הרמטכ"ל, אביב כוכבי, הפתיע אמש כשאישר במהלך נאומו בכנס באוניברסיטת רייכמן כי ישראל תקפה שיירה סורית בגבול עיראק-סוריה לפני מספר שבועות. הכתב והפרשן הצבאי של מעריב, טל לב רם, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM והתייחס לנושא.

"האמל"ח במשאית מספר 8": כוכבי אישר שצה"ל תקף שיירה בגבול סוריה-עיראק

"יש נטייה, לקראת סיום קדנציות של רמטכ"לים, שהם קצת יותר נדיבים במידע שהוא בדרך כלל יותר נשמר. אני לא רואה איזושהי סיבה, רצון להעביר מסר גלוי לאיראן דווקא בבינתחומי, בעיתוי שזה נעשה. אני לא מכיר איזושהי סיבה, גם משיחות שאני עושה, של איזו החלטה מודעת. הרמטכ"ל דיבר בסופו של דבר על היכולות שיש לצה"ל באדמה ובאוויר ואז הוא נתן את הדוגמא המדויקת לאירוע באבו אל כאמל, בשיירה, 25 משאיות, הרוב דלק, הקושי והמודיעין האיכותי שאתה עושה דבר כזה", פתח לב רם את דבריו.

"עכשיו, אני רוצה להגיד משהו לגבי מדיניות העמימות, בכלל לבחון אותה האם היא עדיין צריכה או לא צריכה להיות בתוקף. הרי עשר שנים ישראל תוקפת בסוריה, זה סדר הגודל, אותה מערכה בין מערכות. אין פה עניין של שמירה על סוד במידע, לצורך העניין הרי מי שתקף או מי שהותקף יודע בדיוק מי תקף אותו ויודע בדיוק איפה הייתה המכולה או המשאית הרלוונטית. אני לא חושב שמבחינה מודיעינית, הרי האירוע הוא כבר בחוץ, גם ראינו גורמים ישראלים שהתבטאו. אבל, וזה האבל המשמעותי, אם בישראל חושבים שאותה מדיניות עמימות שבעיקר נועדה לשמור על אותה רמה נמוכה של עימות, כלומר לא 'לשים אצבע בעין' לצד השני, היא כבר לא רלוונטית, אז גם מידת הכיכוב, שיש בצורה כזו או אחרת, שאנחנו צריכים להשתמש בגורמים זרים ולהגיד 'על פי דיווחים בסוריה הותקפה שיירה ומייחסים את זה לישראל'. 

כשנשאל האם יכול רמטכ"ל לומר מהסוג הזה שנוגד את המדיניות של מדינות ישראל לדורותיה, השיב לב רם: "זו שאלה מצוינת, ואני חושב שכפי שידענו לבקר לא פעם גם ראשי ממשלות שאיפשהו גם בתקופות קמפיינים של בחירות קצת האיצו את האמירות שלהם, זה היה נכון גם לנתניהו וגם לבנט וכדומה. ידענו לבקר את זה ולהגיד 'חבר'ה, אם אתם קבעתם את המדיניות אז תעשו עבודה מסודרת ותחליטו שכבר לא רוצים עמימות, אבל אל תשחקו את משחק האמצע שמתי שנוח זה סבבה ומתי שלא נוח אז לא נוח'. דרך אגב, יכול להיות שלב שישראל אומרת במאבק מול איראן 'כן, אנחנו רוצים לעשות פעולה וגם להראות שאנחנו מצהירים עליה ולא מסתתרים מאחורה, מאה אחוז. אז אין שינוי מדיניות, אין שינוי מדיניות ואין שינוי החלטה אלא החלטה באותו נאום להגיד מה שאומרים".

עוד התייחס לב רם להצגת נשקו של הדר גולדין על ידי חמאס: "די ברור שהצגת התבור, אותו נשק של סג"ן הדר גולדין ז"ל, הוא חלק ממערכה פסיכולוגית כמו גם הדברים שנאמרים. ההקלטה של מוחמד דף שכמובן מאיימת על כלל הזירות, להבנתי זה קולו, דרך אגב בוחרים בחמאס מבחירה מתי להשמיע את קולו או להראות אותו באיזו שהיא הקלטה וכדומה, זה אירוע דיי נדיר. אבל אני מזכיר לכם שיש מעט מאוד הופעות שלו, נגיד ערב מבצע שומר החומות לפני הירי לירושלים וכדומה, הייתה עוד איזו שהיא הופעה נדירה שלו".

"לצד הדברים של דף שמדבר על הזירות או כלל העימות, שימו לב, הוא לא מדבר על עימות בעזה, הם יותר מסכלים כרגע על איך לחמם את כלל הגזרות. יש את האמירות של סינוואר שבעיקר סובבות סביב עסקת שחרור אסירים שלא באמת הייתה בה התקדמות בשנים האחרונות והוא כאילו תוחם אותה בעוד זמן קצר שיש לישראל, בתוך זה שמים את הסיפור של התבור. בעיקר הפגנת כוח פנימית של חמאס, 35 שנים להיווסדו, כרגע בשלב הזה לא הרבה מעבר מזה". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm