לאחר שתקופה ארוכה נרשם חוסר התקדמות בשיחות המשא ומתן בין ישראל לחמאס בנוגע לחילופי שבויים, חמאס איים להפסיק את החילופים לאלתר. "ישראל לא מתנהלת ברצינות בנוגע להגעה להסכם חילופי שבויים עם הפלסטינים", אמר היום (ראשון) זאהר ג'בארין, חבר הלשכה המדינית של חמאס.

ג'בארין, האחראי על "תיק השבויים והקדושים" של חמאס, אמר לערוץ הטלוויזיה הערבי אל-גהד כי ישראל לא הגיבה ליוזמות של כמה גורמים, כולל מצרים, קטאר והאו"ם, בנוגע להגעה לעסקת חילופי שבויים.

חמאס מחזיק כעת בגופותיהם של חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול, שנהרגו במלחמה במבצע צוק איתן שאירע בשנת 2014. בנוסף, ארגון הטרור מחזיק בשני אזרחים ישראלים, הישאם אל-סייד ואברה מנגיסטו, שחצו את הגבול לרצועת עזה בכוחות עצמם. 

ג'בארין הוסיף כי "סוגיית האסירים הפלסטינים המוחזקים בישראל נותרה בראש סדר העדיפויות של חמאס ועומדת על סדר יומו על בסיס יומי. סוגיית האסירים ושחרורם (מהכלא הישראלי) עשויה להיות הכותרת של הקרב הבא בכיבוש", אמר גורם החמאס. "ההחלטה שלנו ברורה, וקיבלנו התחייבות לפעול לשחרור האסירים שלנו, ללא קשר לעלות".  לפי דיווחים לא מאומתים בתקשורת הערבית, חמאס דרש לשחרר מאות אסירים פלסטינים במסגרת עסקת חילופי שבויים.

כשנשאל על דו"ח שטען לאחרונה כי ישראל וחמאס קרובים להגיע לעסקת חילופי שבויים, האשים ג'בארין את התקשורת הישראלית בכך שהיא "פועלת למען אג'נדות מסוימות ומשרתת גורמים מסוימים". הוא לא מסר פרטים נוספים. בנוסף, בתגובה לשאלה "האם חמאס תולה תקווה כלשהי בממשלת ישראל החדשה שתסיים חילופי שבויים עם הפלסטינים", אמר ג'בארין כי קבוצתו לא מסתמכת על אף אחד בישראל. "האסטרטגיה שלנו היא לשחרר את האסירים שלנו, ללא קשר למי שנמצא בשלטון הכיבוש", אמר.

בחודש שעבר הזהיר מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר כי קבוצתו "תסיים לנצח" את נושא עסקת חילופי השבויים עם ישראל, לאור חוסר ההתקדמות במשא ומתן להשגת הסכם. "נמצא דרך אחרת לשחרר את האסירים הפלסטינים", אמר סינוואר מבלי לפרט.

הסכם חילופי השבויים האחרון בין ישראל לחמאס הושג ב-2011. אז שחררה ישראל 1,027 אסירים בתמורה לחייל צה"ל גלעד שליט, שנחטף ב-2006 והוחזק ברצועת עזה.