לנוכח גל אירועי האלימות והפשיעה הקשים בנצרת, גיא פלג שוחח היום (שישי) ברדיו 103FM עם מוחמד מג'אדלה, פרשן חדשות 12, ששיתף בקשיים הרבים ובפחד הגואה בקרב החברה הערבית, במיוחד בתקופת חג.

אווירה של מלחמה לאחר החיסול הכפול: "יהיה בלגן בנצרת תוך כמה ימים"
החיסול הכפול בנצרת: חשש במשטרה מהסלמה בעולם התחתון בצפון

"זו מציאות שפוגשת את האנשים בחג המולד, בתקופת חגים, כשהעיר מלאה בתיירים. זו מציאות קשה, אבל אני חייב להגיד לך שכמו שנצרת הייתה פעם שקטה, והיום נכנסה למעגל הזה, אז גם לפני זה, במשולש ובנגב, ובכלל בחברה הערבית - כל אחד מרגיש שהוא לא חסין, ולא מחוץ למעגל הזה", אמר מג'דלה.

הוא הסביר: "אם אתה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון, או שמישהו חשב שאתה מעורב עם מישהו אחר אתה יכול למצוא את המוות שלך. פעם היה נהוג בחברה הערבית להגיד שיש אנשים שהם מסובכים ומעורבים בפשיעה ובאלימות עם כנופיות ואירועי פשיעה, אבל היום זה כבר לא קיים. היום אין משפחה שאין לה איזה קרוב שנרצח".

"אני יכול להגיד לך שאני באופן אישי איבדתי השנה שני חברים", סיפר, "אחד בכלל לא היה מעורב, והשני, יש כל כך הרבה סיפורים שאף אחד לא באמת יודע איך הוא נרצח. זו מציאות קשה, ונצרת הצטרפה השבוע, ואתה יודע שזה לא הולך להסתיים - זה אירוע מתגלגל. אגב, רק כשמסתכלים ורואים זה דברים שאתה לא יכול לתאר לעצמך - הרצח הזה פשוט מתועב".

"מדובר באנשים שאין להם גבולות, אתה רואה אותם נכנסים לבתי עסקים, יכולים לרצוח אישה, יכולים לרצוח תינוק. זה לא מה שהיה פעם. פעם היו אומרים שיש חוקים לעבריינים, פעם היו להם קווים אדומים, אבל היום אין להם קווים אדומים. היום אתה קולט שיש כל כך הרבה גורמים שמעורבים בדברים האלה. למשל, יש דבר חדש שלאחרונה מתפתח - אפילו הפועלים הפלסטינים שנכנסים לעבוד בישראל חלקם מגוייסים לארגוני הפשע. הם נכנסים לעבוד בבניין ואומרים להם 'בואו נשלם לכם יותר', תעשו דברים, ואתם לא קשורים לדין הפלילי הישראלי. אם יתפסו אתכם יחזירו אתכם לגדה המערבית. זו מציאות קשה מאוד", אמר מג'דלה.

כאשר נשאל האם יש שינוי מאז שיואב סגלוביץ' נכנס לתפקיד לפני כשנה, ואיך מתמודדים עם החזון של השר החדש איתמר בן גביר, ענה מג'דלה כי גם סגלוביץ' וגם בר לב עשו מאמצים אדירים שלא ראינו קודם. פעם ראשונה שאתה רואה שיש גורם שאמון על המשטרה ומוציא לפועל מבצע ותוכנית חומש לטיפול בפשיעה, וכל הגורמים בחברה הערבית עבדו איתו".

סינק ימ"ר צפון אירוע ירי נצרת, דוברות המשטרה

הוא הסביר: "סגלוביץ' היה ממש בקונצנזוס, זו נקודה מאוד חיובית. גם כשחלקו עליו הבינו שהוא רוצה לעשות עבודה טובה. ככל שהמשטרה מכה את ארגוני הפשיעה זה מייצר לחץ בשטח.  אין ספק שיש לזה תופעות לוואי", הסביר.

"לגבי השאלה השנייה, יש בחברה הערבית סוגיות עומק שבלי לטפל בהם אתה לא יכול לטפל בפשיעה ובאלימות. אתה לא יכול להתעלם למשל, מהעובדה ש־40 אחוז מהצעירים בחברה הישראלית, בגילאי 18 עד 24, מוגדרים כחסרי מעש, ואין להם שום מסגרת - לא אקדמאית, ולא תעסוקתית. מדובר בדברים שמטפלים בהם במדיניות ארוכות טווח, כשאתה מביא אותם לתעסוקה ונותן להם פתרונות. השר החדש בכלל לא מסתכל על זה. להביא יותר שוטרים ולטפל בכוח זה יעבוד בטווח הקצר", הוא סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM