היום (שני) התקיים דיון בבג"ץ בעקבות עתירה שהגיש א', עתודאי שאמור לשרת כלוחם בסטי"ל, אולם בשל סירובו לגזור את שיערו - הוא שוהה בכלא צבאי כבר כחודש ימים. א' דרש, באמצעות פרקליטתו עו"ד יעל תותחני, המתמחה בין היתר בדיני צבא, כי יש לתקן את הוראות קבע אכ"א בענייני תספורת, תסרוקת וגילוח מבוטל.

א', גבר סיסג'נדר שונה מגדרית - גבר השלם עם מינו הביולוגי, אך מראהו החיצוני הוא מראה נשי, דורש להשוות את ההוראות המשוות את זכויותיהם של כל משרתי צה"ל, ללא הבדל מין ומגדר. הדיון נידון בהרכב של שלושה שופטים: ענת ברון, רות רונן ועופר גרוסקופף. במסגרת העתירה, התבקש בג"ץ לחייב את הצבא לאפשר לגבר לשרת עם שיער ארוך. א' טוען לאפליה לעומת חיילים טרנסג'נדרים, המורשים שלא להסתפר - גם אם מבחינה ביולוגית הם גברים. לדבריו, על פי פקודות הצבא, אם א' היה מצהיר כי הוא טרנסג'נדר – היה מורשה להשאיר את שיערו הארוך.

בחודש יוני אשתקד בג"ץ דחה עתירה דומה, שביקשה בין היתר לאפשר גידול זקנים מצד החיילים. בעתירה נטען כי על בסיס תיקון שנעשה בפקודה בשנת 2020, צה"ל הנהיג "מדיניות דרקונית" של שלילת היתרים - ובכך הפלה בין חיילים דתיים לחילונים, בין משרתי חובה למשרתי קבע ובין גברים לנשים. שופטי העליון הנדל, מינץ ושטיין קבעו כי טענת העותרים נעדרת ביסוס עובדתי מספק.

כעת השופטת ענת ברון אמרה לפרקליטות, שהתפיסות המקובלות היום השתנו. זה לא חריג לגבר להסתובב עם שיער ארוך. כל השופטים פה אחד המליצו למשיבים לאפשר לעותר לא להסתפר ואף המליצו כי תוקם וועדה מיוחדת שתבחן בקשות של חיילים מכל המגדרים, להאריך את שיערם ולא מטעמים רפואיים (גם לא נפשיים). הפרקליטות דחתה את כל הצעות בית המשפט והתיק נדחה להמשך עיון.

בנתונים שפורסמו בשנים האחרונות התברר כי 43 אלף חיילי צה"ל מחזיקים בפטורים חריגים מגילוח, 32 אלף מהם חיילים בשירות חובה. ככלל, חיילי צה״ל נדרשים לעמוד בכללי ההתנהגות והמשמעת הנהוגים בצבא, ובתוך כך נדרשים להקפיד על תספורת קצרה. עתירות שהוגשו בעבר בנושא זה לבג״ץ נדחו או נמחקו.

דובר צה״ל מסר בתגובה: "בתום דיון שהתקיים היום בבית המשפט העליון בעניין העתירה לאפשר גידול שיער לחיילי צה"ל, המליץ הרכב השופטים לעותר למחוק את העתירה. העותר לא קיבל את ההמלצה והחלטת בית המשפט תינתן בהמשך".