביר חימושים כאלה ואחרים בדרכים אחרות, כמו מטוסים ולהעביר אותם לשדה התעופה ביירות. זאת תהיה חציית גבול שתחייב אותנו לשיקול דעת עמוק לאיך מגיבים, כי אנחנו לא יכולים להרשות דבר כזה שיעשו את זה דרך לבנון והמשמעות היא ברורה. יכולות להיות תגובות כאלה ואחרות של חזבאללה, זה נקודה של חציית גבול שצריך לקחת אותה בחשבון שעלולה לקרות", הוסיף. 

בהמשך, התייחס לפועלו של הנשיא אסד ואמר כי "הוא מנסה להחזיר לעצמו את השלטון כפי ששלטון צריך להיות. אני מאד תומך שאסד ישלוט במדינה שלו אבל אנחנו רואים שהוא לא מצליח מאד מאד לשלוט. אנחנו גם מבינים שהסורים לא שמחים עם הסיפור האיראני בתוכם. צריך לזכור שהרוסים פחות מעורבים. הם לא עזבו לגמרי אבל פחות מתכסקים עם סוריה בגללל אוקראינה".

"צריך לבדוק מה המטרות של האיראנים שמעבירים אורניום לח'ותים בתימן"

כמו כן, התייחס לפרסום ולפיו איראן העבירה לאחרונה משלוח של אורניום מועשר למורדים החותים בתימן, אך חלקים ממנו נפלו דווקא לידיהם של אנשי ארגון אל־קאעידה באזור אל־ביידה, ואמר כי "צריך לבדוק מה אל-קעידה יכול לעשות עם אורניום כזה ומה המטרות של האיראנים שמעבירים אורניום כזה לחותים בתימן. מה שכן אפשר לראות שאיראן למרות כל מה שקורה עם המהומות בתוך איראן, שזה תופעה מעניינת וצריך לעקוב אחריה".

החותים בתימן (צילום: רויטרס)
החותים בתימן (צילום: רויטרס)

"למרות זה הם לא נוטשים את כל שדות הקרב שלהם ומסים לפעול גם בתימן, גם בסוריה. במקביל, המגמה הזאת, שלמרות כל מה שקורה אצלנו בפנים, אנחנו ממשיכים לעשות כל מה שאפשר ולהתפשט החוצה במזרח התיכון, זאת תופעה שאנחנו רואים לאורך זמן ואנחנו גם מטפלים ולדעתי אנחנו היחידים שמטפלים בנושא הזה ברצינות", סיכם.